Jag har förstått via tips och råd samt detta forum att det finns bra och mindre bra blandare på marknaden.

Vilka är då de bra blandarna och vilka är mindre bra?
Vi måste snart bestämma vad vi ska köpa....

Jag kan sammanfatta de råd jag fått hittills:

FMM = BRA
Gustavsberg = BRA
Vårgårda = Mindre bra
Gustavsberg = BRA
Svedbergs = BRA
Oras = BRA

Damixa = ?
Grohe = ? (Billiga i Polen)
Hans Grohe = ? (Billiga i Polen)

Tips och betyg på andra fabrikat på blandare önskas. Nämn gärna prisklass också.
 
Oras = Bra
 
Mora = Bra!
 
Är det någon som har erfarenhet av Ikeas blandare ???

MVH/Anna-Karin
 
A-K skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Ikeas blandare ???
8) Japp, har haft deras köksblandare och den funkade kanon. ;)
 
FMM ska vara bra, med bla. någon typ av "stängdämpning".
På duschblandarna har de tryckavkänning vilket gör att om trycket ändras så blandar den om vattnet igen eller stänger av kranen helt då tex. kallvattnet försvinner.
 
FMM, Mora, ORAS OCH GUSTAVSBERG är ju de vanligaste blandarna i Sverige detta gör att det är lätt att få tag på reservdelar.

Blir lite förvånad när du skriver Vårgårda=mindre bra då Vårgårda är samma som Gustavsberg och är i mina ögon bland de mest servicevänliga och funktionella blandarna på marknaden.

Personligen skulle jag nog avstå från Oras då de har lite sämre kvalitet på sina plastytor som gör att blandaren kan vara svår att hålla ren efter ett tag.

Damixa, Groge och Hans Grohe är verkligen inga dåliga blandare, dessvärre är de inte så vanliga i Sverige vilket kan försvåra reservdelsanskaffning.

Slutligen vill jag varna för noname-blandare typ de Ikea, Biltema med flera säljer, fungerar perfekt enda tills packningarna behöver bytas då den modellen man köpt redan utgått och ersatts av en annan ny med andra typer av packningar. Detta gäller även Svedbergs blandare.

Mitt råd är: köp en lite dyrare blandare av svenskt fabrikat så får en blandare som håller i många år och som går lätt att skaffa reservdelar till.

/Mario
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Anledningen till att jag skrev att Vårgårda är mindre bra är att där vi bor nu så har vi tre Vårgårdablandare och alla tre har varit behäftade med någon typ utav fel......exempelvis så har det genomskinliga plastlocket gått sönder på samtliga och det finns inte som reservdel utan man måste köpa ett apfult i grå plast och ersätta detta med.
Dessutom har avstängningen till diskmaskinen på köksblandaren havererat så man måste ha den i ett visst läge för att inte det skall läka vatten.....
Slutligen så är det läkage i duschblandaren där anslutningsdelen till slangen går in i själva blandarhuset. :(

Är Gustavsberg samma som Vårgårda så lär jag inte köpa sådana heller.
 
har en Grohe-blandare (dusch) som är 31 år!! och har funkat prickfritt sedan dess, är dessutom använd dagligen. säger en del om kvaliteten tycker jag !!
 
Ni som verkar så insatta i blandarvärlden....Hur står sig Hafa i förhållande till FMM, Mora mm ?
 
Mario skrev:
Slutligen vill jag varna för noname-blandare typ de Ikea, Biltema med flera säljer, fungerar perfekt enda tills packningarna behöver bytas då den modellen man köpt redan utgått och ersatts av en annan ny med andra typer av packningar. Detta gäller även Svedbergs blandare.
Vad det gäller IKEAs blandare så är det så att så länge du har ett kvitto kvar ställer IKEA upp på sin kund! Skulle något gå sönder byter de delen och om den utgått får du ersättningsvara eller pengar tillbaka. Försök med det hos andra tillverkare! ;) Förövrigt är deras blandare helt OK i förhållande till priset. Det går att köpa många IKEA blandare för priset av en FM Matsson tex. ;)
 
FlitigaLisa skrev:
Förövrigt är deras blandare helt OK i förhållande till priset.
som vanligt...............man får vad man pröjsar för ;)
 
r.borgmaster skrev:
Kan bara avråda.

En 3 år gammal hafablandare i tjejens lägenhet blev 3 månaders sanering pga vattenläcka. PANG sa det en dag så flög hela "huvudet" på blandaren av. Alltså den rörliga delen med handtaget och insatsen. Detta ihop med den tråkiga kombinationen av att vi inte visste var avstängningen till vattnet fanns gjorde att de minutrar vattnet forsade ändå räckte för att orsaka stor skada.
Brrrr!!
Vad läskigt, sitter med en tvättställsblandare från Hafa. Funderade om jag skulle ha en Hafa som dushblandare för att hålla mig till samma märke i badrummet.
Nog för att risken att det skulle inträffa hos mig är nog relativt liten, men bara tanken på att det kan hända är lite avskräckande.
Det blir troligtvis en FMM, det känns som det är riktigt bra kvalitet på deras grejor.
 
Jag har hört att:

Gustavsberg, vårgårda, blum, en klass för sig själv

mora, fmm, hans grohe, damixa, oras,  bra!

resten, inge bra !

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.