Jag är 50-talist och sambon 40-talist. Tillsammans har vi 6 vuxna barn och 3 st barnbarn.

Vi bygger Villa Feliz väldigt nära Ingers nya Älsbyhus i Järfälla och bor just nu väldigt nära Byggare Babe i Viksjö. ;D ;D
Vi tycker att det är jätte kul att träffa sina grannar på internet ;D ;D ;D 8)

Huset är på totalt 230kvm inkl garage. 1, 1/2 plan eget ritad hus.
Om planerna håller kommer vi att flytta in i slutet av juni ::)
 
(Extra intressant med denna tråd att ingen presenterar sig genom yrken, vilket är standardsvenskens identifieringsmetod...)
Visst är det bra! i husbyggandet är vi alla samma människor, det finns risk att vi får massa fördomar om varandra om jag skriver "tjena lajban kör sopor, maken e arbetslös" å så kommer nästa "överläkare & jurist"...

jag är själv inte den avundsjuka typen. men tyvärr så är dom allra flesta det.
 
Vilka vi är? Daniel heter jag och min sambo heter Madelene. Vi ska börja gräva för grunden första veckan i maj. Jag är ganska nybliven läkare och min sambo är farmaceut. Vi bygger ett en-plans vinkelhus med valmat tak och kinavipp på 164 kvm + garage/förråd om 50 kvm (dubbelgarage). Blir träpanel som fasad. Bygger med en lokal entreprenör i Skaraborg, JB villan. Vi har en fin liten hörntomt på 974 kvm med vad som verkar vara superbra grannar! Inget är som väntans tider...

/Daniel ::)
 
Tobbe och Katta, 37 och 35 år, bygger 1,5-planshus söder om Stockholm med Svenska Familjehus från Falun på totalentreprenad. Är fullkomligt rabiat i diskussioner om den ingjutna golvvärmens nackdelar, men anses annars vara trevliga. Bygget blev till av en slump, vi var med i budgivningen på en tomt som vi var övertygade om att vi inte skulle ha råd med. När vi fick köpa den till ett anständigt pris insåg vi att det enda vi visste om husbygge var namnet på tre hustillverkare...

I går godkändes huset i slutbesiktningen!
 
Vi är båda närmare 30 och bygger utanför Eskilstuna. Köpte finsk byggsats och gör det mesta själv. Ytterväggarna kom i maj förra året och har väl ungefär kommit halvvägs med bygget om man räknar med finliret och trädgården senare. Flyttade in i december. Just nu är det övervåningen som gäller och vid finare dagar spikas underslagsbrädor ute. Försöker att hålla dagbok på nätet. Just nu är det inte uppdaterat sen februari men det kommer!
Huset är på 144 kvm och är 1 1/2 plan. Garaget är på 67 kvm. Tomten 2772 kvm, skogstomt.
Jättekul att läsa om er andra också. Och jag tycker inte att det är viktigt vad man har för yrke o.s.v, detta är ju ändå en sida om hus...
 
Vi är i startgroparna och suger i oss info...tack alla :-*
Vi=trebarns familj (34+34+10+7+7) och en dvärgkanin (1)

Drömmen är stora ytor (läs stort kök) och plats för mycket hobbyverkasamhet! Sjöutsikt och lyx sparar vi till semestern.
 
Jag = 27år, Sambon = 34år, Lilltjejen = 5år. Hunnit äga 2 hus i Järfälla redan, men kom på att för att vi ska bli nöjda är det nog lika bra att bygga helt nytt. Bor hemma hos föräldrarna tills huset blir klart...
Hittade tomten (tyvärr känner jag att jag måste bo nära Sthlm så det blev en dyr tomt) och hittade en byggfirma som skulle bygga ett arkitektritat 1 1/2 hus (herrgårdsliknande) på 240m2 + 120m2 källare för ett väldigt bra pris. Tyvärr gick firman i konkurs... :( Så nu har vi en halvfärdig källare och håller på för fullt hitta någon annan som kan ta över bygget. Det håller på och lösa sig, men jobbigt är det! Men en vacker dag kommer vi att sitta i vårat drömhus och tycka att det var värt det! :)
 
Ingo och lilla frun, båda strax under 45 med dotter på snart 16 har fått för sig att byta nuvarande utsikt mot lite mer utsikt. Lyckades köpa en högt belägen helt södervänd tomt med havsutsikt ute på Värmdö av bekantas bekanta. Eftersom 40-års krisen ligger tung och något måste hända i livet fanns det bara ett val och det var att göra det mesta själv från husskisser, planering, allt pappersarbete, spränga, göra grund, bygga själv för egen maskin i lösvirke, osv..

Efter många ritningar har vi nytt fått bygglov och drar igång hela projektet i dagarna. Helt klart är Ingo nu expert efter att ha läst det mesta om alla tänkbara lösningar för grunder, mellanbjäklag och sidledes vindlastförstärkningar. Det enda som saknas är kanske den rent praktiska erfarenheten, :surprised:

Nå, ta det lugnt :p, vi har kompisen "Byggarbasen" samt kompisen "Murarn", mfl som skall hjälpa till.

Det blir festligt :D. Huset blir cirka 214 kvm i trä med putsad vit mur genom hela kåken, lärkträ fasad, plåttak, 270cm våning 1 och 220 - 410cm i ovanvåning, massor av fönster, bergvärme och annat kul.. Ja slutsumman blir säkert också kul :p

Att göra hemsidor verkar dock lite svårt trots att man är en IT-nörd. Får återkomma om det...

Hälsar Ingvar

PS. Ja, hur svårt kan det egentligen vara??
 
Jag och min sambo är 2 unga husbyggare på 23 respektive 27 år som ska börja i mars nästa år mitt i Skåne. Håller på att bli tokig på att bo i lägenhet och bara tanken på att vi ska bo där nästan 1,5 år till, ja..... ::) Hur som helst, det blev ett Örementhus www.orement.se men planlösningen kommer från Eksjöhus Norrhaga med en del ändringar.
1 plans på 143 kvadrat med sammanhängande garage. Tomten är på 1080 kvm. Min sambo är murare och plattsättare så vi kommer spara in lite på det och hans bror är elektriker så det blir nog bra ;) Barn ligger ett par år framåt än så länge vad vi bestämt men vem vet, vad som helst kan ju hända.
 
Bygger ett Modulenthus, typ Storken, i södra Skåne. 164kvm som ska räcka till 2 vuxna och 2 barn. Grunden är klar och i slutet av maj kommer huset på plats och inflyttning sker förhoppningsvis 28/6. Vi har letat länge så när vi väl hittade detta har det gått väldigt fort. Å andra sidan vet vi precis vad vi vill ha! Känns kanon! ;D
 
Velig Nybörjare!! Läste att ni skulle bygga på Solkullen. Är det solkullen III ni ska bygga på? I så fall kanske vi blir grannar ;D Vilken tomt har ni köpt? Vi har köpt den som heter Jiggen 1 men vi kommer inte sätta igång förrän i mars nästa år.
 
Jag, sambon och två katter ska börja bygga ett Myresjöhus, 1-plans på 118,8 kvm som heter Fantasi.
Vi har en tomt på 1030 kvm i Viskafors utanför Borås som för tillfället är full med sten.
Förhoppningsvis börjar arbetet med grunden nästa vecka, men vi vet inte exakt än. Byggstartsmöte då i alla fall.

Vi LÄNGTAR!  ;D

Ta en titt på hemsidan, om ni inte redan har gjort det. Vi har nämligen snikit till oss en plats i länklistan på "Andra som byggt".
http://hem.passagen.se/fiamajja/index.html
 
Jag och min sambo är väll kanske en av det yngsta här, född -80. Vi har en dotter på 10 månader och är på god väg att köpa en tomt. Våra planer är att sätta upp en 1½plans nyckelfärdig villa från Älvsbyhus.
Huset planeras till nästa sommar.
Våra närmaste vänner äger tomten bredvid och deras hus står redan på plats med inflyttning i slutet av denna månad.
Avensjuk!!
 
;D

Med ålderns rätt får jag väl göra det lätt för mig och hänvisa till min hemsida
http://hem.passagen.se/femana
;)
hälsar 40-talissan

Helena med....
Sverige Stugan
 
Har alla redan presenterat sig?

*nyfiken* ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.