hell_onion skrev:
justersåg är samma skit som sågbord typ eller? kollade några bilder på nätet och tycker det liknar åtminstone men det kanske är någon skillnad?
varför funkar det inte lika bra med en typ cirkelsåg och typ en rätskiva för att kapa rakt???
Nej, en justersåg är absolut inte "samma skit" som ett sågbord. Det är en helt annan maskin. I justersågen fäster man materialet på justerbordet när man sågar. Sågsnittet blir alltså fullständigt rakt. När du sågar på en vanlig bordssåg, mot ett anhåll, så kan snittet aldrig bli rakare än vad sidan som stöder mot anhållet är. Dessutom påverkas resultatet av din skicklighet i att trycka och mata jämnt.
 
andersmc skrev:
Nej, en justersåg är absolut inte "samma skit" som ett sågbord. Det är en helt annan maskin. I justersågen fäster man materialet på justerbordet när man sågar. Sågsnittet blir alltså fullständigt rakt. När du sågar på en vanlig bordssåg, mot ett anhåll, så kan snittet aldrig bli rakare än vad sidan som stöder mot anhållet är. Dessutom påverkas resultatet av din skicklighet i att trycka och mata jämnt.
Ett justerbord är ju jättebra att ha när man kapar skivors kortsidor, men ska långsidor bli helt parallella måste du ju ändå ha ett bra klyvanhåll/kunna "trycka och mata jämnt"?!
 
niklasc77 skrev:
Jag skulle personligen vänta lite med maskiner och först se till att skaffa en uppsättning handverktyg av mkt hög kvalitet (hyvlar, stämjärn, sågar och något att skärpa eggverktyg med).

När det gäller maskiner hade jag nog införskaffat pelarborrmaskin, bandsåg och en riktigt bra handöverfräs först.

Personligen njuter jag mycket mer av att använda välskötta handverktyg än maskiner. Till och med att planhyvla en bordsskiva för hand är trevligt.
Håller med om handverktygen men skulle nog sätta en rikt- och planhyvel före de andra maskinerna. Alternativet är en en riktigt stabil hyvelbänk, en uppsättning hyvlar och något att torka svetten med :)

Det är dock inte säkert att handverktygsvägen är billigast.... (damhikt)
/B
 
bigsnucke skrev:
Ett justerbord är ju jättebra att ha när man kapar skivors kortsidor, men ska långsidor bli helt parallella måste du ju ändå ha ett bra klyvanhåll/kunna "trycka och mata jämnt"?!
Jo, de justersågar som är aktuella för en hobby/semiproffs-snickare har ju sällan så där jättestor slaglängd. Både plånboken och utrymmet brukar ju vara begränsande. Kommer man upp i 1200 är det bra.
Men jag ser inte justersågen som en maskin för att i första hand klyva skivmaterial. De är ju jämna och släta från början och man har alltid raka kanter att utgå ifrån. Så där får man skapligt resultat även med en bordssåg med anhåll. Justersågen kommer mer till sin rätt när man jobbar med obearbetat trä, där man kanske inte har någon rak kant alls att utgå ifrån.
 
Men då klarar man sig ganska bra med en såg på skena.
 
Mr Handyman skrev:
Helt sant, det är en bra investering i sammanhanget.

Vad tycker trådskaparen om förslagen? Och har du några hintar om i vilken riktning det lutar?
najs med många förslag och synvinklar på saken..
det som ligger närmast nu till hands är att jag ska bygga en tvmöbel längsväggen och en skåpsrad under. den blir nog i mdf så en kexmaskin hade jag tänkt skaffa...

men sen vet jag inte riktigt vad som väntar som nästa projekt hade väl tänkt att om det var skoj så kan det bli en hobby att fixa och utveckla...
tyckte mdf var ett lagom material att börja med, känns lite mer förlåtande än att göra något och typ olja eller så.

men en kexmaskin och en fräs ska jag nog skaffa iaf....
 
hell_onion skrev:
najs med många förslag och synvinklar på saken..
det som ligger närmast nu till hands är att jag ska bygga en tvmöbel längsväggen och en skåpsrad under. den blir nog i mdf så en kexmaskin hade jag tänkt skaffa...

men sen vet jag inte riktigt vad som väntar som nästa projekt hade väl tänkt att om det var skoj så kan det bli en hobby att fixa och utveckla...
tyckte mdf var ett lagom material att börja med, känns lite mer förlåtande än att göra något och typ olja eller så.

men en kexmaskin och en fräs ska jag nog skaffa iaf....
Välj en kexmaskin där kexen kan sättas på valfritt avstånd i höjdled.

--- Mats ---
 
Det är väl inte fel att börja med MDF, det är ett roligt material att jobba med.
 
mattiasp skrev:
Men då klarar man sig ganska bra med en såg på skena.
Sänksåg på en gren?????????

Välj en kexmaskin där kexen kan sättas på valfritt avstånd i höjdled.

--- Mats ---
Finns det sådana??


TS, jag förutsätter att du redan har en sänksåg med lite olika skenor till.
 
Jodå, det finns såna maskiner. Annars får man shimsa, lite pyssligare men fullt görligt om man vill ha ett mindre avstånd än det maskinen har från början.

Vad menar du egentligen med sänksåg på en gren?
 
Betr sänksåg på gren

Jag tänkte att andersmc menade okantat virke när han skrev obearbetat virke. Jag visste inte att man brukar köra grenar på justersågar. Det låter konstigt för mig.
 
Mr Handyman skrev:
Det är väl inte fel att börja med MDF, det är ett roligt material att jobba med.
har redan tjuvstartat lite och byggde en garderob i hallen vart grymt nöjd med den....
tänkte försöka ta det ett steg längre och gera hörn och lite sånt...
 
Mr Handyman skrev:
Jodå, det finns såna maskiner. Annars får man shimsa, lite pyssligare men fullt görligt om man vill ha ett mindre avstånd än det maskinen har från början.

Vad menar du egentligen med sänksåg på en gren?
Har du några bra exempel på båda varianterna så man vet vad man ska leta efter.
Den gången jag köper en kexmaskin så är det ett rent impulsköp o då har man inte så mycket tid att jämföra fram o tillbaka.

Betr grenen så var det mer illustrativt där jag såg svårigheter med en vriden o sned smal planka och köra med cirkel/sänksåg plus skena.
 
Kexmaskiner är inte mitt område riktigt, men jag har för mig att en av Makitas kexmaskiner har det. Det syns lätt på anslaget/nosen om den är justerbar. Svårare att komma på nån maskin som inte är inställbar, men nån lär ju veta, troligen nån äldre Lamello då.
 
Redigerat:
Jag skulle vilja påstå att alla kexmaskiner av rang är utrustade med ett anhåll som kan justeras i höjdled. Det finns säkert kinesmaskiner (eller äldre maskiner) utan den möjligheten, men de bör du hålla dig ifrån precis som Mats påpekar.

Kexmaskiner har diskuterats i många trådar, och för att summera det hela så är Makita 3901 och Bosch GFF 22A de maskiner som fått flest "tummen upp". Lamello är också omtyckta, men de springer iväg en bit i pris. DeWalts kexmaskiner får en hel del kritik, så de skulle i varje fall jag hållit mig ifrån även om priset lockar. Själv har jag Boschen, och den är jag nöjd med. Jag skulle säkerligen varit lika nöjd med Makitan.

Kexmaskiner av kvalitet är dyra här hemma - detta är en typ av maskin som det är lönt att beställa hem från tex England. Kolla tex här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.