vad skulle ni som verkar vara mycket mer rutinerade än mig på att bygga möbler rekomendera som ett bra startkit....
cirkelsåg, sticksåg och sånt har jag... tänkte kanske mer lamellfräs domino etc.
 
Justersåg, bandsåg, plan- och rikthyvel, bredbandsputs, överfräs och pelarborr är en bra grundutrustning.
 
En schysst rikt- och planhyvel först och främst. Tycker iaf jag.
 
andersmc skrev:
Justersåg, bandsåg, plan- och rikthyvel, bredbandsputs, överfräs och pelarborr är en bra grundutrustning.
justersåg är samma skit som sågbord typ eller? kollade några bilder på nätet och tycker det liknar åtminstone men det kanske är någon skillnad?
varför funkar det inte lika bra med en typ cirkelsåg och typ en rätskiva för att kapa rakt???
 
hell_onion skrev:
justersåg är samma skit som sågbord typ eller? kollade några bilder på nätet och tycker det liknar åtminstone men det kanske är någon skillnad?
varför funkar det inte lika bra med en typ cirkelsåg och typ en rätskiva för att kapa rakt???
Justersåg tar större skivor än ett sågbord och ja det går bra med rätskiva.En justersåg gör allt på ett bekvämare sätt om man säger så.Men har man inte plats eller råd så går det bra med rätskiva
 
Redigerat:
En bra arbetsbänk, vinkelhake eller kombivinkel, stålskala, märkkniv och strykmått behövs alltid. Och tvingar.
Resten av verktygen beror på vad du vill bygga, vilket material du tänker använda (massivträ, mdf, betong eller något annat) och om du föredrar maskiner eller handverktyg.
/B
 
Jag tycker att du skall sätta dig ner och fundera på vad det första du vill bygga är för något. En rokokobyrå, bokhylla, hatthylla, skänk till köket, en liten smyckes ask,eller en enkel tv bänk i mdf. Som sagt var fundera på vad det första är du vill göra.

När du har kommit på det så funderar du på hur konstruktionen ser ut. Utefrån det så skaffar du dom handverktyg som behövs för just det projektet. För med några olika sågar, hyvlar, stämjärn kan man bygga nästan allt det kommer bara att ta en j...a tid !

Så lite olika maskiner är alltid kul att ha. Samma sak där kolla vad du behöver för att tillverka just det projektet.

Köper man endast det man behöver så kan man lägga lite mera pengar på kvalitets maskiner.

När det första projektet är fördigt kanske du vill göra något nytt gå igenom det nya projektets konstruktion och kolla om du klarar dig på det du har annars så får du göra det som nästan är det roligaste som finns, köpa någon ny maskin.

Sprider man ut inköpen så svider det inte lika mycket i plånboken.
Ja vet inget nytt men så har jag i alla fall gjort.

Det finns nästa alltid maskiner som är bättre eller gör ett bättre jobb som man vill ha.
Frågan är om dom behövs på en gång
För det är nämligen inget svårt att köpa på sig en massa vektyg/maskiner.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
  • Gilla
Selven
  • Laddar…
Jag flyttar denna till verktyg/mod
 
Det beror helt på några faktorer: Vad det får kosta, vad du ska göra, vilket utrymme du har tillgång till och hur bråttom du har att komma igång.

För finsnickeri behöver man ett skärpningsverktyg för stämjärn och allt sånt, jag har en Tormek T7, men det finns många olika lösningar på det.

Tänker du bygga möbler i MDF är kanske ett arbetsbord MFT/3 och en sänksåg samt ev. en handöverfräs perfekta startkitet, vill du göra klassiska möbler i massivt trä är en klyvsåg samt rikt- och planhyvel och ger-kapsåg tre/fyra viktiga komponenter om du inte ska handhyvla allt, och det ska du nog kanske inte...

Har du gott om utrymme finns också chansen att köpa begagnade proffsmaskiner, framförallt rikt- och planhyvlar, något som är mycket bättre att ha som separata maskiner. En rikt och en plan i gjutjärn och varför inte en klyvsåg i samma stil är en utmärkt början om man har utrymmet. De behöver dock vara utrustade med skydd enligt modern standard.
 
Jag skulle personligen vänta lite med maskiner och först se till att skaffa en uppsättning handverktyg av mkt hög kvalitet (hyvlar, stämjärn, sågar och något att skärpa eggverktyg med).

När det gäller maskiner hade jag nog införskaffat pelarborrmaskin, bandsåg och en riktigt bra handöverfräs först.

Personligen njuter jag mycket mer av att använda välskötta handverktyg än maskiner. Till och med att planhyvla en bordsskiva för hand är trevligt.
 
Dessutom: Tidsaspekten tycker jag är relativt oviktig när det gäller finsnickeriet eftersom det är en hobby för min del.
 
pär h skrev:
Jag tycker att du skall sätta dig ner och fundera på vad det första du vill bygga är för något. En rokokobyrå, bokhylla, hatthylla, skänk till köket, en liten smyckes ask,eller en enkel tv bänk i mdf. Som sagt var fundera på vad det första är du vill göra.

När du har kommit på det så funderar du på hur konstruktionen ser ut. Utefrån det så skaffar du dom handverktyg som behövs för just det projektet. För med några olika sågar, hyvlar, stämjärn kan man bygga nästan allt det kommer bara att ta en j...a tid !

Så lite olika maskiner är alltid kul att ha. Samma sak där kolla vad du behöver för att tillverka just det projektet.

Köper man endast det man behöver så kan man lägga lite mera pengar på kvalitets maskiner.

När det första projektet är fördigt kanske du vill göra något nytt gå igenom det nya projektets konstruktion och kolla om du klarar dig på det du har annars så får du göra det som nästan är det roligaste som finns, köpa någon ny maskin.

Sprider man ut inköpen så svider det inte lika mycket i plånboken.
Ja vet inget nytt men så har jag i alla fall gjort.

Det finns nästa alltid maskiner som är bättre eller gör ett bättre jobb som man vill ha.
Frågan är om dom behövs på en gång
För det är nämligen inget svårt att köpa på sig en massa vektyg/maskiner.

Mvh Pär H
Instämmer med Pär och alla andra. Svaret beror på vad du menar med möbler. Om du med möbler menar sådant som är gjort av MDF är dina behov i första hand att kapa/klyva, förbinda, putsa, eventuellt fräsa, och måla. Om du med möbler menar sådant som är gjort i trä, men av relativt platta material, så är dina behov likartade, men behovet att såga precision (45 graders möten, och att förbinda snyggt troligen fräs, och att kunna skapa plana material av skräpet som finns i affären, rikt/planhyvel) ökat. Måla har ersatts med färga/lacka. Om du med möbler menar välvda former och svängda saker i tjockare material (stolar som tydligt exempel, men också mer vackert formade bord) så flyttar du hela din behovsbild till forma på ett annat sätt (bandsåg, svarv, pelarborr och stor puts kanske stor fräs).

Första avdelningen ovan går att lösa med cirkelsåg och sticksåg, men min allra första aha upplevelse inom snickeri kommer från skillnaden mellan ett handverktyg och en bordssåg. Det behöver inte vara en äkta justersåg, men att kunna såga 8 saker som alla blir lika breda (bordssåg) är en enorm skillnad från en rätbräda där de 8 kommer att ganska troligt vara inom plus minus en millimeter från varandra även om du är noggrann, vilket kan göra skillnad på resultatet (med en justersåg klarar du större prylar och dessutom kommer de ut med rätt mått, inte bara samma mått). Rätt mått kan man klara sig utan om man lär sig att konstruera med repetitiva mått. Men storlek kan vara viktigt, beroende på vad det är för möbler du siktar på. Bordssågen leder dessutom till att du kan snabbt såga till mallar, vilket kommer att ändra hela ditt sätta att arbeta.

Som du ser på svaren så finns det en annan stor erfarenhet som är knäckande och förstörande men inte desto mindre sann. Ju mer riktiga verktyg du har (vi pratar då om saker som bordssåg, kap, fräsbord, rikt/plan hyvel, bandsåg och puts), ju mer kan du göra på ett enkelt sätt. Men ju enklare du kan göra det tack vare riktigt bra verktyg, ju oftare upptäcker du att vissa saker blir lättare bra med handverktyg (*rys*), och du kommer att stå där och bryna stämjärn och använda sicklar och släpa runt på handhyvlar som den allra värsta entusiast (*blush*).

Läser du alla svaren så ser du att lättaste sättet att komma igång är att begränsa ditt byggande till mdf, det kräver inte mycket verktyg och ger snabbt resultat som är belönande.

Slutligen frågan om lamellfräs eller Domino. Det är för en sann Dominoentusiast som att välja mellan ett stämjärn och en justersåg, de kan båda användas för at klyva/kapa, men det ena gör jobbet lättare och bättre. Dominon ger dig inte bara infästning, den ger dig precision i avstånd och vinklar utöver en stark infästning.

--- Mats ---
 
Riktigt bra svar i denna tråd! Jag håller helt med!

Men jag vill lägga till att en fräs (ca 1000W, 8mm hylsa) och ett hemmabyggt fräsbord borde ingå tidigt i samlingen, man kan göra otroligt mycket med fräsen.
 
Helt sant, det är en bra investering i sammanhanget.

Vad tycker trådskaparen om förslagen? Och har du några hintar om i vilken riktning det lutar?
 
Sen behöver man inte köpa på sig en bordssåg direkt, med en bra handcirkel och hemmabyggt bord kommer man rätt långt. Det blir i alla fall betydligt bättre än de billigare varianterna och det är en rätt bra övning med i finsnickeri.

Det med att montera handmaskiner i bord är en av Festos starka sidor, men man kan komma rätt långt med egna konstruktioner med.
Både handcirkel, handöverfräs men även sticksågen får en högre potential om man monterar dem i bord.
Och skall man sen gå ett steg längre så varför inte bygga en ställning så man kan använda handcirkelen som radialarmsåg med? Fräsen blir också rätt trevlig med en sådan konstruktion. Inget nytt dock, CO sålde en sån konstruktion för en del år sedan.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.