Klingan står ju still, så det är helt ofarligt... :D
 
useless useless skrev:
Klingan står ju still, så det är helt ofarligt...
Jag tror faktiskt du kan vara en lösning på spåren där... får forska vidare på det ;)

Jag letade dessutom länge i texten efter någon fotnot som skulle påpeka för läsaren att klingskyddet endast hade tagits bort i fotograferingssyfte eller liknande men så verkar inte vara fallet.
 
Nu har jag hunnit kolla igenom hela videon också, huvaligen vad illa det ser ut. Det nyper ju och plankan lyfts vid i stort sett samtliga klyvningar. Men som Ola skriver så verkar det inte vara mycket kraft i sågen och då är det väl ofarligt? Vid 6:54 så säger han ju dessutom att "...I'm holding this with my fingers because I'm absolutely comfortable doing it this way..." så då är det väl inga problem, eller?

Nästan lika illa tycker jag det är när han sedan kör ner forstnerborret i dessa små bitar och bara håller fast med händerna. Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att träbiten inte började snurra.
 
jac jac skrev:
Nu har jag hunnit kolla igenom hela videon också, huvaligen vad illa det ser ut. Det nyper ju och plankan lyfts vid i stort sett samtliga klyvningar. Men som Ola skriver så verkar det inte vara mycket kraft i sågen och då är det väl ofarligt? Vid 6:54 så säger han ju dessutom att "...I'm holding this with my fingers because I'm absolutely comfortable doing it this way..." så då är det väl inga problem, eller?

Nästan lika illa tycker jag det är när han sedan kör ner forstnerborret i dessa små bitar och bara håller fast med händerna. Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att träbiten inte började snurra.
Jag tror trots allt att man får ge karln att han åtminstone är väldigt van att jobba på ett osäkert sätt. Fångar kickbacken på bordssågen som att han aldrig gjort nåt annat! Klenare såg får man väl för övrigt leta efter. Hade det där hänt på min hade jag och plankan suttit spetsade på motstående vägg.
:rofl:
 
Här är en till.


3.30-3.45!
Är rädd varje gång jag ser videon :D :surprised:
 
Ännu en innovativ användare av bordsågen, den här är bland de värre jag sett. Höjdpunkt från 12s och framåt.

 
Frustrator Frustrator skrev:
53.6% farligt ;)

Nä, seriöst: det är farligt, inte när allt går som han har tänkt, det farliga uppstår när man råkar slinta och tre fingrar åker ner och bort i klingan. Eller när man gör en sekund är okoncentrerad och kickbacken kommer, och istället för att få den på benet så träffar den i ögat och man blir blind, eller spetsar en kula i påsen..
Man ska alltid tänka, vad händer om det går fel, riktigt fel. Och utifrån det värdera om man tycker det är värt risken..
Jag brukar landa i att kan jag minska risken på något sätt som är enkelt, så gör jag det. (Exv klyvkniv)
Pratar vi om olika tillfällen nu? Jag menar när han använder sin kap/gersåg. När han fasar av bitarna på bordssågen så sitter jag och biter på fingrarna.
Jag försöker tänka på vad som kan gå fel, men med otillräcklig kunskap så är det svårt att förutse alla faror. Har kommit en och annan "tänkte inte på det".
 
K kristofo skrev:
använder sin kap/gersåg. När han fasar av bitarna på bordssågen så sitter jag och biter på fingrarna.
Jag försöker tänka på vad som kan gå fel, men med otillräcklig kunskap så är det svårt att förutse alla faror. Har kommit en och annan "tänkte inte på det".
Japp jag kollade på fel ställe. Men där vid 3.40 så kommer klingan att trycka träbiten bort från honom(mot bakdelen av sågen), skulle den fastna roterar träbiten med fingrarna in mot klingan så det är inte att rekommendera heller.
 
Ola C Ola C skrev:
Ännu en innovativ användare av bordsågen, den här är bland de värre jag sett. Höjdpunkt från 12s och framåt.

[media]
Vetefan om det inte är slutresultatet som är mer skrämmande än användandet av maskiner i det här fallet. Tror jag skulle få stryk (och välförtjänt) om jag kom hem med en sådan väska till Jenny.

Hur som helst — definitivt ett avskräckande exempel!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.