Tack för all input. Vi ska höra av oss till kommunen, dels om möjligheten att sätta upp fartkameror, och sedan om bygglov för att göra ett plank. Jag tycker buller och vibrationerna var mindre när det var mycket snö och höga snövallar. Nu när dessa smält bort har situationen förvärrats.
 
Det är inte så att tjälen har börjat gå ur marken då?
Och det är därför det börjar bli värre.
 
Som flera varit inne på är det svårt att komma tillrätta med vibrationerna utan att begränsa vid källan, dvs ta bort/hastighetsbegränsa trafiken. Men en tröst är att trafikrelaterade vibrationer inte kan orsaka några skador på hus. Väghållaren, dvs kommunen eller Trafikverket är ansvarig för vibrationerna-vänd er till dem alternativt kommunens miljökontor för att driva frågan.
 
pavement skrev:
BorpP: Från hus till väg är det 7,4 meter på kortaste stället. Huset ligger i ett litet samhälle, vid bykorsningen så att säga. Jag uppskattar att det kommer en långtradare ca var 5:e minut på dagarna, glesare på kvällar och helger. Även om det är en liten väg verkar det som mycket av den tunga trafiken använder vägen som en genväg mellan två europavägar.
I Stockholmstrakter är 30-märkningen ofta ett varningstecke för att markförhållanderna är ostabila. Kommunerna är mycket restriktiva för 30-vägar, anledningen för 30 är oftast att det ligger en skola där, eller att marken gungar.

Och att samhället är litet spelar ingen större roll i Stockholm, för trafikströmmarna är sällan lokala. T.ex. Sandavägen i Upplands-Väsby kan verka som en liten väg, men den binder E4 med E18 och är närmare Arlanda och Uppsala än norrortsleden, och är också vägen till Hagby soptipp. Och en 30-väg.

Det är säkert svårt att ta hänsyn till allt detta, när man är helt koncentrerad i att värdera själva huset och kanske ny till området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.