Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja och läsplattor. Inga laddar ner " förbjuda " sidor.

Staffan
Fungerar sidorna du vill besöka från mobilen och surfplattorna om du kopplar upp dig via bahnhof?
 
Staffans2000
A Andy78 skrev:
Fungerar sidorna du vill besöka från mobilen och surfplattorna om du kopplar upp dig via bahnhof?
Hur menar du?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur menar du?

Staffan
Är dom uppkopplade mot din router och i 3g,4g mobilnätet?
Fungerar sidorna från dessa så är det inget fel på din router utan problemet är din dator.
 
Och *inte" 3g 4g /mobilnätet skulle det stå.
Om problemet låg i routern så borde felet uppstå i alla enheter som du kopplar upp dig med och inte bara datorn när du använder uppkopplingen via routern.
 
Staffans2000
A Andy78 skrev:
Och *inte" 3g 4g /mobilnätet skulle det stå.
Om problemet låg i routern så borde felet uppstå i alla enheter som du kopplar upp dig med och inte bara datorn när du använder uppkopplingen via routern.
Så är det.
Alla enheter som går via routern har samma problem.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så är det.
Alla enheter som går via routern har samma problem.

Staffan
Ok då kanske det är routern det är fel på hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag har missat denna tråden tidigare, men jag kan berätta om ett liknande fel som jag flera gåmger drabbats av hos Telenor. Det kanske förklarar en del.

Jag hjälpte för ca 2-4 år sedan en granne med ett liknande fel på hennes mobiltelefon, några gånger per år så slutade Aftonbladet, hemnet och ytterligare några sidor att fungera. Hon fick problemet till och från, främst via sin trådlösa router, men ibland även via 4G. Jag gjorde en rätt intensiv felsökning på detta och kom till slut fram till att en av Telenors DNS-servrar ibland får minnesfel och ger felaktiga entryn till DNS-cachen i routern och telefonen. Jag felanmälde detta till Telenor, men det kom aldrig någon resoons från dem. Jag lärde grannen hur hon åtgärdar detta själv och det var bra med detta.

Till och från har det även hänt att mina barn som har haft Vimla (telenor) på sina telefoner har klagat på att vissa sidor inte fungerar ibland när de använde 4G.

Så i våras så bytte jog abonnemang för jobbet för att få större Quota iom att jag började arbeta hemifrån. Jag fick även problem med min fiberkvalitet i samband med detta och bytte fiberleverantör (till Bahnhof). Som vanligt med byte av fiberleverantör så strulade det och jag tvingades köra på mitt nya Telenor-abonnemang några dagar. Vad tror ni hände? Jo, samma problem med korrupta DNS-entryn dök nu upp i min hemmarouter också. Telenor hade inte bytt ut den trasiga DNS-servern. Jag ringde och förklarade situationen för dem. Den okunnige personen i supporten lade antagligen denna felanmälan i skräphögen.

Hur kom det sig att jag kom fram till att det är minnesfel då? Jo, 2001 så var jqg på en konferens om Internetrouting och på denna så fanns det ett forskningspapper som beskrev hur routingen på Internet ibland fungerade sämre. I papperet så beskrev de hur de metodiskt började sammannställa statistik på vad det var som hände och när de hade fått tillräckligt med statistik så kunde de konstatera att ibland så blev addressen till nästa router på nätet felaktig om man hade en specifik Cisco-router. I slutänden kom man fram till att felet var ovanöigt och att de flesta paket fick en felaktig checksumma och kastades bort när detta hände. Men några paket fick felet så att de kom igenom med korrekt checksumma och detta syntes då som felstatistik i olika routrar på internet. Lite olika beroende på hur paketet skickades fel.

Jag kommer inte längre ihåg detaljerna, men jag skrev ut DNS-tabellerna och konstaterade att de hade felaktiga adresser och att felen verkade ha en viss "logik". De flesta gånger som en DNS-uppslagning blev fel så blev även svaret så fel att det misslyckades och telefonen/datorn försökte igen och då fungerade det, men när felet blev "rätt" så sparades det felaktiga svaret i DNS-cachen och då var det kört fram till dess att man rensade den (bootade om router/telefon/dator var det jag lärde ut till andra).

Slutsatsen är i alla fall att denna typ av problem kan vara rätt vanliga, det är bara det att man i de flesta fall inte upptäcker dem. Felläkningen i Internet är lite för bra, den döljer de flesta minnesfel och annat om felet är intermittent.

Jag har även på mitt jobb hittat liknande fel, ibland pga mjukvarufel, ibland pga trasig hårdvara. Det är lustigt att många mjukvarufel inom detta området inte upptäcks annat än via analys på felräknare, just för att Internet är byggt för att vara självläkande till viss del.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så är det.
Alla enheter som går via routern har samma problem.

Staffan
I hemmaroutrar så hamnar ibland samma typ av tjänst på samma plats i minnet varje gång. Detta gör att fel i hårdvaran kan se ut som att de är mjukvarufel. Ett typiskt hårdvarufel hade istället kraschat och bootat om routern lite nu och då. Därmed inte sagt att det är ett hårdvarufel denna gången. Jag tycker att det är lite misstänkt att det är ettmproblem med mjukvaran i routern.

Har du provat att byta firmware i routern? Är det ett hårdvarufel så kommer den troligtvis inte att överleva detta. Är det ett mjukvarufel så har du troligen en rättning av felet i den nya mjukvaran/firmwaren.
 
Man kan ju testa att använda mobilen som router och surfa via mobilnätet med datorn för att se om samma problem uppstår.
 
Staffans2000
Byta firmware?
Vad är det och hur gör man isåfall?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Byta firmware?
Vad är det och hur gör man isåfall?

Staffan
Inne i routerns menyer så finns det en sida för detta. Bläddra runt och leta. Troligen så får du ladda ned firmware på din dator och installera den därifrån till routern via denna sida.

Edit: firmware är routerns operativsystem och mjukvara.
 
B
Jag tror inte det är något fel på routern, känns högst osannolikt att den går sönder och symptomen är att det inte går att visa två webbplatser. Min gissning är att det är Bahnhof som ställer till det.... Har själv Bahnhof via stadsnätet och hade för något år sedan liknande problem där jag inte kunde komma åt en webbplats ibland. Lösningen var att få en publik IP-adress och slippa Bahnhofs CGN (CGN = Carrier-grade NAT, gör att flera abonnenter delar på en publik IP ut på Internet istället för att alla har en egen. Används för att spara på IPv4-adresser).

@Staffan2000
Se till att få en publik IP från Bahnhof. Det ska du kunna göra via denna sida https://dhcp.bahnhof.se/
Kommer inte ihåg exakt hur sidan fungerar (eftersom jag redan har publik IP kan jag inte använda sidan) men gissar att du loggar in med dina inloggningsuppgifter till Bahnhof och sedan bör sidan känna av din MAC-adress och ha det som behövs förifyllt.
Fungerar det inte via sidan ovan så kan man skicka in ett ärende till Bahnhof, https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245

Gällande bilden i #78 där Agrias sida är på Danska, det gissar jag beror på att Bahnhofs nät i Västra götaland routrar sitt nät via Danmark. Finns en tråd på SweClockers ang detta och det är flertalet som bytt från Bahnhof pga detta och fått betydligt bättre svarstider.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konstig-routing-samre-hastighet-senaste-tiden
 
B
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Byta firmware?
Vad är det och hur gör man isåfall?

Staffan
pacman42 pacman42 skrev:
Inne i routerns menyer så finns det en sida för detta. Bläddra runt och leta. Troligen så får du ladda ned firmware på din dator och installera den därifrån till routern via denna sida.

Edit: firmware är routerns operativsystem och mjukvara.
Tror inte att en formware-uppdatering gör någon nytta i detta fall. Kollar man på bilden i inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...sregionens-hemsida.401256/page-2#post-4011972
Så ser man vilken verson som körs nu

Gränssnittet för en ASUS RT-AC66U B1-router som visar firmwareversionen 3.0.0.4.385_20633.

Jämfört med filen som finns på Asus sida så är det inget stort hopp upp i version och changeloggen är inte så omfattande.
https://www.asus.com/se/Networking-...outers-and-Systems/RT-AC66U-B1/HelpDesk_BIOS/
Skärmdump av Asus RT-AC66U B1 router firmware uppdateringsinformation från tillverkarens webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B breakman skrev:
Jag tror inte det är något fel på routern, känns högst osannolikt att den går sönder och symptomen är att det inte går att visa två webbplatser. Min gissning är att det är Bahnhof som ställer till det.... Har själv Bahnhof via stadsnätet och hade för något år sedan liknande problem där jag inte kunde komma åt en webbplats ibland. Lösningen var att få en publik IP-adress och slippa Bahnhofs CGN (CGN = Carrier-grade NAT, gör att flera abonnenter delar på en publik IP ut på Internet istället för att alla har en egen. Används för att spara på IPv4-adresser).

@Staffan2000
Gällande bilden i #78 där Agrias sida är på Danska, det gissar jag beror på att Bahnhofs nät i Västra götaland routrar sitt nät via Danmark. Finns en tråd på SweClockers ang detta och det är flertalet som bytt från Bahnhof pga detta och fått betydligt bättre svarstider.
[länk]
Jag skrev ju att jag bytte till Bahnhof i våras, jag bytte från dem i höstas just pga deras kassa routing i VG. En stor del av min trafik routades via Danmark även när man skulle till sajter i Göteborg och Stockholm. Jag gissar att de inte riktigt klarade av tillströmningen av hemarbetande. Det såg bättre ut framåt hösten, men det var fortfarande inte bra.

Jag har nu Telia istället, nu routas allt via Stockholm, men jag lider inte alls av de längre latenserna (routingtiderna) då jag i praktiken helt saknar pakettapp (extremt få paket tappas bort av Telia, mycket imponerande) och detta gör då att jag har en bättre tjänst trots att jag alltid måste gå via Stockholm med trafiken. Latenser är ett problem av främst två orsaker:
1) om man håller på med realtidsaktiviteter som online-spel
2) att trafiken går långsammare om något paket kommer bort
(och orsak 3, att maxhastigheten blir låg om det är mycket långa latenser, men det är bara ett problem om man skall till andra sidan jorden eller om man fortfarande kör 3G).
 
B breakman skrev:
Tror inte att en formware-uppdatering gör någon nytta i detta fall. Kollar man på bilden i inlägg [länk]
Så ser man vilken verson som körs nu

[bild]

Jämfört med filen som finns på Asus sida så är det inget stort hopp upp i version och changeloggen är inte så omfattande.
[länk]
[bild]
Om inte felet är rättat så kan man kanske trigga fram ett annat fel om det är hårdvarufel, då vet man åtminstone att det inte är det. Ta bort alla "enkla" felorsaker först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.