Hej,

Vi ska under året bygga hus och kommer då behöva köra större lastbilar och kran upp till vår tomt.
Vi delar uppfart tillsammans med vår granne. Vi bor bakom deras hus så vi kör "förbi" deras tomt för att komma till oss. Vi har ett cervitut på att använda uppfarten samt underhålla vatten och avlopp.

Nu till frågan. Grannen är nojjig över att hans plattor kommer förstöras av att bilarna kör på vägen upp till huset och har tidigare klagat på att det blivit repor av dunndäck på dem när vi kör upp till vårat hus. Har grannen rätt i att vi ska behöva ersätta liknande skador som uppstår? Eller får han stå sitt kast av att ha köpt ett hus med cervitutsväg på? Vi vill ju kunna använda vår uppfart och inte behöva krypa till korset(grannnen) varje gång vi vill köra upp ett släp eller ta en lastbil till våran tomt.
 
Claes Sörmland
Nej grannen kan ju inte plattbelägga en markyta som är belastad med härskande utfartsservitut och sen klaga om den olämpliga markbeläggningen tar skada när utfarten används.
 
  • Gilla
Anna_H och 35 till
  • Laddar…
Anonor Anonor skrev:
Nu till frågan. Grannen är nojjig över att hans plattor kommer förstöras av att bilarna kör på vägen upp till huset och har tidigare klagat på att det blivit repor av dunndäck på dem när vi kör upp till vårat hus. Har grannen rätt i att vi ska behöva ersätta liknande skador som uppstår? Eller får han stå sitt kast av att ha köpt ett hus med cervitutsväg på? Vi vill ju kunna använda vår uppfart och inte behöva krypa till korset(grannnen) varje gång vi vill köra upp ett släp eller ta en lastbil till våran tomt.
Svar ja. Grannen får stå sitt kast som köpt en fastighet belastad av ett servitut för väg. Att grannen lagt plattor där är grannens problem. Så länge vi inte talar om något uråldrigt färdselservitut eller dylikt har du rätt att köra bil där (med dubbdäck) samt att köra tyngre transporter så länge det så att säga ryms inom ett normalt nyttjande av en bostadsfastighet, som exempelvis tyngre fordon vid husbyggnation. Däremot kan du inte t.ex. nyttja vägservitutet om du på din fastighet har en verksamhet som är mer industriell (du kan som exempel mest troligt inte nyttja grannens väg för skogstransporter).

Skadestånd känns tämlige långsökt, då du inte verkar ha förfarit vårdslöst eller med uppsåt repat plattorna. Du verkar däremot hållit dig till att nyttja vägen i enlighet med det servitut som finns. Grannen bör således flytta sina plattor om han är rädd om dom, eller helt enkelt leva med att dom kommer bli repade och eventuellt också skadade när tyngre fordon kör på dom. I övrigt bör din granne läsa på om hur servitut fungerar, helst innan denne eventuellt gör fler fastighetsaffärer i framtiden.

Så vill du vara helt på säkra sidan, kika på hur servitutet är formulerat och hur det tillkommit. Min spontana gissning är att du med cirka 99,57 % chans har rätten på din sida ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
under husbygget kommer infarten/vägen troligen köras sönder pga flera tunga transporter. Det är ovanligt med infarter som är dimensionerade för denna typ av belastning. Oavsett rättigheter osv föreslår jag att ni erbjuder att renovera grannens infart efter bygget. Det ger en bra grund för god grannsämja vilket nog flera på forat kan intyga om är nog så viktigt pga det som man har läst här över åren.
 
  • Gilla
Nyatag och 47 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I typfallet så är det härskande servitut som underhåller sin utfart och inte tjänande fastighets ägare. Det är således TS som står för underhållet av utfarten och lagar den när den körs sönder. Men det innebär också att TS står för bedömningen av standarden för utfarten.

Lösningen för att dela på ansvaret är att man inrättar en gemensamhetanläggning enligt anläggningslagen för utfarten som då förvaltas med andelstal för de två fastigheterna. Då delar man på beslut om underhåll och kostnader för dessa.

Sen håller jag utöver det strikt juridiska med om poängen ovan: Kom överens!
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
under husbygget kommer infarten/vägen troligen köras sönder pga flera tunga transporter. Det är ovanligt med infarter som är dimensionerade för denna typ av belastning. Oavsett rättigheter osv föreslår jag att ni erbjuder att renovera grannens infart efter bygget. Det ger en bra grund för god grannsämja vilket nog flera på forat kan intyga om är nog så viktigt pga det som man har läst här över åren.
Yes det planerar vi också. Vi har sagt att vi ska ersätta det som går sönder när vi kör bygget. Dock så är jag lite anti hans kommentarer kring det som enligt mig är vanligt slitage. Typ vinterdäck, att en mindre lastbil kommer en enstaka dag och ska hämta grenar etc. Men helt rätt, försöker hålla en bra ton med grannen för att det inte ska bli en konflikt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I typfallet så är det härskande servitut som underhåller sin utfart och inte tjänande fastighets ägare. Det är således TS som står för underhållet av utfarten och lagar den när den körs sönder. Men det innebär också att TS står för bedömningen av standarden för utfarten.

Lösningen för att dela på ansvaret är att man inrättar en gemensamhetanläggning enligt anläggningslagen för utfarten som då förvaltas med andelstal för de två fastigheterna. Då delar man på beslut om underhåll och kostnader för dessa.

Sen håller jag utöver det strikt juridiska med om poängen ovan: Kom överens!
Är inte det endast där vi skulle vara ensamma användare av vägen. Nu kör vi båda in i samma uppfart och längst samma väg på ca 15-20 meter. Sedan kommer hans garage och vid kör 7meter till innan våran tomt börjar. Så vi kör egentligen bara på hans tomt som sedan övergår i våran. Så vi använder den lika mycket. Har för mig att jag skulle vara ansvarig om det är så att vägen endast skulle användas av mig och inte grannen som har marken.
 
  • Gilla
Biredv
  • Laddar…
Ett alternativ vore att ni flyttade plattorna och ersatte med grus av lämplig dimension under byggtiden. På så vis räddas plattorna och grannen borde bli nöjd. Nej, det kanske inte är er skyldighet, men grannsämjan är nog så viktig och det är förmodligen en struntsumma i sammanhanget.

Vad gäller det normala slitaget har han ju ingenting att hämta.
 
  • Gilla
Nyatag och 8 till
  • Laddar…
Grannen får, som sagt, stå sitt kast. Du har rätt att bruka vägen. MEN, det som kan vara ett problem är vad vägen är konstruerad för. Den är sannolikt inte alls gjord för dessa vikter. Därmed vill jag påstå att du ska återställa vägen till befintligt skick. Det kan inte grannen klaga på. Inte heller du.
 
  • Gilla
Bothnia och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Grannen får, som sagt, stå sitt kast. Du har rätt att bruka vägen. MEN, det som kan vara ett problem är vad vägen är konstruerad för. Den är sannolikt inte alls gjord för dessa vikter. Därmed vill jag påstå att du ska återställa vägen till befintligt skick. Det kan inte grannen klaga på. Inte heller du.
Jag är ingen expert men det där kan väl inte vara rätt? Att det ska återställas till befintligt skick? Om exempelvis plattorna är känsliga för dubbar el lite tyngre fordon? Rimligen kan man inte preppa en väg med snygga grejer som inte håller för ”normalt bruk”, dvs vinterdäck ovh ibland tyngre fordon. Och sedan avkräva återställande av detta?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anonor Anonor skrev:
Yes det planerar vi också. Vi har sagt att vi ska ersätta det som går sönder när vi kör bygget. Dock så är jag lite anti hans kommentarer kring det som enligt mig är vanligt slitage. Typ vinterdäck, att en mindre lastbil kommer en enstaka dag och ska hämta grenar etc. Men helt rätt, försöker hålla en bra ton med grannen för att det inte ska bli en konflikt.
Håll en god relation men försök över tid få grannen att förstå att ett utfartsservitut innebär att det inte finns utrymme för någon verksamhet på ytan för hans del. Hela marken behövs för utfart och VA. Och du måste kunna köra även tyngre transporter för underhåll av din fastighet på denna vägstump. Mark som belastas av dylika servitut är ur ägarens hänsyn död mark som inte går att använda till något funktionellt.
 
  • Gilla
OleB och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anonor Anonor skrev:
Är inte det endast där vi skulle vara ensamma användare av vägen. Nu kör vi båda in i samma uppfart och längst samma väg på ca 15-20 meter. Sedan kommer hans garage och vid kör 7meter till innan våran tomt börjar. Så vi kör egentligen bara på hans tomt som sedan övergår i våran. Så vi använder den lika mycket. Har för mig att jag skulle vara ansvarig om det är så att vägen endast skulle användas av mig och inte grannen som har marken.
En tjänande fastighet har ingen skyldighet att underhålla en väg för härskande fastighet. Och en tjänande fastighet kan inte stoppa din användning av utfarten, t ex genom att lägga plattor där eller hävda att marken inte är körbar. Behöver du lägga t ex ett bärlager på marken för dina transporter så har du den möjligheten. Du har ju också rätt att gräva upp ett schakt i marken för din VA.

Den juridiska lösningen om ni vill sköta väganläggningen gemensamt är att ni inrättar en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Men det kostar pengar och tid så det är rätt ovanligt med enbart två fastigheter som delägare. Istället kommer man överens. Grannen måste förstå att marken inte längre är hans att disponera och bestämma över, den är nu en utfart med det stora ingrepp det innebär.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H
Be grannen hyra körplåtar att lägga ut på deras uppfart.

Körplåt = plåtar som läggs över en väg vid tillfälligt dike över vägen som ännu inten har hunnits göra klart.

Doc kan det bli rostmärken av dom i stället.
 
T ToRy skrev:
Ett alternativ vore att ni flyttade plattorna och ersatte med grus av lämplig dimension under byggtiden. På så vis räddas plattorna och grannen borde bli nöjd. Nej, det kanske inte är er skyldighet, men grannsämjan är nog så viktig och det är förmodligen en struntsumma i sammanhanget.

Vad gäller det normala slitaget har han ju ingenting att hämta.
Bra tanke! Den kan vi lyfta till grannen och markentreprenören!
 
Claes Sörmland
Men rent psykologiskt så måste nog grannens kunskap om servitutet ändras så att dennes känslor bättre harmonierar med dennes rätt eller snarare av servitutet begränsade rätt.

Grannen känner troligen att du inkräktar på hans mark och att det är du som nu genomför en åtgärd som innebär besvär. Många känner i den situationen att då borde du som ställer till det betala, inte grannen. Det är här grannens rättsförståelse måste harmoniseras lite. Om grannen inte lär sig i den här vevan utan tror sig ha rätt att bestämma över er utfart så blir framtiden lätt ett elände.
 
  • Gilla
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.