Hej alla!

Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet som vi nu håller på att totalrenovera. Vi fick av ordföranden reda på att vi absolut inte fick flytta på brunnen. Han menar att brunnen ska vara placerad mitt i badrummet pga säkerhetsskäl, ifall toalett eller handfat skulle börja läcka.
Här kommer en bild så ni har lättare att förstå.

DSC_7193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare fanns alltså ett badkar, varifrån vattnet sedan leddes ner i brunnen genom ett rör.
Vår tanke är ju att vi ska ha en hörn-dusch inne i högra hörnet, där dusch-blandaren sitter just nu. Vi vill ju då naturligtvis flytta brunnen så att den hamnar inne i duschen.
Vi tog dit en hantverkare för att få offert på badrummet och diskuterade detta med honom.
Han tyckte själv att det var ren idioti att behålla brunnen där den är i dagsläget. Dels för att den gjorde mer nytta inne i duschen och att vatten från toalett och handfat ändå kommer ta sig in till brunnen i duschen, samt att det rent estetiskt är betydligt snyggare.

Vi hittade nu i stadgarna följande text:

"Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får dock inte vägra att medge till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen."

Detta är ju en tolkningsfråga. Men vi har pratat med två andra fackmän, som även de är på vår sida.

Kan vår ordförande verkligen förbjuda oss från att göra detta?
 
Krilleman
Har du fall från både WC och tvättställ mot brunnen har jag svårt att se ett nekande svar, då du har löst hans "dilemma" vid läckage av tex WC...

Kolla bara med grannen under dig, så att han är medveten om att du bilar i hans tak. Dom befintliga brunnarna kan ibland sitta, i underkant, dikt mot hans tak. Vilket kommer att resultera i genom-bilning ner till han! Skydda hans handfat/WC/badkar med tex plyfa! Ett underlättande tips! För bila igenom ett valv med mejseln har många gjort!

Här säger ju reglerna att MINSTA mått är 200mm från vägg till golvbrunn... Se säkervatten 2.12
 
Redigerat:
Ordföranden är inte styrelsen. Bara för att en gubbe säger något så behöver det absolut inte vara så.
 
Se till att ALLT finns på papper/mail ang det ni kommer överens om.....ser ut som om badrummet inte är nytt och att en ROT renovering inte är allt för långt bort.....
 
Behåll en brunn på originalplats och montera en ny där du vill ha den. Alla nöjda.
 
Krilleman
Att tänka på i detta är att det ALLTID ligger på lägenhetsinnehavaren att tillgodose att fuktspärren i badrummet är OK och inte själva fastighetsägaren.

Och som Enk skriver kan man aldrig veta när BRF har tänkt renovera badrum, trots att ditt badrum är OK och nygjort, kan BRF göra en stamrenovering nästa år och fullständit köra över dig och dina investerade pengar! Hur många har inte varit med om det? Sorgligt nog...
 
O
Om din förening är ansluten till Riksbyggen, HSB eller någon annan av de stora rikstäckande organisationerna erbjuder de dels gratis juridisk rådgivning och dels har de alltid en representant i styrelsen. Dessutom är det väldigt vanligt att Riksbyggen eller HSB ansvarar för delar av den tekniska förvaltningen på uppdrag av styrelsen. Jag skulle börja med att kontakta deras styrelserepresentant och diskutera problemet. Sedan skulle jag även ringa deras centrala juridiska rådgivning. Därefter har du förhoppningsvis tillräckligt mycket på fötterna för att driva det på ett bra sätt mot styrelsen.

Här kan man även få hjälp:
http://www.bostadsrattsnamnden.se/hem

Tillägg: Har man en trilskandes styrelse är det viktigt att man kommunicerar så mycket som möjligt skriftligt och på så sätt skapar en spårbarhet. Styrelsen är enligt lag skyldig att behandla ärenden ifrån sina medlemmar och att lämna ett skriftligt yttrande på begäran.
 
Redigerat:
Tack för alla synpunkter. Ska prata med HSB medlemsrådgivning, samt föreningens vice ordförande idag, så får vi se vad de säger.
 
D
Jag tycker som MathiasS, en golvbrunn på gamla stället och en i duschen. Ordföranden kan väl ha lite rätt i alla fall? Hur hade du tänkt skydda badrummet från stänk från duschen? Om du eller en framtida lägenhetsinnehavare monterar t.ex. vikdörrar eller en fast monterad kabin, så stängs ju golvbrunnen in (om vikdörrarna är stängda). Får du ett massivt läckage i toa eller tvättställ så kommer vattnet rinna ut i lägenheten istället för till brunnen.
 
T
DIY_freak skrev:
Jag tycker som MathiasS, en golvbrunn på gamla stället och en i duschen. Ordföranden kan väl ha lite rätt i alla fall? Hur hade du tänkt skydda badrummet från stänk från duschen? Om du eller en framtida lägenhetsinnehavare monterar t.ex. vikdörrar eller en fast monterad kabin, så stängs ju golvbrunnen in (om vikdörrarna är stängda). Får du ett massivt läckage i toa eller tvättställ så kommer vattnet rinna ut i lägenheten istället för till brunnen.
Vad yrar du om? Vikdörrar går ju inte ända ner till golvet om man har någorlunda fall på golvet, vikdörrar är endast stänkskydd så om vattnet skulle springa läck från toan skulle det rinna ner i brunnen. Sedan har man ju dörrarna invikta när man inte duschar. En duschkabin är ju öppen undertill så där når även i detta fall vattnet brunnen.

Däremot ska man inte sätta ett skensystem på golvet där dörrarna sedan ställs på, då stänger man ju in brunnen vilket är helt fel och så fall måste man ha en brunn utanför också.

Ren idioti att ha två brunnar och kommer se helt tokigt ut i ditt fall. Stå på dig, du har bara råkat ut för en egeninbillad paragrafryttare:mad:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Två brunnar tyckte inte vår hantverkare att vi skulle ha. De allra flesta vattenskador sker vid brunnen, och att de sätta in en extra brunn hade bara ökat risken för vattenskada.

Rätta mig om jag har fel, men man har väl sällan en brunn inne på en toalett? Man brukar väl inte ens ha fuktskydd? Så förstår inte varför det skulle vara annorlunda i ett badrum, utanför duschen.

Hur som helst så har vi pratat med en HSB-jurist precis och hon delade vår uppfattning helt och hållet. Hon sa dessutom att om andra i föreningen tidigare har fått tillåtelse, så gäller "Likabehandlingsprincipen".
Det spelar ingen roll att föreningen har fått ny ordförande. Och eftersom vår hantverkare renoverat flera badrum i föreningen tidigare, och då fått tillåtelse att flytta brunnen, så ska även vi få det.
 
Då får ni se till att frågan behandlas av styrelsen, på nästa styrelsemöte. Det kan ju vara lite tråkigt, eftersom ni tydligen är i full gång med renoveringen och det kan vara väldigt långt till nästa styrelsemöte.
 
krilleman_215 skrev:
Har du fall från både WC och tvättställ mot brunnen har jag svårt att se ett nekande svar, då du har löst hans "dilemma" vid läckage av tex WC...

Kolla bara med grannen under dig, så att han är medveten om att du bilar i hans tak. Dom befintliga brunnarna kan ibland sitta, i underkant, dikt mot hans tak. Vilket kommer att resultera i genom-bilning ner till han! Skydda hans handfat/WC/badkar med tex plyfa! Ett underlättande tips! För bila igenom ett valv med mejseln har många gjort!

Här säger ju reglerna att MINSTA mått är 200mm från vägg till golvbrunn... Se säkervatten 2.12
Genombilning har jag varit med om. Tur i oturen så var det en av föreningen anvisad hantverkare som utförde bildningen. Det bar inte mycket puts mellan brunnsbotten och grannens tak. Dessutom så landade kakan som lossnade mitt på grannens spis som hade glashäll.... Resultatet blev nymålat köksstak och ny spis till grannen.
 
Totem skrev:
Genombilning har jag varit med om. Tur i oturen så var det en av föreningen anvisad hantverkare som utförde bildningen. Det bar inte mycket puts mellan brunnsbotten och grannens tak. Dessutom så landade kakan som lossnade mitt på grannens spis som hade glashäll.... Resultatet blev nymålat köksstak och ny spis till grannen.
Men detta antar jag att hantverkaren är medveten om. Men brunnen kommer ju bytas, även om vi inte flyttar den, då det är en gammal gjutjärnsbrunn. Så den risken finns väl även om vi inte flyttar brunnen, eller?
Är det vi som kommer få stå för eventuella skador hos grannen under?
 
Krilleman
Det finns alltid en risk att komma ut på undersidan vid bilning i valv.

Självklart är det du som får stå för kalaset vid ev skada hos grannen. Det är ju inte hans fel att du bilar i ditt golv. Så plyfa, eller liknande, för att skydda grannens utrusning mot rasande betong är en billig investering (som tydligen Totem kan intyga)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.