Maria T
Hej ! 😚

Det finns redan utmÀrkta trÄdar om mat, vin och gotter sÄ vet inte om denna trÄd kan tillföra nÄgot, men jag testar.
Under 1990-talet sÄ dök det upp ett antal olika böcker med tips om fikastÀllen, jag vet att jag har tre (minst) - en om Stockholm, en om Stockholm med omnejder och en som gÀllde hela landet.
I den första boken sÄ betade jag (med partner eller vÀnner) igenom alla. I den andra boken sÄ hann, tyvÀrr, flera mysiga stÀllen stÀnga och den tredje försökte vi med och hann med nÄgra, riktigt kul.

Jag fikar sÀllan hemma, Àr inte mycket för att baka, utan tar en slÀt kopp kaffe för att bli pigg. Men pÄ utflykter oavsett om det Àr i "min" stad, Stockholm, eller utsocknes sÄ letar jag stÀndigt efter nya platser att besöka.
Tycker ocksÄ mycket om att resa med bil (lÀs: köra bil) och besöka stÀder i Sverige och dÄ mÄste det fikas. Eller lunchas.

SÄ oavsett om ni funnit den bÀsta smÄkakan (schackruta, brysselkex), den godaste bullen (tosca, kardemumma), största semlan eller en rÀksmörgÄs som Àr vÀrd en omvÀg sÄ vore det roligt om ni la upp det hÀr.

Kör en fuling och taggar nĂ„gra som jag tror vill bidra @Roga1337 @FredrikR @Snigla @AndersMalmgren @Jumos @4774 @C.Ö - kĂ€nn er trĂ€ffade eller att jag Ă€r pinsam som frĂ„gar. 😉

Skriv gÀrna namn pÄ fikastÀllet och gÀrna en lÀnk till hemsidan (om de har nÄn) eller egna fina foton. Uppskattas!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kramla och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Mitt eget första tips dÄ.
Endast nÄgra hundra meter frÄn E20, i svackan innan avfarten till Rönninge, ligger ett sött litet torp som har öppet 11-15 alla dagar i juli, annars frÄn april (tror jag) till september alla helger, samma tid.
Att sitta i trÀdgÄrden (bortsett frÄn ev brus frÄn motorvÀgen) och Àta goda smÄ mackor och hembakta bullar, kaffe frÄn en kopparpanna lagom för tvÄ, och titta pÄ gamla vÀxter, det Àr en lisa för sjÀlen.
NÀr vi bodde i nÀrheten (1990-2001) sÄ var fikat löjligt billigt, en stor macka för 20 spÀnn. Fortfarande billigt. Traditionellt svenskt rött hus, blÄ himmel, svenska flaggan, grönska, fridfull landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvinna sitter utomhus vid trÀbord, ler, med fika och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TrÀdgÄrd med blommande vÀxt framför röd stuga, grönt fönsterlucka, soligt, traditionell svensk lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder frÄn igÄr 24 juli. De tar Swish och kontanter ska nÀmnas.

KartlÀnk https://goo.gl/maps/2GyG9qqeH5JRm97E6
 
  • Gilla
Klabbarparn och 6 till
  • Laddar…
C
Trevligt.
Jag tipsar om Lotta pĂ„ Åsen. Goda rĂ€kmackor, Ă€ven glutenfria. Gott kaffe med kanna pĂ„ varje bord.
Ligger pÄ SöderÄsen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maria T
C C.Ö skrev:
Trevligt.
Jag tipsar om Lotta pĂ„ Åsen. Goda rĂ€kmackor, Ă€ven glutenfria. Gott kaffe med kanna pĂ„ varje bord.
Ligger pÄ SöderÄsen.
Ser vÀldigt mysigt ut! Hinner nog inte besöka i Är men jag har en liten anteckningsbok med diverse tips, noterar detta.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Hara Ă„ngbĂ„tsbrygga ett par mil frĂ„n Östersund Ă€r otroligt trevligt. LĂ€get vid Storsjön Ă€r guld och fikat Ă€r hembakat. Billigt Ă€r det ocksĂ„ (dom hade lĂ€tt kunnat dubbla priserna och det hade fortfarande varit prisvĂ€rt).
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Elsa Anderssons i Norberg sÀgs vara vÀrt ett besök.
Ska ta tag i det under kommande 2v.

Sen har vi ju TorsÄngs Cafe dryga 1000m hÀrifrÄn, kÀnda för sina "hÀstrÀkor".
 
  • Gilla
trÀhandtag och 1 till
  • Laddar…
O
Maria T Maria T skrev:
Hej ! 😚

Det finns redan utmÀrkta trÄdar om mat, vin och gotter sÄ vet inte om denna trÄd kan tillföra nÄgot, men jag testar.
Under 1990-talet sÄ dök det upp ett antal olika böcker med tips om fikastÀllen, jag vet att jag har tre (minst) - en om Stockholm, en om Stockholm med omnejder och en som gÀllde hela landet.
I den första boken sÄ betade jag (med partner eller vÀnner) igenom alla. I den andra boken sÄ hann, tyvÀrr, flera mysiga stÀllen stÀnga och den tredje försökte vi med och hann med nÄgra, riktigt kul.

Jag fikar sÀllan hemma, Àr inte mycket för att baka, utan tar en slÀt kopp kaffe för att bli pigg. Men pÄ utflykter oavsett om det Àr i "min" stad, Stockholm, eller utsocknes sÄ letar jag stÀndigt efter nya platser att besöka.
Tycker ocksÄ mycket om att resa med bil (lÀs: köra bil) och besöka stÀder i Sverige och dÄ mÄste det fikas. Eller lunchas.

SÄ oavsett om ni funnit den bÀsta smÄkakan (schackruta, brysselkex), den godaste bullen (tosca, kardemumma), största semlan eller en rÀksmörgÄs som Àr vÀrd en omvÀg sÄ vore det roligt om ni la upp det hÀr.

Kör en fuling och taggar nĂ„gra som jag tror vill bidra @Roga1337 @FredrikR @Snigla @AndersMalmgren @Jumos @4774 @C.Ö - kĂ€nn er trĂ€ffade eller att jag Ă€r pinsam som frĂ„gar. 😉
DÄ kommer nÄgra tips frÄn VÀstergötland.

Sollebrunn- Kaffekoppen
De har helt fantastiska vaniljbullar!
http://www.kaffekoppenisollebrunn.se/

Vara - Nordpolen
Gammalt anrikt konditori som Àr mysigt alla Ärstider men sommar finns uteservering
https://nordpolen.se/

Nossebro- Elins bageri
Helt fantastiska krÀmbullar men Àven mycket annat gott
https://m.facebook.com/elinsbageriochkonditori
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Maria T
J jonko skrev:
Hara Ă„ngbĂ„tsbrygga ett par mil frĂ„n Östersund Ă€r otroligt trevligt. LĂ€get vid Storsjön Ă€r guld och fikat Ă€r hembakat. Billigt Ă€r det ocksĂ„ (dom hade lĂ€tt kunnat dubbla priserna och det hade fortfarande varit prisvĂ€rt).
Ska kika pÄ den. Finns det en hemsida?
 
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Elsa Anderssons i Norberg sÀgs vara vÀrt ett besök.
Ska ta tag i det under kommande 2v.

Sen har vi ju TorsÄngs Cafe dryga 1000m hÀrifrÄn, kÀnda för sina "hÀstrÀkor".
HÀstrÀkan var verkligen en fulltrÀff. Ska kolla Elsa Anderssons.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
O Ossian K Olsson skrev:
DÄ kommer nÄgra tips frÄn VÀstergötland.

Sollebrunn- Kaffekoppen
De har helt fantastiska vaniljbullar!

Vara - Nordpolen
Gammalt anrikt konditori som Àr mysigt alla Ärstider men sommar finns uteservering

Nossebro- Elins bageri
Helt fantastiska krÀmbullar men Àven mycket annat gott
Ah, Kaffekoppen i Sollebrunn, dÀr har jag varit.
Du har möjligen inte lÀnkar till de andra?
(jag borde ha frÄgat om det inser jag nu).
 
O
Maria T Maria T skrev:
Ah, Kaffekoppen i Sollebrunn, dÀr har jag varit.
Du har möjligen inte lÀnkar till de andra?
(jag borde ha frÄgat om det inser jag nu).
Har uppdaterat med lÀnkar nu!
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
O Ossian K Olsson skrev:
Har uppdaterat med lÀnkar nu!
Snyggt tack!
 
Kul! Jag vill passa pĂ„ att tipsa alla som turistar (eller för all del bor!) i nordingrĂ„ med om nejd om rabarbercafĂ©t pĂ„ östanö skafferi. https://www.ostano.se/ Vi svĂ€ngde in dĂ€r ifjol för en paus frĂ„n motorcyklandet, och det var supermysig. Gott ”hembakt” fika pĂ„ rabarbertema till bra pris, serverat vid smĂ„ kafĂ©bord i en trĂ€dgĂ„rd. Ett utmĂ€rkt stĂ€lle för en fikapaus nĂ€r man kĂ„nkar runt i höga kusten!

Man dricker kaffe utomhus vid ett grönt bord med matrester och ett glas saft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvinna sitter ute, soligt, grönska, leende, tatuerade armar, hÄller hÀnderna bakom huvudet, avslappnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Nu tipsade du sjÀlv om det jag tÀnkte pÄ nÀr jag började lÀsa...

Nu var det nÄgra Är sen jag var dÀr senast, men om man gillar glass och Àr i nÀrheten av Söderköping sÄ finns SmultronstÀllet.

För semlor Äker man till Droppen i Sundbyberg eller möjligtvis Bananza pÄ söder.
 
  • Älska
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jumos Jumos skrev:
Kul! Jag vill passa pĂ„ att tipsa alla som turistar (eller för all del bor!) i nordingrĂ„ med om nejd om rabarbercafĂ©t pĂ„ östanö skafferi. [lĂ€nk] Vi svĂ€ngde in dĂ€r ifjol för en paus frĂ„n motorcyklandet, och det var supermysig. Gott ”hembakt” fika pĂ„ rabarbertema, serverat vid smĂ„ kafĂ©bord i en trĂ€dgĂ„rd till bra pris. Ett utmĂ€rkt stĂ€lle för en fikapaus nĂ€r man kĂ„nkar runt i höga kusten!

[bild][bild]
Precis i min smak - trÀdgÄrd och udda tallrikar. Skriver pÄ min lista, tack.

Edit: Rabarber vid sÀsong Àr alltid rÀtt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.