Kurtivan skrev:
Nu med dessa siffror som 500% värdeökning känns det lite onödigt att det ska vara skatteavdrag för räntor...
Då ska man väl i så fall inte heller behöva betala skatt på kapitalinkomster?
 
De hör liksom inte ihop, så det tycker jag nog.
 
Kurtivan skrev:
De hör liksom inte ihop, så det tycker jag nog.
Här är en till som inte tycker det är självklart att ränteavdrag och skatt på ränteinkomster måste balanseras.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Här är en till som inte tycker det är självklart att ränteavdrag och skatt på ränteinkomster måste balanseras.
Nej, balans i ekonomin är väl inget att eftersträva, antar jag. Planekonomi rules och skam den som råkar göra en bra affär. De som lever på marginalens kant och klarar hus och hem tack vare ränteavdragen i en lågkonjunktur får i god ordning skylla sig själva de klantskallarna.

Ja, jag glömde visst bort för en stund att jag bor i janteland. :rolleyes:
 
Hur menar du thomasx? Staten behöver ju skattepengar och någonstans ska ju dessa tas?

Om man nu skär ner ränteavdragen så hjälper det väl inte att skära ner skatten på kapitalinkomster? Det är ju andra människor som berörs.
 
A
Lånar man och investerar (nu menar jag riktig investering, inte köpa hus som är konsumtion) och investeringen går jämt upp med räntekostnaden så kan det kännas lite tokigt att betala skatt på kapitalinkomsten men inte få dra av räntekostnaden. Det skulle kunna vara en anledning till att de båda ska hänga ihop.

Ta bort ränteavdragen riskerar nog bli förödande då många (alla?) räknat med dessa när de budgeterat sina lån så det kan vara politiskt svårt att röra dessa. Men vi som har högre kapitalinkomster än ränteutgifter skulle nog gärna se att skatt på kapitalinkomster försvann.

Ränteavdragen kan ju ses som subventiion till låntagare och det är ju lite orättvist att alla skattebetalarna ska betala en del av folks räntekostnader, men så är det med mycket.
 
Nyfniken skrev:
Hur menar du thomasx? Staten behöver ju skattepengar och någonstans ska ju dessa tas?

Om man nu skär ner ränteavdragen så hjälper det väl inte att skära ner skatten på kapitalinkomster? Det är ju andra människor som berörs.
Nej, just det, bättre då att staten tar alla pengar och fördelar det vi människor behöver till oss. Tänk dessutom vilka besparingar det skulle ge i statsmaskinen, vi kunde t.ex. skippa hela skatteverket och hela försäkringskassan, det skulle bli en massa mer pengar över att fördela över oss invånare.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Hahaha! Vilken jävla tråd! Ja snart brakar systemet ihop! Jag har styrt upp en foliehatt och fullbelånat huset!
 
  • Gilla
Dracule
  • Laddar…
Thomasx, ibland är din ironi klockren!

Vem vet, kanske till och med Nyfniken förstår den cool.gif

I alla fall efter ett par genomläsningar wink.gif
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
katten12 skrev:
Har fått pengar till min brf som de inte kräver tillbaka men kan vi betala tillbaka så vore det ju bra. Vilket innebär att det är ett "lån" som inte ligger hos banken och som jag inte behöver bry mig om alls förrens kanske då jag säljer, så jag äger ju min bostad, även om det är mina föräldrar som sett till att jag kan göra det^^
så är det ju föräldrar som äger boendet och inte du
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
...Ta bort ränteavdragen riskerar nog bli förödande då många (alla?) räknat med dessa när de budgeterat sina lån så det kan vara politiskt svårt att röra dessa. Men vi som har högre kapitalinkomster än ränteutgifter skulle nog gärna se att skatt på kapitalinkomster försvann...
Ni ungdomar missar det historiska perspektivet.

På 1970-talet var räntorna avdragsgilla fullt ut.
Någon gång ändrades detta så att endast 30% var avdragsgillt.

Vad hindrar att man minskar avdragsrätten ytterligare?

För resten finns ett tak för hur mycket räntor man får dra av. Tror att gränsen går vid 100.000 kr.
Så det är redan duktigt asymmetriskt.
Det finns ju ingen gräns för hur stora ränteinkomster som beskattas med 30%.

Undantaget kanske för Stefan Persson och andra av samma kaliber.
 
KnockOnWood skrev:
Thomasx, ibland är din ironi klockren!

Vem vet, kanske till och med Nyfniken förstår den [bild]

I alla fall efter ett par genomläsningar [bild]
Nix, den här går jag bet på.
 
KnockOnWood skrev:
För resten finns ett tak för hur mycket räntor man får dra av. Tror att gränsen går vid 100.000 kr.
Så det är redan duktigt asymmetriskt.
30% upp till 100.000 kr, 21% på överskjutande belopp om jag minns rätt.
 
thomasx skrev:
Nej, just det, bättre då att staten tar alla pengar och fördelar det vi människor behöver till oss.
Du kanske missförstod mig och trodde att jag siktade på 100% skatt.

Min tanke är väl snarare att staten har intäkter och kostnader. Som det är nu så är ränteavdraget en kostnad. För att ha råd med detta krävs en massa skatter. Den ena knasigare än den andra. Minska ränteavdraget (1%-enhet per år?) och avskaffa samtidigt några av knasigheterna.

Stämpelskatten till exempel. Det började som en administrativ avgift men i takt med att fastighetspriserna stigit (på grund av ränteavdraget) betalar man nu 50.000:- bara för att bli registrerad som ägare till en fastighet.
 
A
Ränteavdraget kan också ses som avdrag för de kostnader man har för att ha skaffat sig en inkomst (eller egentligen utebliven kostnad) genom att äga sitt boende i stället för att hyra den.

Jag tycker också man ska avskaffa ränteavdraget med någon procentenhet per år och avskaffa kapitalvinstskatten på samma sätt. Man borde gjort det när man avskaffade fastighetsskatten. Då hade det inte gjort så ont som det kan göra om man avskaffar idag för de som använt skattepengarna till att kunna ta högre lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.