Som många redan skrivit, du kan kräva så mycket du vill men då kan säljaren bara välja en annan köpare istället för att slippa strul.

Jag hade dock inte innan jag vunnit budgivning eller i samband med bud vilkorat det med att jag vill besiktiga osv. Om säljaren inte går med på det så kommer denne ignorera dina bud, även om du budar mest, och du får antingen lägga bud utan de villkoren (men har då redan visa att du är en person som nog kommer gnälla om att du vill besiktiga å ena å andra).

Om du istället budar utan att nämna det, å sedan när du väl vunnit budgivningen, först DÅ nämner att du vill besiktiga först osv, så kommer mäklaren (och säljaren) sura å gnälla som fasen, meeeeeeeeeeen då du redan vunnit budgivningen så får mäklare+säljare antingen låta dig göra det, annat kontakta den som budade under dig och försöka få den personen att stå fast vid sitt nuvarande bud (dvs näst högsta) men som troligtvis kommer vilja ta om hela budgivningen, vilket mäklare+säljare så klart inte vill/orkar. Och du får som du vill, eller i varje fall större chans för det.

Sedan kan mäklare å sälja gnälla bäst fasen de vill över det förfarandet, i krig är allt tillåtet och samma gäller budgivning. De kan be sin polare buda upp priset som fasen, de kan skippa ena, andra å tredje och vad som helst. För dig som köpare så är du och ditt intresse högst prio, och för att maximera chans att få som du vill så är ovan bäst, om de inte redan från början gått ut med att de går med på besiktningsklasul etc.
 
heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
Det är väl inte skämmigt, men säljaren är i sin fulla rätt att välja vem som skall få köpa. Hen kan ju välja bort en som ger sämre maggropskänsla med besiktningar, prutningar o annat. Då är det ju enklare att välja en köpare som inte ställer villkor. :)
Jag tror inte du läst allt. Jag svarade Hempularen som uttryckte sig på det sättet. att det var skämmigt att be om klausul. Jag upplever att du skriver en massa åsikter åt olika håll som täcker upp diskussionsområdet ett inlägg i taget. På samma sätt här som i den infamösa tråden om ev olovlig trädfällning på drygt 900 inlägg så blir det förvirring. Vad är rätt vad är fel. Du lägger till att det är skriftliga handlingar som krävs vid överlåtelse. Är det ett svar till mig på något jag påstått eller en allmän information? Jag har mäklat lägenheter i två år, 100st i Stockholms innerstad vilket skiljer sig från överlåtelser av villor och fritidshus. Däremot är jag fullt införstådd med att det krävs skriftliga handlingar vid överlåtelse Att bud aldrig är bindande. Vilket skapar utrymme för problem även om det förvånansvärt ofta går bra. Jag har under dessa 100st affärer träffat ett antal människor som inte förstått de grundläggande bitarna i budgivning. Trots förklaringar och information har någon blivit arg då säljaren inte valt högsta budgivare då det framkommit tveksamheter i slutändan av budgivningen. Att denne tex vill göra en egen uppmätning trots att dokument från uppmätningsfirma finns publicerat. I vissa fall har säljaren bett mig om råd angående val av köpare och jag har rekommenderat den person jag upplevt som tryggast och ärligast av de högsta budgivarna. Men fortfarande kvarstår problemet med att vissa lägger bud men kanske lägger just så höga bud för de önskar villkora buden. ”Jag betalar gärna 5 miljoner om allt är ok med huset efter jag är klar med min kompletterande besiktning”. Då lägger alltså den personen 5 miljoner i bud. Jag bjuder 100 000kr mer utan intresse på ytterligare specifika krav på besiktning. Pang jag stannar som högsta budgivare och jag har bjudit emot någon som kanske aldrig skulle ha köpt huset. Budgivningar är lite speciella och många undrar hur de ska bete sig. Gör vad ni vill med informationen, kanske hjälper den någon att ställa frågan till mäklaren angående eventuella villkor de andra budgivarna har i sina bud. Det kan vara avgörande för hur man själv väljer att lägga sitt/sina bud.

Från Svensk Fastighetsförmedling:

Mäklarens skyldighet att föra budgivningslista
Alla mäklare är skyldiga att löpande föra en förteckning över budgivningen. Denna ska innehålla uppgifter om budgivarens namn och kontaktuppgifter, budets belopp, tidpunkt för när det lämnades samt eventuella villkor förknippade med budet. När budgivningen är över kommer detta meddelas till samtliga budgivare och den kompletta förteckningen lämnas till säljaren och köparen när uppdraget slutförs, vilket normalt sker vid tillträdet. Om uppdraget avbryts utan att det blivit någon försäljning kommer budgivningslistan ändå att lämnas till säljaren.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
Självklart kan man det. Men det är inte säkert att säljaren går med på det.

Det är endast skriftliga avtal som gäller vid affärer med fast egendom.
Ja, Nissens. Det är inte olagligt. Det är det inte. Sådan här trådar tenderar att bli väldigt långa pga många förståsigpåare som tycker att de har en poäng i allt. Inte sällan har de begränsad erfarenhet i ämnet och saknar erfarenhet av konsekvenser kring vad deras förslag till handlande innebär. Jag släpper detta här så önskar jag dig mången fin budgivning med överraskningsklausuler som ess i rockärmen vid vunna budgivningar.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Nej jag har aldrig stött på det och då har jag sålt 100 lägenheter i Stockholms innerstad. Budgivningar är ett satans helvete där folk lägger bud som de kanske inte alls har täckning för. Budar på flera objekt. Budar för att när de har vunnit budgivningen börja lyfta frågor som de skulle ha lyft innan de ens lade första budet. Det viktiga för alla inblandade är ju att buden är schyssta och att det tydligt framgår OM en budgivare önskar villkora budet. Har själv lagt bud på lägenhet och sagt att detta bud på x miljoner gäller idag till klockan 19.00. Sedan gäller det inte längre och jag vill inte att det ska ligga som bud i budgivning som fortsätter om någon dag eler liknande. Föreställ dig att du mäklar denna fastighet. Buden trillar in och sedan ska tokfan på högsta börja jiddra om ytterligare besiktningar. Säljaren vill inte acceptera det. Budgivaren under börjar undra vem han har budat emot eftersom mäklaren går tillbaka till tvåan osv. Men tyvärr uppstår detta, säkert oftare inom villor etc än lägenheter. Jag hade en lirare som ville montera ner fläkten för att se om det var kolfilter eller frånluft, innan han skrev på köpekontrakt. Eftersom jag var färsk accepterade jag det. Chefen sa att se till att du sorterar ut liknande tokstollar i fortsättningen och har klart för dig att de har lånelöften och att du har koll på vad de är för folk. När budgivningen är klar är den klar och inga överraskningar ska upp på bordet då. Ganska enkel matematik egentligen
Varför skriver du så och samtidigt är mäklare? Det du beskriver är vad en mäklare vill ha, inte hur man gör en affär där alla parter är nöjda. SJÄLVKLART kan man vinna en budgivning och först därefter föra fram de specificerade villkoren för att genomföra affären. Om det finns ett besiktningsprotokoll som rekommenderar vidare undersökning så förstärker det köparens undersökningsplikt. Den säljare eller mäklare (som du verkar vara) som inte vill att köparen ska få möjlighet att på ett korrekt sätt få fullfölja sin undersökningsplikt får väl isf garantera syllarnas kondition i kontraktet.
 
  • Gilla
MariaT75 och 4 till
  • Laddar…
heisiandiishe
r0bertwh r0bertwh skrev:
Varför skriver du så och samtidigt är mäklare? Det du beskriver är vad en mäklare vill ha, inte hur man gör en affär där alla parter är nöjda. SJÄLVKLART kan man vinna en budgivning och först därefter föra fram de specificerade villkoren för att genomföra affären. Om det finns ett besiktningsprotokoll som rekommenderar vidare undersökning så förstärker det köparens undersökningsplikt. Den säljare eller mäklare (som du verkar vara) som inte vill att köparen ska få möjlighet att på ett korrekt sätt få fullfölja sin undersökningsplikt får väl isf garantera syllarnas kondition i kontraktet.
:)Bara lugna sig nu. Har jag sagt att en spekulant/budgivare inte ska få fullfölja sin undersökningsplikt? Tyvärr är det svårt att diskutera den här typen av frågor på den här typen av forum. Missuppfattningar och man läser in saker utifrån ens egna världsbild. Det jag säger är att när man lägger bud i en budgivning finns det inget positivt i att vinna budgivningen för att sedan börja köra förhandlingsracet och lägga in villkor när budgivningen är klar. Med förhandlingsracet menar jag inte sedvanlig undersökning av fastigheten. Men jag menar att alla som är med och driver en budgivning till högre pris på fastigheten gör ju det oavsett om de tänkt att lägga klausul på syll, begära avdrag för rutten södersida, omdränering av källare eller annat. Vet man inte med vilka villkor övriga bud är lagda så vet man ju inte vad budet står för?! En bra mäklare stämmer av detta för att budgivningen skall vara tydlig. Troligen till och med förkastar säljaren ett konstigt villkorat bud. Men istället så är du/ni budgivare väldigt nöjda med att mörka eventuella villkor med vilket budet läggs. Det menar jag ökar prishöjningen av fastigheten. Fler bud läggs helt enkelt för det finns inga konstiga villkor. Alla galna spekulanter kan tokbuda för att sedan hoppa av på toppen. Är marknaden het så går villan till budgivare två eller tre strax under toppbudet. Mäklaren stressar på och någon tar det. Kanske till och med på högsta budet med hänvisning till att säljaren är missnöjd och annars tänker visa om villan senare. Men detta är bara mina reflektioner efter att själv ha varit mäklare, följt kollegors affärer över hela Stockholm, sett farsan mäkla villor och fritidshus. Självklart kan man göra affärer precis hur man vill och självklart har man rätt att ställa krav. Kör hårt!
 
  • Gilla
Karl.s och 2 till
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Nej man kan inte vinna budgivningen och sedan villkora kontraktet. När man meddelar eventuella bud i en budgivning meddelar man givetvis samtidigt eventuella villkor för det specifika budet.
Jag håller med dig fullt i ditt förtydligande och konsekvenserna av hur budgivningar fungerar. Men du skrev också ovanstående.

I detta specifika fall så har man en än större undersökningsplikt maa det besiktningsprotokoll som finns. Finns ingen anledning att som köpare börja outa det i en budgivning. Det måste såväl mäklare som säljare förstå att man, inte minst pga den besiktningsanmärkningen, vill undersöka vidare. Accepterar man inte det är man oseriös som säljare och som mäklare, och då gör köparen i detta fallet bäst i att gå vidare till nästa objekt. Min subjektiva åsikt.
 
heisiandiishe
r0bertwh r0bertwh skrev:
Jag håller med dig fullt i ditt förtydligande och konsekvenserna av hur budgivningar fungerar. Men du skrev också ovanstående.

I detta specifika fall så har man en än större undersökningsplikt maa det besiktningsprotokoll som finns. Finns ingen anledning att som köpare börja outa det i en budgivning. Det måste såväl mäklare som säljare förstå att man, inte minst pga den besiktningsanmärkningen, vill undersöka vidare. Accepterar man inte det är man oseriös som säljare och som mäklare, och då gör köparen i detta fallet bäst i att gå vidare till nästa objekt. Min subjektiva åsikt.
Absolut, delar din subjektiva åsikt. Det är helt självklart så. Antingen får man möjlighet att göra besiktning eller så hoppar man den villan. Finns ingen anledning till att ta risk. Men det finns ju oändligt med villor och oändligt med andra möjliga villkor för en affär. Är marknaden het så förlorar köparen att hänga på budgivning på ett skraltigt hus för att sedan komma med villkor i efterhand, jag kan inte göra någon annan bedömning och jag skulle själv höra mig för kring övriga budgivares eventuella villkor. Jag utgår ifrån just budgivningar i detta. Inte en villa utanför Enköping som råkade bli liggande en månad på Hemmet. Det är såklart annorlunda hur tuff säljare respektive köpare kan vara beroende på marknadsläget. För ca 15 år sedan när jag sålde lägenheter så var det inte ovanligt att en och samma budgivare var inne i två eller fler budgivningar per helg. Jag stämde av det så gott jag kunde med budgivarna men hade man 4 försäljningar en helg så satt man i luren non stop. Och vad kunde man göra åt deltagande i fler budgivningar? Allt hängde ihop och någon som är smartare än mig kan säkert redogöra för hur detta påverkade slutpriserna. Jag upplevde ju att det bidrog till att öka priserna pga ökat antal bud. I teorin behöver det ju inte vara så att priserna ökar om man utgår ifrån att varje spekulant har en smärtgräns. Men i praktiken så förflyttas ju den smärtgränsen när det vecka efter vecka läggs massor av bud. Det blir huggsexa, så upplevde jag det till viss del. I det stora hela funkar det bra i Sverige men se bara hur vi diskuterar detta och se hur utvecklingen på marknaden varit. Har aldrig varit dyrare och trist för de som försöker få in en fot på marknaden nu. Även om priserna går upp 15-20% till över 1-2 år så blir insatserna så mycket större idag än för 20 år sedan. Flera miljoner för ett boende som oftast innebär en hel del kompromisser. Så var det inte för 20 år sedan..
 
S
Nissens Nissens skrev:
Det behöver inte vara några döda gökar involverade för det. Kan räcka med att säljaren inte vill ha tidsfördröjning alternativt diskussioner om ditten och datten. Finns det då någon med bra bud utan villkor så tar hen hellre det förstås. Det hade jag med gjort, även utan döda gökar.
Ja valet är ju fritt, men jag anser att en säljare som vägrar fördjupad undersökning om jag har högsta budet kan behålla kåken. Det handlar om jäkligt mycket pengar och få ett skithus på halsen är inte kul.
 
Fairlane
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Det jag säger är att när man lägger bud i en budgivning finns det inget positivt i att vinna budgivningen för att sedan börja köra förhandlingsracet och lägga in villkor när budgivningen är klar.
För mig är det inte att lägga in villkor efter budgivningen. För mig är det självklart att en köpare vill besiktiga sitt köp av en fastighet, dvs det är grundläget.

Kanske är det att du är van vid försäljningar av lägenheter där en besiktning inte är vanlig som gör att du ser det som ett nytt krav.
 
heisiandiishe
Fairlane Fairlane skrev:
För mig är det inte att lägga in villkor efter budgivningen. För mig är det självklart att en köpare vill besiktiga sitt köp av en fastighet, dvs det är grundläget.

Kanske är det att du är van vid försäljningar av lägenheter där en besiktning inte är vanlig som gör att du ser det som ett nytt krav.
Det enda jag har framfört är att oavsett om det är vanligt eller inte med överlåtelsebesiktning. Vilket det nu är. Jag tror att det är här det blivit lite fnurra på tråden. Så bör man kommunicera under vilka förutsättningar ett bud man lägger gäller. Mäklaren är skyldig att informera om undersökningsplikten och det innebär ju egentligen att en egen besiktning bör göras. Så det sker ju i princip per automatik. Budar man på en het marknad i Stockholm kan det ju vara bra att ha med sig att många gasar på och ska förhandla pris i efterhand osv. Jag tror inte att alla har riktigt koll på det. Men gott så. Jag tror det kommer att lösa sig för ts angående denna besiktning och budgivning!
 
heisiandiishe
Fairlane Fairlane skrev:
För mig är det inte att lägga in villkor efter budgivningen. För mig är det självklart att en köpare vill besiktiga sitt köp av en fastighet, dvs det är grundläget.

Kanske är det att du är van vid försäljningar av lägenheter där en besiktning inte är vanlig som gör att du ser det som ett nytt krav.
Det enda jag har framfört är att oavsett om det är vanligt eller inte med överlåtelsebesiktning. Vilket det nu är. Jag tror att det är här det blivit lite fnurra på tråden. Så bör man kommunicera under vilka förutsättningar ett bud man lägger gäller. Mäklaren är skyldig att informera om undersökningsplikten och det innebär ju egentligen att en egen besiktning bör göras. Så det sker ju i princip per automatik. Budar man på en het marknad i Stockholm kan det ju vara bra att ha med sig att många gasar på och ska förhandla pris i efterhand osv. Jag tror inte att alla har riktigt koll på det. Men gott så. Jag tror det kommer att lösa sig för ts angående denna besiktning och budgivning!
 
Nissens
S Stego1 skrev:
Ja valet är ju fritt, men jag anser att en säljare som vägrar fördjupad undersökning om jag har högsta budet kan behålla kåken. Det handlar om jäkligt mycket pengar och få ett skithus på halsen är inte kul.
Ja, du gör ju som du vill. Poängen är att det behöver inte vara något fel på huset bara för att säljaren väljer en köpare som inte vill ha besiktningsklausul. Det kan likaväl bero på något annat, tex att maggropskänslan inte är bra för den köparen som bjöd högst.
Så gjorde jag när jag sålde en bil. Den som bjöd näst högst och kunde göra upp affären snabbast kändes också som en mindre strulig person fick köpa bilen.
Bilen var det absolut inget fel på, tvärtom var det den bästa bil jag haft. :)
 
Senaste nytt är att jag berättade för mäklaren att vi kommer att villkora våra bud. Han sa att då kommer säljaren säkert att välja en annan köpare.
Han tyckte att vi borde nöja oss med den besiktning säljaren låtit utföra. Trots att Anticimexkillen skrev i protokollet att han rekommenderar en utförlig besiktning av syllar!
Idag ska jag prata med Aticimex igen....fortsättning följer
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Fairlane
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Det enda jag har framfört är att oavsett om det är vanligt eller inte med överlåtelsebesiktning. Vilket det nu är. Jag tror att det är här det blivit lite fnurra på tråden. Så bör man kommunicera under vilka förutsättningar ett bud man lägger gäller. Mäklaren är skyldig att informera om undersökningsplikten och det innebär ju egentligen att en egen besiktning bör göras. Så det sker ju i princip per automatik. Budar man på en het marknad i Stockholm kan det ju vara bra att ha med sig att många gasar på och ska förhandla pris i efterhand osv. Jag tror inte att alla har riktigt koll på det. Men gott så. Jag tror det kommer att lösa sig för ts angående denna besiktning och budgivning!
Var drar man gränsen? Jag lägger mina bud utan att villkora de ifall det mina villkor ändå är standardvillkor. Handpenning brukar vara standard 10% och att den ska betalas inom en vecka efter påskrivet kontrakt (eller liknande). Om jag vill ha det så, bör jag villkora det?
Jag har villkorat bud, men då har det varit när något skiljer från det normala, exempelvis att jag vill att budgivningen ska avslutas inom en viss tid för att jag ska vara med. Jag har också meddelat mäklaren att jag kan vara flexibel med inflyttningsdatum och städning till exempel.

Om säljaren inte vill låta mig besiktiga så kan de antingen vara tydliga med det från början, eller så får de avvisa mitt bud och sälja till den med nästhögst bud om den vill köpa utan egen besiktning. Jag har haft högsta budet och säljaren frågade den med nästhögsta budet om istället för att jag ville ha in en besiktningsklausul. Den som hade nästhögsta budet ville också ha in en besiktningsklausul. Det slutade med att den som la nästhögsta budet köpte huset, men efter prutning eftersom de inte fick besiktiga. Jag ser det inte som att vare sig ja eller den andra budgivaren gjorde något fel. Det var säljare och mäklare som inte var tydliga, eller egentligen säljaren för mäklaren tyckte också att vi skulle få genomföra en egen besiktning och försökte övertala säljaren om det, men denne tackade nej. Strulandet stod helt enkelt säljaren för som ville ha ett undantag från det normala.

Jag kan väl nämna att jag även sålt hus (i Stockholm) och vill köparen ha in en besiktningsklausul så får de det. Eftersom jag själv vill ha det som köpare så tycker jag det skulle kännas väldigt fel att neka någon annan det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kajsasudde skrev:
Senaste nytt är att jag berättade för mäklaren att vi kommer att villkora våra bud. Han sa att då kommer säljaren säkert att välja en annan köpare.
Han tyckte att vi borde nöja oss med den besiktning säljaren låtit utföra. Trots att Anticimexkillen skrev i protokollet att han rekommenderar en utförlig besiktning av syllar!
Idag ska jag prata med Aticimex igen....fortsättning följer
Enda alternativet, som jag ser det, är att säljaren i kontraktet då utfäster/garanterar skicket som du är orolig för.

Så kör budgivningen igenom, kräv besiktningsklausul om du vinner. Accepteras inte det så kräv antingen garanti eller pruta ditt bud med vad du är orolig för att det kommer att kosta. Då måste säljaren gå till nästa på listan och ha en förklaring till varför dom kommer till nr. 2 och erbjuder avtal - utan besiktning.

Annars går du därifrån. Tro mig, det finns inget som kan väga upp ett hus med problem. Det ger vem som helst magsår.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.