Själv har jag kikat en del på Dasts Beddinge: http://dast.se/?hustyp=14#1
Med en tanke om att byta ut glaspartiet och det öppna upp till en frontespis just där för att få ett stort allrum på ovanvåningen.
 
Apollonia skrev:
Jag antar att jag kommer gå emot alla andras åsikter nu men jag tycker tvättstugan är onödigt stor, på något förslag är det nästan det största rummet i huset. Förvaring är bra men all golvyta förstår jag mig inte alls på. Däremot är en bastu nästan det viktigaste i ett hus (tornedaling som jag är) så jag skulle försöka offra lite av tvättstugans yta till det.

Ingången på gaveln var en bra idé men rekommenderar att undvika badrumsdörr direkt mot kök/vardagsrum.

För att risk att låta tjatig så tycker jag att öppningen upp får huset att vara lite annorlunda mot andra och skulle försöka behålla det. Att lägga allrummet i mitten gör att öppningen går att bygga igen senare om allrummet ändå är för litet eller om ni behöver ett extra sovrum senare.

[bild]
Snyggt. Absolt bästa. Ska ni i framtiden ha barn eller vänner övrr behövs stoa badrum och bra övervåning med v-rum
 
Glöm sedan inte bort det där med isolering,även mellan innerväggar och framför vögg till badrum.

Vill tipsa om vattenburet på ovanvåning och miljötänk vad gäller uppvärmning vattenförbrukning . Fönster med aluprifil skulle vara ngt för med sjö /vatten så nära. Flnster med lågt U-Värde har man verkligen igen.
 
Hej igen!
Nu har vi (ännu en gång) tagit fram förslag. Denna gång har vi utgått helt ifrån entré på gaveln, då vi har börjat gilla den idén. Vi gillar planlösningarna, vi känner dock att vardagsrummet eventuellt blir lite litet. Vad säger ni? Hur kan vi skapa mer yta där? Tack för all all input! En del kanske ser att vi lagt in era idéer :)

Skärmavbild 2015-05-08 kl. 19.30.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-05-08 kl. 19.28.58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Just det, glömde höra med er angående dragning av braskaminsrör. Vi tyckte att det hade varit lite mysigt att ha braskaminen mellan vardagsrum och matplats, men det kanske blir lite lurigt på övervåningen, när ett rör kommer upp mitt i öppningen ned. Har ni några tips eller idéer till detta??
 
Redigerat:
Corneliatt skrev:
Hej igen!
Nu har vi (ännu en gång) tagit fram förslag. Denna gång har vi utgått helt ifrån entré på gaveln, då vi har börjat gilla den idén. Vi gillar planlösningarna, vi känner dock att vardagsrummet eventuellt blir lite litet. Vad säger ni? Hur kan vi skapa mer yta där? Tack för all all input! En del kanske ser att vi lagt in era idéer :)

[bild]
[bild]

Edit: Just det, glömde höra med er angående dragning av braskaminsrör. Vi tyckte att det hade varit lite mysigt att ha braskaminen mellan vardagsrum och matplats, men det kanske blir lite lurigt på övervåningen, när ett rör kommer upp mitt i öppningen ned. Har ni några tips eller idéer till detta??

Tycker planlösning 1 ser helt klart bäst ut! Gött att ni funderar på att sätta entrén på kortsidan ist också :)

På första frågan så tror jag inte ni behöver ja större vardagsrum. Vad har man i ett vardagsrum? Soffa, kanske 1-2 fåtöljer och tv/tvbänk. Behövs inte så mycket yta för det, tror den ytan ni avsatt räcker gott och väl :)

Angående kaminen så föreslår jag en kamin med 180° glas eller vad det kalla och så hade jag satt den på väggen mot trappan i hörnet mot korridoren, på så vis så syns den både från vardagsrummet och matsalen. Skorstenen kommer då upp o sovrummet precis bredvid dörren och stör på så vis inte nämnvärt på utrymmet. Dessutom blir inte skorstenen så hög då den kommer ut väldigt nära taknocken. Alternativet är att ha den precis vid brytet ut mot vinkeln för vardagsrummet, så att den står i matsalen så att säga.


Enda egentligen är väl toaletten där nere, med en bastu så, så tror jag inte det blir godkänt pga handikapps reglerna.

Men det börjar se riktigt lovande ut! :)
 
14311124062511127093132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni har den vid brytet, alltså det sista av det jag skrev kring kaminen så blir det ungefär såhär (bild tagen hos svärföräldrarna), tycker inte det ser konstigt ut :)

Edit: en kamin liknande denna menade jag http://www.contura.se/Kaminer/Braskaminer/Braskamin-Contura-586-Style/
 
Redigerat:
Hus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär hade jag gjort :)

Det röda/orangea är synfältet för kaminen
 
(Då klockan är mycket och jag är trött reserverar jag mig för eventuella knasiga formuleringar och dumma idéer.)

Har skummat igenom tråden och har kanske missat något, men jag funderar på om det går att bygga förvaringsutrymme på övervåningen, mellan innervägg och tak. Alltså t.ex. bakom soffan i allrummet. Kanske inte där man förvarar stora lådor och andra otympliga saker, men väl madrasser, täcken och kuddar för gäster och liknande. Perfekt också för kurragömma!

Tänk på att dra fram nätverksuttag och sånt till alla (relevanta) rum. Eller åtminstone bygg in vp-rör och dosor för framtida behov (nätverk, hembio, larm och whatever).

Fundera också på om ni vill ha någon form av automatisering och/eller larm. Trådlöst är bra, men trådbundet är mer driftsäkert och säkrare. Man måste inte överdriva och ha röststyrning på markiserna eller få ett sms om någon ringer på dörren, men det är ganska praktiskt att inte behöva kuta runt och tända och släcka fönsterlampor o.s.v.. Eller att alla taklampor tänds om brandlarmet går, att inkommande vatten stryps om en läcka uppstår under diskmaskinen. Och som sagt, även om ni inte skaffar det från början kan det vara bra att ha förberett med rör och dosor.

Ang. lågenergihus: https://www.byggahus.se/bygga/manga-lagenergihus-forlustprojekt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej igen och tack för era svar!
Era tips är verkligen ovärderliga, tack tack tack!

NoiseMaker: Jaa, vi har helt klart funderat på automatisering osv, men det är helt beroende på kostnader osv. Vi får helt enkelt se om det ryms i vår budget :) Tack för förslagen!!

Nu har vi ritat upp planlösningen så att den förhoppningsvis är lite lättare att ta till sig. Vi har gjort ett test där vinkeln med balkongen är riktad åt andra hållet. Dels för att vi tror att utsikten kan bli bättre så, samt att vi då får mer yta till att ha en öppen planlösning för kök, matplats och vardagsrum. Nackdelen är att balkongen och uteplatsen under den kommer att ligga i skugga stora delar av dagen (men vi kan njuta av morgonsol i alla fall). Vi börjar bli riktigt, riktigt nöjda nu, det enda är väl att förvaringen inte är optimal. Vi har i alla fall tänkt utnyttja utrymmet under trappan med ett litet förråd från nedervåningens sovrum. Vi har heller inte hittat någon naturlig plats för eventuell braskamin. Har ni några smarta idéer på förvaring eller placering så får ni gärna hojta till!


Skärmavbild 2015-05-09 kl. 22.31.20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vet jag inte hur gärna ni vill ha en bastu, men jag tänker som så att man utnyttjar en bastu betydligt mycket mindre än en klädkammare. Sen tycker jag att det hade nog varit bättre med kyl/frys/ugn på en egen vägg för att verkligen kunna utnyttja de där sista på bänkytan.

I övrigt så tycker jag det blev mycket bättre när ni kastade om rummen!

Sen måste jag fråga, har ni bytt ritprogram också?
 
Börjar trappan från nedanvåning uppe vid sovrummet eller nere vid badrummet? Badrummet kanske besöks oftare och rusar någon, samtidigt som toa-dörren öppnas så kan det bli överraskning.
Håller med Jarlsgård, att klädkammare är nog det jag hade satsat på, eller snarare har som krav.
Under trappan kan man bygga lite förvaringsutrymme.

På ovanvåning, där man har öppet upp, hade jag tänkt bygga med ljudisolerande glasvägg, och på så sätt skärma av allrum på ovanvåning med nervåning.
I köket, mot entré kan man fundera på ett litet avlångt fönster, för de estetiska skälen, dvs ett fönster på varje sida entredörren.
Sen är jag av fyrkantig natur, så klinkerytan i hallen skulle jag försöka få vinkelrät om det går.
 
Ett problem just nu är att det är fri sikt till toadörren från matplatsen. Medges inte enligt byggnorm.
 
Mikael_L
karlmb skrev:
Ett problem just nu är att det är fri sikt till toadörren från matplatsen. Medges inte enligt byggnorm.
Vilken norm?
Var hittar man det?
 
Mikael_L skrev:
Vilken norm?
Var hittar man det?
Möjligt att de gamla byggnormerna inte gäller längre, men vissa regler där var rätt vettiga.
 
Hej igen!
Gjorde en ny planlösning efter kommentarerna om badrum och förvaring. Vi skulle gärna vilja ha en bastu, men det känns som förvaring är viktigare. Och känner man att det finns plats så kanske förrådet kan bli en bastu längre fram. (Planritningarna är framtagna i samma program som tidigare, men vi skalade av allt lull-lull ;) )

Funderar över att ta bort groventrén. När den ligger såpass nära entrén och med klinkers hela vägen så kanske den är onödig, och då får man en vägg till för förvaring. Kan vara bra :) Har även ändrat så att trappan börjar vid sovrummet på första våning, och slutar vid klädkammaren på andra, så att man kan komma åt förvaringen under trappan från förrådet.
We're getting there :D

Skärmavbild 2015-05-10 kl. 19.14.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.