Strixx skrev:
Visst kan det bli billigare att flytta till hus. Det finns folk som betalar 8000:- i hyra för en 4 rummare... Det kostar inte nybyggd fyra i villaformat i "hyra".. (Inte med dagens ränta, ska väl tilläggas)

Här ute kostar en kommunal lägenhet med 2 rum o pentry ca; 50kvm ca 5000 :p o det e billigt här...

Så att bygga är att spara, iaf. här 8)
 
Har f.n ca 24000 netto i månaden med studerande maka (en termin kvar). Hoppas klara av bygget för max 2 millar inkl 200.000 i kontantinsats.

Planerna börjar ta form så snart blir det väl att gå till banken och få sin dom.

Tacksam om någon därute kan hålla några tummar... ;) :p
 
Severus skrev:
Vi har ca 26.000:- Brutto och så har vi ju barnbidragen på det förstås ;)

Anledningen till den "jätteinkomsten" är att en utav oss läser på högskola men tar examen nästa år.
Då stiger förhoppningsvis inkomsterna.

Men vi står i byggartagen ändå.
Anledningen är att det tar ju sin lilla tid att få ett hus inflyttningsklart, så ska vi snällt vänta på ytterligare en anställning så får vi aldrig ett hus :)
Får man fråga vilken nivå ni tänker lägga er på ???
 
krismas skrev:
Hur mycket lånar ni som har "låga" inkomster egentligen? Vi har ca 27´ihop och är lite nervösa då vi ska låna ca 1,7. Behöver vi vara oroliga eller klarar man det?  ???  :-/
vi har ca 25´ och lånar 2 millle
 
Chevaleresk skrev:
Får man fråga vilken nivå ni tänker lägga er på ???

Ca 2-2,2 inkl grund.
 
Själva huset kostar 1.5 miljoner och sen är det hur mycket fyllning och så vi kommer att behöva. Men förhoppningsvis så kommer våra spar pengar att täcka det. Och kanske lite över till möbler oxå :)

Vi ska bygga ett special ritat hus från skidstahus.
 
Pupp skrev:
Självklart måste sådanat (barn, osv.) spela in i "hur mycket" pengar man har kvar varje månad.

Men det var inte riktigt så jag menade, jag menade bara att 25000 netto innebär att man är relativt högavlönad. Oavsett hur mycket pengar man har kvar i slutet av månaden.

Själv tjänar jag 20500 och är 24 år och tjänar mer än väldigt många andra i Sverige. Och jag anser mig ligga i höginkomsttagarfacket.... :p men det är ju bara min åsikt, ni verkar ju inte hålla med  ;)
En familj med två undersköterskor får cirka 22000 netto i månaden. Har man sedan barn tillkommer barnbidrag...
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
En familj med två undersköterskor får cirka 22000 netto i månaden. Har man sedan barn tillkommer barnbidrag...
Netto efter lön är ointressant (omsättning).
Netto efter alla kostnader är det som räknas (resultat)!
 
Mulan skrev:
Netto efter lön är ointressant (omsättning).
Netto efter alla kostnader är det som räknas (resultat)!
Ska man jämföra två familjers inkomster är netto efter kostnader inte helt tydligt.
Nettolön är ett mått på vilka förutsättningar man har.

Hur ser ni på barnbidraget? Själva ser vi det som familjens inkomst iallafall när barnen är så små som våra 2 och 5år.
Vissa sparar undan det åt barnen men vi räknar med att vi får hjälpa till när de ska flytta hemmifrån ändå. Sen gäller det att hitta en sparform som ger högre ränta än dyraste lånet...

 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Ska man jämföra två familjers inkomster är netto efter kostnader inte helt tydligt.
Nettolön är ett mått på vilka förutsättningar man har.

Hur ser ni på barnbidraget? Själva ser vi det som familjens inkomst iallafall när barnen är så små som våra 2 och 5år.
Vissa sparar undan det åt barnen men vi räknar med att vi får hjälpa till när de ska flytta hemmifrån ändå. Sen gäller det att hitta en sparform som ger högre ränta än dyraste lånet...
Ja, kanske möjligheter men inte sanning i dagsläget.
Har man en del oundvikliga kostnader så spelar inkomst inte stärre roll om du på slutraden har för lite kvar.

Barnbidraget sparas åt lillen & självklart är det en inkomst.

 
Mulan skrev:
Har man en del oundvikliga kostnader så spelar inkomst inte stärre roll om du på slutraden har för lite kvar.
Storleken på de "oundvikliga kostnaderna" varierar från person till person. Kostnad för rökning är ett exempel. Vad en storrökare med en dyr hobby har kvar före nästa lön är ju helt omöjligt att jämföra mot någon annans ekonomi...

För att man ska kunna bo i hus i svensk tätort bör man i min mening ha 25000 netto i månaden för att t.ex. även kunna åka säker bil och ta semesterresa varje sommar.
30-35% av inkomsten till boende tycker jag är rimligt men värderingar varierar ju från person till person....
 
Vi är en studerande och en mammaledig och vårt hus kommer om 2 dar. Vi lånar ca 1,9 milj.

Men sambon är klar om ca 6 månader!
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
även kunna åka säker bil och ta semesterresa varje sommar.
30-35% av inkomsten till boende tycker jag är rimligt men värderingar varierar ju från person till person....
Ju högre lön ju högre "andel" av denna skulle man ju kunna lägga på boende då överskjutande % blir högre i kronor... Tjänar ni 25tkr/m och lägger 30% på boende blir det ju 17500 till annat, om en annan tjänar 40tkr/mån och lägger 40% på boende blir det ju 24000kr över till annat.... så det är väldigt svårt att sätta en % sats generellt som är rimlig för boendet, men med normallöner bör man som ni säger kanske hålal sig kring 30-35%...
 
Vi tjänar 16.975kr och 18.300kr före skatt.
Och ska låna ca 1.6 miljoner, Det ska väl gå att klara av ganska bra ?

Eller hur mycket har ni över varje månad, ni som har lånat ?
skulle va kul å se.

varit inne på lite olika bank sidor och det vi kommer fram till är att vi kommer att ha kvar ca 12.000kr när lånet och driftkostnaden är betald.
 
Vi tjänar 15500 + 24500 före skatt och ska låna ca 1,5...enligt bankens kalkyler kommer vi att ha ca 19.000 kvar när lån och amortering är borträknat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.