Såg reklam för att även Elitfönster nu har samma koncept som Mockfjärd om du vill lägga ut hela arbetet, men resultatet är sedan helt beroende av de som utför arbetet så ta gärna någon referens och om du kan få se monteringen.
Hus med träfasader fixar de flesta, men har du tegel, sten, puts, etc, så be dem beskriva hur de gör inklädnad av fönstren så det blir både tätt och snyggt.
Däremot så valde vi Elit med aluminiumklädnad i fritidshuset utifrån vi ville ha träfönster på insidan och underhållsfritt på utsidan. Är lite lokalpatriotiska gällande inköp/tilverkning men även då gäller det att nyttja kampanjer och även inte vara rädd att pruta.
 
Redigerat:
Jag har pvc-fönster från Alfa-fönster och är nöjd. Att jag valde dem, var främst för att de finns i Halmstad och jag kunde åka dit och titta på fönstren.
På deras hemsida finns det prislistor, så du kan själv kolla vad dina fönster skulle kosta. Som andra redan sagt, så är karmarna tjockare på pvc-fönster, men är ditt hus från 1980 så tror jag inte det gör så mycket. Välj bara fönster som liknar de du redan har, för att inte förstöra helheten.
 
Rooney och jonas_loof vilka leverantörer valde ni?

Jag tycker själv det är viktigt att fönstren passar huset! Så vilket som tar vi inte! Man ska ändå leva med de måånga år!
 
Mitt hus är en riktig härva av olika fönster vid det här laget (men alla har samma stuk; 2-luftsfönster, så det är inget man egentligen tänker på om man inte går från rum till rum och och skärskådar karmprofiler och handtag).
Av de jag själv är ansvarig för att ha ändrat så har det gått till så här:
Jag hade hit en representant från Wisy men var inte nöjd med deras offert, så jag beställde själv 3-glas 2-lufts alu-fönster (blev Outline) och monterade. Som sagts tidigare i tråden, fönster är TUNGA! Det enda jag satte på plats ensam var 7x12, de som var 12x12 och 13x13 var vi två på (och även då var det tungt). Som jämförelse var de gamla 2-glasfönstren lätta som fjun.
 
Jag tror att man rätt enkelt kan få fram vem som är "etablerad" med hjälp av hur mycket handpenning de kräver... Rätt normalt är 10% vid beställning men mer än så skulle jag inte betala.
De "billigare" firmorna kräver ofta 100% betalning innan de skickar ordern till fabriken.

//Anders
 
Tajny skrev:
Rooney och jonas_loof vilka leverantörer valde ni?

Jag tycker själv det är viktigt att fönstren passar huset! Så vilket som tar vi inte! Man ska ändå leva med de måånga år!
Vi valde PVC-fönster Salamander Streamline 76. Det är en lokal firma här i Östergötland som installerade åt oss. Vi är mycket nöjda med våra fönster.
Jag gör själv färdigt invändigt och håller just nu på med smygarna.
 
Om ni har dåligt med pengar under de kommande åren rekommenderar jag att man byter glaset i fönstret istället för hela fönstret. Kostar ett par hundralappar per fönster. Gör stor skillnad för mig. Om det är drag kan listen vara dålig också och det kostar inte många kronor att fixa.
Vet dock inte hur era fönster ser ut.
 
Har man gamla dåliga fönster från 80talet är det lika bra att byta. Fönstervirket var inte bra vid den tiden. PVC har man haft i tyskland i 50 år med mycket gott resultat, själv valde jag dock alu. Jag kan byta själv men valde helentreprenad, då blir det gjort på ett par dagar, annars vet jag blir det aldrig riktigt klart.
Ett sätt att spara lite är att använda fastsående fönster där det går. Man kanske inte behöver kunna öppna alla fönster i ett rum.
Välj vanlig treglas utan extra isolerbeläggningar eller supergas som fyllning. Dessa merkostnaderna räknar du aldrig hem.
Viktig är också om du har standardförnstermått eller måste specialbeställa. Vissa leverantörer gör alla fönster måttanpassade, vissa andra tar extra betalt för udda mått.
Ta hem någon totalentrprenör (t ex Norlux, Mockfjärd) så kan du få en offert. Spela ingen roll om de skyltar med kampanj eller "bjuda på" eller annan skitsnack, det enda som räknas är slutpriset.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.