Sommartorparn skrev:
Jag vet inte vad siffrorna står för, men vi talar här om den det av sydöstra Skåne som var grönmarkerat i juli. Siffran 100 betyder säkert någonting ....Augusti var inte så regnigt. Däremot regnade det en hel del i juni. Det är sällan gräsmattan är vattensjuk mitt i sommaren så det kippar och blir gropar när man går. Det var den i somras. Luftfuktigheten låg vissa dagar kring 95 %. Under sådana förhållanden går det inte att ventilera ut fukt ur huset utan att ny fukt kommer in.
100 står för en genomsnittlig nederbörd sedan 1961. Extremt mycket regn är nog när index kommer upp i 3-400.
Tar du juni så regnade det lite mer än normalt även i Skåne men absolut inget extremt.
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.23...g_gen/derivatives/fullSizeImage/rrma_1206.png

Vad jag vill säga är att det inte varit, förutom som alltid på vissa orter, en extremt regnig sommar. Sedan kan det alltid finnas väldigt lokala avvikelser som inte framgår av SMHIs siffror.
Därför ska man inte ha detta som bas för att kunna hitta felet. Hade det varit 2007 så hade man nog kunnat fundera på nederbörden i Skåne/Blekinge, den sommaren glömmer man inte i första taget :(
 
Henrietta70 skrev:
Det gjorde vi i vintras. Det ska fyllas med bättre material - bara vi hinner.

Grundvattnet ligger ett par meter under markytan. Jorden är grus med jord som är ditforslat som utfyllnadsmaterial. Dagvattensystem finns.

Dränering har varit på tapeten sen länge - men jag är inte helt säker på att det gör så stor skillnad. En dränerande grusbädd istället och sen ska jag använda alla de cementplattor vi har till att lägga dem närmast huset ovanpå det stampade gruset med en rejäl lutning från huset. Snyggt? Nej - men effektivt tror jag.
Så småningom strax intill kan vi dra dräneringrör senare när vi har tid att gräva för hand eller har hittat någon vi kan utbyta tjänster med som kan gräva med maskin.

Ska även säga att det som ser ut som att vi har grävt in under grunden - det är ett av alla putslagren som är ca 3-4 cm tjockt och avslutat ut på ett jordlager, slutande ut från huset - under den finns en kant som alla smådjur tagit sig in i och flyttat upp jorden bakom putsen. Hela stallbygganden ser ut på det sättet fast ännu värre. Där har man dragit ut putsen ovanpå natursten som legat intill huset. Med resultatet av stora djurparker udner putsen och jord upp till 10 cm upp udner översta putslagret.
Har inte läst hela tråden än så vet inte om detta tipset redan getts.

Vi har i familjen en gammal skånelänga från 1801. Byggd av lera och halm. Där grävdes rabatterna bort för en 15 år sedan. Vill minnas att man grävde 1 meter ner och 60 brett. Man lade i markduk och fyllde upp med singel.

Det kanske är ett alternativ för er?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Tack teamlundver!
Precis det gör jag, fast i etapper. Gräver för hand och det finns 100 meter fasad... utan att räkna garaget/logen på 50 meter =O)

Men blommorna (klätterrosor - som var ohyggligt vackra) åkte väck (planterade annanstans på tomten) snabbt som attan! Blomjorden likaså.

Den dagen jag väljer utseendet före praktiskhet och inte har annat att göra - så kan de komma tillbaka i krukor =O)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.