PANIK!

Köpte skånelängan november 2011.
Alla putsade längor/hus såg prima ut - då.

På vintern började färgen flagna och sprickor uppkomma.

Jag läste på och undersökte och frågade.

Huset är från 1900. Lertegel på huset och det samma på stallet - förutom en tillbyggt del på blåbetong/Siporex och annan betongblock.
Ursprungligen putsat med kalkbruk på stallet som jag började på. Sedan är det reparerat med både kalk och KC. Resultatet = katastrof. Håller på nu och börjar på värst utsatta gaveln med att bilat bort allt och putsar om med nät och hydralisk kalkbruk: NHL 5 från Målarkalk - blandar själv.

Så: idag knacka vi ner en stor spricka på boningshuset som uppkommit mellan en på åttiotalet renoverad del och gamla delen. Den renoverade delen har man byggt upp ny yttermur med Siporex och gjutit cementgolv innanför torpargrunden. Det är skarven mellan gamla delen och den nya i mitten av huset som spricker.

När vi köpte huset fick vi veta att huset var tilläggsisolerad med treullit.
Men nu upptäckte vi cellplast! Jag tror att förra ägaren bytt ut träulliten på gamla husdelen - köket - mot cellplast och nät och putsat sedan. Bifogar bilder på detta. Till vänster finns den nya med Siporex och höger cellplast. Observera att nätet skarvar i springan mellan dessa två byggnadsdelarna... =O////////////// Alltså går inte nätet över springan....

Innanför väggen i köket har vi upptäckt att underskåpen i köket möglar! På väggarna finns trätex... och i de gamla köksskåpen finns spånskivor. Som nu möglar. Inte konstigt när fukten inte kan komma ut.

Dessutom är själva grunden på huset mycket låg - nästan en flytande grund - torpargrund. Hittills med blommrabatter intill köksväggen - som vi grät bort men inte hunnit dränera ännu. Grunden ligger fritt dock.

FRÅGAN då:

Vad ska vi byta cellplasten mot? (får bli nästa sommar det - efter vi tagit reda på hur stor del av huset har cellplast...)
På sista bilden ser man hur det spricker på hela väggen. Gissar på att KC:n på cellplasten inte klarar av att följa med husets rörelser. Resten av huset har inte dessa sprickor. Dessutom är husen målade med en lacknaftabaserad "mur"färg - som inte heller funkar som ni kan se....
120922 028mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

120922 027mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

120922 026mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett "vanligt" hus har plast bakom gipset i väggarna, dvs fukt kan inte "komma ut". Det möglar inte pga det. Jag är dåligt påläst på väggkonstruktioner för putsade fasader men är verkligen cellplasten det stora problemet här? Det låter snarare som att ventilationen i huset är problemet?
 
Ett nybyggt hus ja - men inte ett hus som är byggt 1900 och renoverad med trätex. Trätex la man i väggarna .. ja när? 50-60 talet? Användes väl ingen byggplast då.

Jag hade för mig jag skrev i "byggnadsvård".

I denna del av huset finns ingen gips på väggen - trätex eller tretex. OM du vet vad det är.

Jag kan även berätta för er som inte förstår det att hus bygga 1900 (eller före 1950 i vart fall) byggdes med kalkbruk - inte KC eller cement. JAG VET att det är kalkbruk i grunden - eller grunden är gjord av kalkbruk. Under grundmuren finns ingen dränering - det är jord. Var kommer då fukten då ifrån tro?

Får jag be att de som har erfarenhet av GAMLA hus kommenterar? Förlåt Mathias. Jag kanske är lite osammanhängande eller förklarar dåligt ibland.

Jag är så trött bara på alla murare och hantverkare (både 30 år och 75år gamla) som vi rådfrågat - ALLA utan undantag rekommenderade KC - B eller C. Utan att först ta reda på vad huset var byggt av eller vad det fanns för puts under eller vad det var lagat med. Bara att ta KC - det är bäst.
Tyvärr kan jag berätta att det är KC som förstört hela stallet (24 x 6 meter byggnad!!!!!!!!!!) KC på kalkputs och ovanpå detta lacknaftafärg. På bara några månader efter vi flyttat in flagnade färgen. Sen kom putsen ner.
Huset har väl klarat sig lite bättre då det är uppvärmt - men hur länge då.
 
Ska väl tillägga att jag är finne så "ä" och "e" blir lite fel ibland.
 
Angående ventilation - självdrag. När vi flyttade in fanns två öppna kanaler - luckor i varsin ända av huset. Mitt i huset i badrummet (stooor springa under dörren) fanns två ventiler - en i väggen och en i taket. Samt köksfläkten.
Direkt efter vi flyttade in satte vi in badrumsfläkt som är fuktstyrd. Vilket innebär att den gått i ett sedan i försommaren och går ännu. Ventilen i väggen stängde vi.
Köksfläkten används flitigt.
Sommaren genom är fönster öppna i hela huset.

Ventilation var det första vi tänkte på när vi flyttade in - utan att några problem hade uppkommit.
 
Osammanhängande, ja hyfsat.

Du säger att du har mögel i köket och tror att det beror på cellplasten längst ut i väggen. Det tror inte jag. Och jag gjorde en jämförelse med moderna byggmetoder för att visa dig att en tät vägg (i ditt fall cellplast) inte nödvändigtvis orsakar mögel invändigt.

Grundläggande teorier om hur fukt vandrar eller inte vandrar i väggar är lika oavsett om ditt hus byggdes igår eller för 100 år sedan.

"Under grundmuren finns ingen dränering - det är jord. Var kommer då fukten då ifrån tro?"

Är det inte rätt självklart? Mark under gamla hus uppför sig precis som under nya hus, oavsett om dom är byggda med kalkbruk eller inte. Tack och lov har jag hunnit knacka ner med mesta kalkbruket här i huset, ja det som inte trillat ner av sig själv då...

Bygg med tidsenliga byggmetoder om det känns bra för dig, men tro inte att fysikens lagar slutar gälla bara för att du använder kalkbruk....:rolleyes:
 
Ok - mathias - vad är ditt hus byggd av från början?
Som jag har förstått det så är det det viktiga.
Fukt som kommer in i material måste komma ut igen. Här har jag sett vad som händer när fukten inte kommer ut igen.

Kalkputs som är rätt gjort på det grundmaterial som finns under - håller minst 30 år - kanske 50 år innan man måste göra större reparationer. Har man målat med rätt färg på detta (kalkfärg eller idag silikat) så behövs ommålning var 10 år.
Fel färg på kalkbruk = katastrof.

Så, min första undran på ditt hus är: Hur gammalt? Byggt av vad? Grundputs av vad? Reparationer av vad? Målat med vad?

Man kan putsa, laga och måla med rätta grejor i hundra år. Sen kommer en modern husägare som målar med lacknaftafärg och resultatet blir pannkaka på ett eller två år.
För tät färg på puts som måste få andas och släppa in och ut fukt blir resultatet efter några år flagnad färg och i värsta fall puts som smulas sönder. Ja - här var allt frid och fröjd november 2011. Januari 2012 började färgen flagna. På sista bilden ovan - är det fint jämfört med resten av stallet. Huset har klarat sig rätt bra övrigt (ingen cellplast).
Uppvärmt/ouppvärmt = viktigt med färgvalet beroende på vilken typ av hus!

Sen finns det flera olika sorters kalkputs.
En hydralisk kalkputs som jag valde kan man använda under vatten. Den härdar ändå. OCH släpper ut fukten.
En lufthärdande kalkputs (den vanliga förr i tiden) är inte lika härdig. Och dessutom kan man slarva med mycket under ett putsarbete. Så bara klanka ner på kalkputs håller inte i mina böcker...
 
Redigerat:
Nya hus brukar man ha dräneringslager under - grus. Det gör sig mycket - det ser jag här på gårdsplanen bara.
Det är länge sedan man slutade med att gjuta grunder direkt på matjord. Eller?
Med tanke på fysikens lagar...
 
Henrietta70 skrev:
. Huset har klarat sig rätt bra övrigt (ingen cellplast).
Där verkar du ha ditt svar, Henrietta. Gör likadant, så kanske det går bra.
 
Henrietta70: Vart vill du komma? Självklart är metoden att åtgärda ett fel i ett hus beroende på vilket material det är byggt av men precis som MathiasS påpekar så är fysiken densamma nu som då. Tycker faktiskt att du överreagerade lite tidigare, tänk på att detta forum till störta delen består av mer eller mindre glada hemmapulare med varierande erfarenhet som gör så gott vi kan och kommer med goda råd i all välmening. En av de absolut största fördelarna (och ibland lite problematiskt) är att man inte får ett råd - utan många som inte är samstämmiga. Men för det mesta brukar det bli någon form av konsensus om vad som är en lämplig åtgärd. Ofta mycket bättre och väl underbyggt än vad experter kan åstadkomma.

Med detta sagt så:

Din teori om att det är markfukten som ställt till med både det ena och det andra låter trolig, framförallt möglet inomhus. Men dålig luftväxling gör saken sämre. Nu när det är känt att det förekommer en hel del fukt upp ur golvet så är det nog klokt att ni tar bort sockeln eller låter montera ventilationshål i sockeln under köksskåpen. Ni måste också stoppa/minska orsaken till markfukten och det är alltså att dränera och det helst så fort som möjligt innan det blir riktigt surt i marken - nu är det ju inte torrt ute igen förrän till våren och tills dess hinner det hinna mycket med ert hus tyvärr. Det är möjligt att kapillärbrytande isoleringsskivor typ isodrän eller pordrän skulle ge bra effekt om ni sätter det på sockeln även om det är ett modernt material. Det höjer temperaturen i sockeln och hjälper till att suga ur fukten innan den når upp i golv och väggar.

Att det spricker mellan gamla och nya delen tror jag ni kommer få leva med, det räcker inte med att få putsen att hänga ihop - det är inte starkt nog att förhindra att huskropparna rör sig.

När det gäller de övriga sprickorna i väggen så funderar jag faktiskt på om det inte kan vara sättningsskador. Spontant så ser det på nedersta bilden ut som att ni grävt ut för mycket under grundmuren så att huset skulle kunna ha satt sig något.

Nya hus brukar man ha dräneringslager under - grus. Det gör sig mycket - det ser jag här på gårdsplanen bara.
Gör man underarbetet rätt så rör det sig inte, annars skulle ju varenda platta på mark ha spruckit och så är inte fallet. Er gårdsplan är sannolikt bara uppgrusad och därunder så finns nog inget bra dränerande lager.
 
Hur är uppvärmningen idag jämfört med då längan byggdes?
Förr i tiden så eldade man mycket mer, dvs dagligen bl a i vedspisen i köket så man fick ett annat självdrag än vad man (oftast) får idag.

Dvs gamla hus är byggda på ett sätt och det är rätt knepigt att få dem att fungera med det liv som vi lever idag.
Nej, jag tror inte heller att cellplasten är det stora problemet här, dessutom är inte cellplast diffusionstät.

Sen... det är inte alls konstigt att det spricker mellan det gamla och det nya, det gamla rör sig, det gör inte det nya, i alla fall inte lika mycket. Där är förresten inte bara lertegel utan korsvirke med och en tillbyggnad bör ju då fästas i det befintliga korsvirket för att man skall få ihop det.

/Kent
 
Redigerat:
Kanske vore det bättre om TS starta om en tråd som är saklig och utan en massa tjafs. Ostrukturerade och skrikiga tråda brukar aldrig fungera på BH. Men jag håller ändå med dom som försökt skapa en saklig bild av situationen.
 
Varför är det ett stort problem att det är cellplast? Är det inte större risk att det spruckigt i skarven mellan husen och det kommit in fukt som sprängt bort putsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.