Viktor.J Viktor.J skrev:
Återigen, en uppmaning till ALLA som läser och som gjort samma "misstag". Gå in på suncalc.com och kolla. Där kan ni se vart ifrån solen kommer för varje plats på jorden, vid varje tidpunkt under året.
Är det verkligen rätt adress som du angivit??? På den får jag svaret att den inte finns.... Däremot ger suncalc.net en träff. Är det den som du menar?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Vi kunde ha undersökt saken närmre, absolut. Sen kan man ifrågasätta vilka incitament vi hade för att göra det när mäklare sa att det var kvällssol samt hade en bild i prospektet som var manipulerad med en solnedgång.
En manipulerad bild med solnedgång?
Mindre snyggt av mäklaren.
Det finns annars rätt bra appar till iOS (Sunnytrack) som jag själv använt vid flera tillfällen åt mig själv och andra vid just placering av vissa växter och annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R roli skrev:
Är det verkligen rätt adress som du angivit??? På den får jag svaret att den inte finns.... Däremot ger suncalc.net en träff. Är det den som du menar?
antagligen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Finns en smidig app man kan se solen läge året om
https://apps.apple.com/se/app/sun-tracker-ar/id1460472433

O Oxfilé skrev:
Vi har köpt ett hus som har en stor påkostad altan som står mot öst (74 grader). Ligger i Stockholms län. Solen ligger på och in mot huset mellan 05-12 med magisk soluppgång. Mot kvällen lägger sig solen lite i ens änden av altanen men aldrig rakt in mot altanen och in i huset. Det ser alltså ut som att vi inte kommer få någon direkt kvällssol som ligger på och heller ingen solnedgång, om man inte tittar ut snett från altanen.

Det här ger mig ångest. Vi har köpt ett fint påkostat hus men läget är som det är och vi kan inte göra något åt det.

Kan ni hjälpa mig att se det positiva?

Visst det är trevligt att käka frukost och lunch ute samt att ha en sval plats på sommaren. Men kvällssolen och solnedgång kommer alltid saknas.

Visst kan vi bygga ut altanen mot nordväst (330 grader) och skapa oss en solnedgångsyta också. Men kommer inte detta att se väldigt krystat ut?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vill tipsa om denna APP som var ovärderlig när jag köpte min lägenhet i Spanien.

Kan kanske hjälpa någon annan oxo
Sun Seeker - Tracker & Compass
Google-sökresultat för "Sun Seeker" app, solens positionsspårning, 4.8 stjärnor, kostar 129 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När det pratas appar kan jag tipsa om Sun Locator (jag har android, vet ej om den finns för Apple). Där kan man se på flygbild eller i mobilens kamerabild varifrån solen kommer och hur högt den står när som helst på året var som helst på jorden. Månen håller den reda på också. Finns som gratis och pro-variant.

Med terrängsimuleringen kan man se hur höjder skuggar. Träd finns dock tyvärr inte inlagt.;)

Där vi bor har vi kvällssol även på norrsidan huset och till nordost på sommaren, solen går ner så långt norrut och står så pass högt så skenet når över och förbi byggnader. Kanske blir det inte så illa som ni befarar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Vi har köpt ett hus som har en stor påkostad altan som står mot öst (74 grader). //

Det här ger mig ångest. Vi har köpt ett fint påkostat hus men läget är som det är och vi kan inte göra något åt det.


Visst kan vi bygga ut altanen mot nordväst (330 grader) och skapa oss en solnedgångsyta också. Men kommer inte detta att se väldigt krystat ut?
Bygg ut och fånga solen, bygg inte för litet. Är guld värt!

Inte för att det hjälper dig men vi köpte hus utan att fundera på läget... Vi hade tur och huset ligger helt perfekt! Det blir prio 1 på nästa hus! Man lär så länge man lever... :)
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Bygg ut och fånga solen, bygg inte för litet. Är guld värt!

Inte för att det hjälper dig men vi köpte hus utan att fundera på läget... Vi hade tur och huset ligger helt perfekt! Det blir prio 1 på nästa hus! Man lär så länge man lever... :)
vad var perfekt enligt er?
 
O Oxfilé skrev:
vad var perfekt enligt er?
Morgonsol utanför köket, dagssol längs gaveln och kvällssol utanför vardagsrummet.

Att sitta och äta ute på kvällen är underbart. Vi har solen till 9 ungefär så ingen solnedgång men det räcker som det är. Både husets läge på tomten och vädersträck kommer jag ha stenkoll på i nästa köp. Det går inte att ändra på när det är gjort.
 
En fyrkant med trall och pergola ser aldrig krystat ut. Då har ni något att sätta ljus i när det mörknar på vår och höst.
 
  • Gilla
Lejoch och 2 till
  • Laddar…
Jag bor på götaälvdalens västra sluttning/strand och nivåskillnaden i mitt hus är över 6m från ena sidan till den andra, resten av tomten sluttar liknande så jag har verkligen ingen kvällssol. Dock är det sommartid först efter 18 någon gång som den sista delen av tomten hamnar i skuggan av berget. Det låter ju som om du har enkla lösningar på "problemet" ifall du nu vill då det bara är att flytta till andra sidan?
Själv tycker jag det är underbart, man har sol när man vill ha det på dagen men när man kommer hem från jobb etc så börjar temperaturen sjunka snabbt så man kan få det drägligt inne ändå hyffsat snabbt.
 
  • Gilla
AiliB och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Vi hade ett hus i det läget i många år och vi löste det så att vi byggde ett uterum som vi kunde nyttja större delen av året oavsett sol eller väder. Sen lät vi upprätta lite mindre uteplatser på valda ställen runt huset som man kunde flytta sig runt efter om man nu ville ha solen. Framsidan speciellt var rena rama sahara!
Mitt på sommaren så var 1/3 av tomten i skugga av huset på baksidan och resten av gräsmattan (en bit ut) hade stekande sol.

Gissa om jag uppskattade den lyxen ju varmare somrarna blev! Det fanns ett ställe intill huset att sitta och få luft på trots 30 grader i skuggan. När barnen var små och inte tålde mer sol så drog man in bassängen mot skuggan och så kunde de fortsätta plaska. De som ville steka sig gick ut på gräsmattan och de som fått solsting var i skuggan. Vi hade djur som gillade skuggan mer än solen och de kunde också välja var de ville vara utan problem. Barnens kompisar satt ofta i skuggan på en stor filt och lekte och jag behövde sällan säga till dem för de riskerade att bränna sönder sig. Efter en lång het arbetsdag var det underbart att lägga sig i en baden baden och vila i skuggan. Sen kunde man bära ut stolen på gräsmattan om man ville få lite färg.

Jag vet inte hur många födelsedagar vi hade mitt i stekheta juli då värmen fullkomligt däckade allt och alla och det inomhus var som en stekugn, men när vi skulle äta tårta och kaffe så kunde vi sitta ute i skuggan och på trädgårdsmöblerna vi hade där. För att inte snacka om studsmattan de 3 varmaste sommarmånaderna!
Hur många barn orkar studsa i stekande sol mitt i sommaren, men i skuggan kunde de hålla på hur länge som helst. Ja fördelarna överväger absolut nackdelarna att ha ett hus i det väderstrecket. Jag kan till och med erkänna att om jag skaffar ett nytt boende med tillgång till trädgård så kommer jag absolut vilja ha norrsidan på baksidan så det finns nånstans man kan komma undan solen. Nu blir ju somrarna bara längre och varmare och det är en plåga att kolla på tv.n när solen skiner in, värmer upp eller hur väggen mot sovrummet alltid är belyst med sol. Om man ska odla i rent söderläge så torkar växterna ut, men i norrläge på sommaren så får de sol på förmiddagarna och sen kan de komma undan solen lite när det är som hetast och håller sig fina hur länge som helst. Det är ju inte så som att det är kolmörkt bara för solen inte skiner rakt på. Växterna/grönsakerna trivs med halv dag sol, halv dag skugga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
mäklare sa att det var kvällssol
Det låter som en anledning till en fördjupad undersökning. ;):rolleyes:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Jo vet men det måsta funka rent logiskt också. Dvs vad skulle logiken vara att ha en altan med tak i nordöst, en altan i nordväst (med eller utan tak?) osv.
Jag tycker ju det fina med att bo i hus är just att man har en yta runt omkring som är ens egen. Man kan ha olika platser i trädgården där det är bra att sitta olika tider på dygnet/säsong - en för morgonsol, en för kvällssol, en för skugga soliga varma dagar etc. Mina föräldrar (läs mamma) har små sittgrupper överallt i trädgården. De har centralt hus i dyr stad men begränsat med sol på kvällen då det är mycket träd och buskage runt. Men de har ändå en liten plats där solen tittar fram där de kan sitta på kvällen…

Själv bodde jag i en lägenhet tidigare med takterrass stor takterass i norrläge (lite mot öst) och då var man ju begränsad på riktigt! Huset skymde solen på kvällen… Men en sak för dig att tänka på är att mitt på sommaren går solen med i nordväst så beroende på hur skymd sikt ni har så kan ni få solnedgång då - det hade jag på den takterrassen!

Men om jag bodde i ditt hus så skulle jag strunta i att altanen inte har kvällssol och ställa ut möbler i trädgården på ett mysigt ställe med kvällssol :)
Bo in er och hitta guldplatsen under sommaren :)

I min trädgård idag har jag sen kvällssol vid ett litet plank nära grannen som skapar en mysig liten hörna. Där är mysigt att sitta. Inget trädäck men det gör absolut inget, men vill man ha det så går det ju att bygga.

Bry dig inte om vad folk ska tycka, du bor i hus nu och det är mycket mer vilda västern än lägenhetsvärlden. Här gör folk mycket mer som de själva vill, tror du är lite kvar i bostadrättsvärldens perfektionism ;) :D
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag har kvällssol på vår altan, då blir det för varmt går ej att sitta där var glad att du har nåt ställe där det är skugga, inget vidare att äta i stekande sol
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.