Mikael_L
OK, så slipar jag nåt - absolut påse.
Hyvlar jag - ej påse. (Har dock ingen hyvel, ...än)
Sågar jag med kap/ger eller handcirkel så ... får jag prova mig fram ... ;)

Tack för svaren. :)
 
Mikael_L skrev:
OK, så slipar jag nåt - absolut påse.
Hyvlar jag - ej påse. (Har dock ingen hyvel, ...än)
Sågar jag med kap/ger eller handcirkel så ... får jag prova mig fram ... ;)

Tack för svaren. :)
Låt mig göra dig besviken. Köper du en hyvel, glöm dammsugaren. Du behöver en spånsug. Jag är numera spånsugsägare. Det var inte tänkt så, jag har inte plats till den, men det var enda lösningen.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Låt mig göra dig besviken. Köper du en hyvel, glöm dammsugaren. Du behöver en spånsug. Jag är numera spånsugsägare. Det var inte tänkt så, jag har inte plats till den, men det var enda lösningen.

--- Mats ---
Om hyvel = rikt/planhyvel så håller jag med. Om hyvel = handhållen elhyvel så funkar det för mig i varje fall (Festool EHL65 + Kärcher NT361 Eco).
 
bygga_bo skrev:
Om hyvel = rikt/planhyvel så håller jag med. Om hyvel = handhållen elhyvel så funkar det för mig i varje fall (Festool EHL65 + Kärcher NT361 Eco).
Jo, jag håller med och skulle preciserat mig bättre. Absolut, handhållen hyvel går bra med dammsugare.

--- Mats ---
 
Jag hade en 1000:- Kärcher från COOP, nästa grovis blir nog en från sekten (CTL26), inte gratis men förhoppningsvis prisvärd.
 
  • Gilla
-druvan
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Jag hade en 1000:- Kärcher från COOP, nästa grovis blir nog en från sekten (CTL26), inte gratis men förhoppningsvis prisvärd.
Absolut inte prisvärd, det ör inte deras strategi :) Men bra. Dock, som dammsugare finns det fle rmed samma prestanda påpappret. Var inne och kände på en, och spontant verkar den inte bättre än andra jag provat, enligt testpapper är den heller inte bättre. Dock, den är i toppklass.

--- Mats ---
 
ThomasLindgren skrev:
Jag har en Kärcher A2604 och den är helt suverän. Suget är riktigt bra och det känns som att den tar allt. Jag dammsög på vinden med det smalaste munstycket och den sög i sig gamla getingbon utan problem, det var inget jag räknade med. Mycket nöjd med den och kan varmt rekommendera.

(Hade också en A2004 innan och det går inte att jämföra dem, en helt annan maskin)
Jo, den har ganska bra sugkraft. Man kan dock inte påstå att den är tyst! Vilket j-vla oljud.

Om man t.ex. kör med en kraftig cirkelsåg samtidigt med dammsugaren, kan man få problem med säkringen. Den drar ju 1800 watt plus cirkelsågens 1200-1600 watt. Detta verkar kärcher dock ha fattat då den inte har uttag för elverktyg (dock är det säkert pga. av snålhet). Men problemet kvarstår om man inte kör på olika säkringsgrupper.
 
screamin-daemon skrev:
Jo, den har ganska bra sugkraft. Man kan dock inte påstå att den är tyst! Vilket j-vla oljud.

Om man t.ex. kör med en kraftig cirkelsåg samtidigt med dammsugaren, kan man få problem med säkringen. Den drar ju 1800 watt plus cirkelsågens 1200-1600 watt. Detta verkar kärcher dock ha fattat då den inte har uttag för elverktyg (dock är det säkert pga. av snålhet). Men problemet kvarstår om man inte kör på olika säkringsgrupper.
Hehe jo tyst är den ju inte, och vi använder den som en vanlig dammsugare nu också. :)
Säkra av ett uttag med 16A så klarar man sig oftast, inte sällan man behöver använder kraftiga verktyg i källaren så det är ju inget unikt tillfälle.
 
Jag så på Bauhaus att de även säljer grovdammsugare av märket Herkules (hoppas jag minns rätt). De kostar ungefär som Alto/nilfisk men ser lite mindre plastiga ut och verkar mer rejäla. Finns det någon har någon erfarenhet av en sådan?
 
PeGe skrev:
Jag så på Bauhaus att de även säljer grovdammsugare av märket Herkules (hoppas jag minns rätt). De kostar ungefär som Alto/nilfisk men ser lite mindre plastiga ut och verkar mer rejäla. Finns det någon har någon erfarenhet av en sådan?
Jag har kännt (och lyssnat - riktigt högt ljud) på en hercules dammsugare på bauhaus för ett par år sedan, den var nästan i samma plastighetsklass som bruksbo, kändes verkligen som skräp. Säljaren var av samma uppfattning (inte för att de brukar ha någon koll över huvud taget, men ändå) och sa att de fick tillbaka många. Så utifrån det besöket skulle jag inte rekommendera den. Men jag har ingen långtidserfarenhet av den.
 
Har kört några dagar med Alto/Nilfisk 25-21 nu. Den verkar fungera betydligt bättre än Kärcher 2004 iaf. Sjukt stor påse är det. Kan bli en kul överraskning när man skall köpa nya :)
Jag är nöjd än så länge.
Beträffande Herkules så diskuterade jag dem med en säljare på Bauhaus och han öste inte direkt lovord över dem. Citat "Kinasmäck". När jag var in där för att köpa Alton hade de Herkules modell större på utförsäljning till halva priset (typ 995 om jag minns rätt) så den var en kandidat en stund.

//Peter
 
L-Bror
B6304S1 skrev:
Jag vidhåller fortfarande att Swedol´s grovdammsugare med maskinuttag är köpvärd!
Frågan var ju att hitta en grovdammsugare för vettiga pengar.
Visst har hjulet lossnat, efter lite ovarsam användning från mig, kan tilläggas.

Sugeffekten är mycket bra, även med full påse. Påsarna är billiga och maskinuttgaet fungerar ypperligt.

// Kim
Har nu köpt en.
Jag föll för den kontinuerliga vattensug funktionen och priset.
Som grovdamsugare fungerar den minst lika bra som dom dyrare jag testat.
 
L-Bror skrev:
Har nu köpt en.
Jag föll för den kontinuerliga vattensug funktionen och priset.
Som grovdamsugare fungerar den minst lika bra som dom dyrare jag testat.
Har den el uttag för maskiner?
 
Ja!
 
Etter 6 mnd og to fulle poser (veldig små papirposer) så virker ikke min A2004 noe mer. Nå er jeg så lei Kärcher, først problemer med en høyttrykk, nå denne. Tysk kvalitet er det ikke!!

Har til og med en enda billigere maskin fra jula som sikkert er 5 år nå. Den har jeg direkte misshandla, men den går, og den har bare sugd vann og dritt uten pose.

Godt jeg invistere i Stihl 61 for litt siden :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.