Panor82 Panor82 skrev:
[länk]
När jag söker på ett företag så får jag bara upp vilka områden de är registrerade för, men ingen uppgift eller namn om vem som är EFR eller personligen auktoriserad. Söker jag fel?
 
A
Nä jag får samma resultat när jag söker på vårt företag som privatperson.

Har man kunnat se behörig installatör förut där innan det ändrades till auktorisation?
 
A Anders243 skrev:
När jag söker på ett företag så får jag bara upp vilka områden de är registrerade för, men ingen uppgift eller namn om vem som är EFR eller personligen auktoriserad. Söker jag fel?
Varför vill du se det? Funktionen EFR finns om du hittar företaget och dess verksamheter. Kopplingen likt gamla behörig elinstallatör för företaget försvann ju i nyordningen är ju andra "roller" nu.
 
Panor82
Jag läste lite slarvigt och inser att jag missade din frågeställning men som sagt ser inget problem med att man bara ser att företaget är registrerat. Ser ingen vinning med att kunna se vilka personer som har auktorisation själva, företaget måste ju ha en auktoriserad för att kunna registrera företaget hos esv. Vet inte ens om man får lägga ut ett register på privatpersoner/installatörer som är sökbart bara sådär?
 
GK100 GK100 skrev:
Varför vill du se det? Funktionen EFR finns om du hittar företaget och dess verksamheter. Kopplingen likt gamla behörig elinstallatör för företaget försvann ju i nyordningen är ju
Jag har sett tillräckligt många exempel i verkligheten där "registrerade elinstallationsföretag" gjort grova missar och totalt misslyckats med att t.ex. installera en JFB korrekt, så man undrar ju om de har "Nisses Pizza och EFR AB" som sin EFR eller om de hittat en auktorisation i flingpaketet en morgon.

Därav skulle det vara vettigt att åtm ESV hade sökbara register så man själv kan bedöma det bolag man tänker anlita. Uppenbarligen fungerar det inte att bara blint lita på att bolaget är registrerat för att resultatet skall bli bra.


OT: Personligen tycker jag att auktorisationen skall vara personlig och att lärlingstiden kan tas bort i utbyte mot praktiska prov.
 
Redigerat:
  • Gilla
heab och 1 till
  • Laddar…
Praktiska prov av ett fåtal delmoment torde knappast kunna ersätta den allsidiga praktik som man ska ha.
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
E elmont skrev:
Praktiska prov av ett fåtal delmoment torde knappast kunna ersätta den allsidiga praktik som man ska ha.
Visst, men I TS fall så kan man väl anse att det hade varit bättre om de som kopplat hade fått göra praktiska prov än att deras frånvarande EFR haft 4 års praktik.

(Jag håller annars med om att hantverksskickligheten troligen blir bättre med praktik även om jag inte är säker på att säkerheten blir det)
 
EFR ska inte kolla hur jobben utför utan syssla med dom rutiner företaget ska ha för att på ett säkert sätt kunna utföra sitt jobb. Det är alltså företagsledningen som ska set till att "gubbarna" gör som dom ska. Hur det löses finns det lite olika vägar att gå.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.