Hejsan,

Jag hade en mindre elfirma hos mig idag (6 anställda, ca 10 miljoner i omsättning) med uppdraget att byta ut befintliga diazedcentraler mot moderna normcentraler för bättre utbyggnadsmöjligheter och att få in jfb. Anläggningen har en huvudcentral i källaren och en undercentral på övervåningen med 1-fasmatning med två ledare. När jag kommer och kikar på hur det går vid lunchen så verkar de ganska nöjda/färdiga med undercentralen och har gett sig på huvudcentralen och då ser det ut så här:

Nyinstallerad elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och anslutna kablar mot trähål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker jag ser en massa fel i den här bilden, men jag vet inte om jag är onödigt petig. Några kommentarer?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Går nollan och fasen åt olika håll genom jordfelsbrytaren? Det tror jag inte kommer att fungera. Det känns lite udda att använda en trefas jordfelsbrytare till enfas på det viset. Men det kanske inte direkt är fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Huvud centralen är ju 3-fas. Vad är det för fel du tycker det verkar ha gjort? Vänt på N och PEN ? Skydd på fasskenan kanske vore bra.
 
Brännbar byggnadsdel direkt mot strömförande ledningar.

Tyvärr levereras vissa centraler utan bottenplatta och finns ej att beställa heller.

Det går dock enkelt att ordna med en tunn plåt emellan eller lämpligt isolerande material.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Går nollan och fasen åt olika håll genom jordfelsbrytaren? Det tror jag inte kommer att fungera. Det känns lite udda att använda en trefas jordfelsbrytare till enfas på det viset. Men det kanske inte direkt är fel.
Ja, precis. De har kopplat inkommande PEN till jordskenan (understa blåa bakom jordskenan) och sen dragit vidare till N2 nertill på JFB och dragit N1 till nollskenan medan inkommande fas är ovantill på 3/5/7. Jag är lite nyfiken på om det alls fungerar att koppla så? Det känns märkligt tycker jag.

PEN-ledaren är inte 10mm^2 heller, men jag vet inte om man kommer undan det kravet med att det är en gammal anläggning? Egentligen tycker jag man kunde tråda upp en jordledare och slippa PEN helt.

(Sen så tycker jag de borde märkt upp PEN med blå tejp, ha ändskydd och skydd på fasskenan och kanske påpeka att man bör ha icke brännbart material bakom centralen)
 
Angående pen-ledaren som är befintlig ledning mindre än 10mm2 skriver Elsäkerhetsverket:

Utbyte av en befintlig gruppcentral till en ny sådan, eller utbyte av gruppledningar räknas som ett underhållsarbete. Då ska de föreskrifter som gällde då den ursprungliga gruppcentralen installerades följas.

Så jag tycker att det är ok. Låter konstigt att den är blå dock. Har Pen någonsin varit blå?
 
Ok, nu känns det som att jag kan lära mig något igen :)

Det är alltså kopplat så här (där jag tagit ut en enfasgrupp nedåt för exemplets skull) :

Handritad schematisk illustration av kopplingar i en jordfelsbrytare med enfasgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar (enligt Hager) inte spela någon roll om inkommande kopplas på ovansidan eller undersidan av jfb, så länge alla inkommande (nolla och faser) kopplas på samma sida.

Detta verkar inte vara fallet i TS central. Varför är det fel att exv koppla inkommande fas på ovansidan och inkommande kabel från jordplinten på undersidan? För själva summatransformatorn borde det väl vara sak samma? Har det med att det finns elektronik inuti i jfb som behöver fungera även om jfb löst ut?

Eller är det just trafon som är problemet, att strömmen i nollan och fas momentant går i olika riktningar?

Edit: Efter närmare eftertanke är det väl uppenbart varför det blir fel om strömmen i nollan (genom transformatorn) byter riktning, och därmed går åt samma håll som faserna. Det blir då inte så att magnetfält alstrat av fasströmmen tar ut fältet alstrat av nollströmmen, och jfb borde lösa ut. Sant?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att magnetfältet får fel riktning då om man tänker högerhandsregeln med tummen i strömriktningen. Men det var en bra fråga.
 
Ja, insåg min tankevurpa och gjorde en fuländring av inlägget. :)
 
tommib
A avh67f skrev:
Har Pen någonsin varit blå?
PEN har nog kunnat vara både vit, svart och naken koppar. Förut hette den om jag inte tolkat fel "huvudnolla" så den kan kanske varit blå också. Håller dock med om att det känns skumt.

Det är felkopplat om det är som heab beskriver, dvs nolla och faser in på olika sidor på JFB. Den kommer att lösa omedelbart vid belastning.

N-ledaren som tas ut från PEN-plinten ska vara blå eftersom det är en nolla (men det är ett jättevanligt misstag att göra som på bilden, gärna med blå tilläggsmärkning). På det hela taget är det nog bra att dra upp en ny ledare om det inte är bomstopp i röret. Det är dock godkänt med en klen PEN om det är en gammal installation. Blå talar dock lite emot det tycker jag men här är jag ute på tunn is.

Centralen borde haft ett bakstycke. Det där är en Hagercentral, gissningsvis Gamma GD118S. Den kan absolut fås med bakstycke. Här är produktsidan på Hager, bakstycken längst ner.

Man kan tycka lite olika om att bygla alla faserna på det sättet som är gjort. Det skulle med god vilja kunna ses som förberedelse för en trefasmatning och därmed göra att man slipper göra om framgent om man drar upp trefas. Risken är dock att någon som inte är uppmärksam drar en "trefasgrupp" från den centralen av ett eller annat skäl och då överbelastar nollan. Besparingen man gör är att man slipper byta JFB och skena, vilket är typ 500 kr i material. Jag skulle inte gjort sådär utan använt en enfas-JFB, t.ex. CDS225 med en enfasskena KDN163A

Ändskydd och gaffelskydd saknas.

Prydligt jobb överlag, men med en hel del fel således. Väldigt onödiga fel ska tilläggas, av en typ som inte direkt tyder på slarv utan mer okunskap tyvärr.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är dock godkänt med en klen PEN om det är en gammal installation. Blå talar dock lite emot det tycker jag men här är jag ute på tunn is.
Blå talar inte direkt emot det. Som du skrev var en äldre benämning huvudnolla och den var under lång tid ofta blå oberoende av area som då i princip alltid var samma som faserna vid denna typ installation.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Går nollan och fasen åt olika håll genom jordfelsbrytaren? Det tror jag inte kommer att fungera. Det känns lite udda att använda en trefas jordfelsbrytare till enfas på det viset. Men det kanske inte direkt är fel.
Jag tycker det är bedrövligt att yrkespersoner (troligen firmans auktoriserade person i hög person) gör sådana uppenbara slarvfel. Nu hade det ju inte blivit någon direkt fara, men det inger ju inte förtroende för yrkeskåren och nuvarande behörighetssystem.

Sen fattar jag inte heller varför de inte köper ett bakstycke, alternativt sätter upp en tunn mineritskiva bakom centralen....
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Brännbar byggnadsdel direkt mot strömförande ledningar.

Tyvärr levereras vissa centraler utan bottenplatta och finns ej att beställa heller.

Det går dock enkelt att ordna med en tunn plåt emellan eller lämpligt isolerande material.
Det är ju en Hager central, det finns lösa bakstycken att köp.
 
A avh67f skrev:
Så jag tycker att det är ok. Låter konstigt att den är blå dock. Har Pen någonsin varit blå?
Mycket vanligt förr i tiden, 3 svarta & 1 blå
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
En undring som förvisso inte är helt on-topic, men hur ser man vem som är EFR och/eller har egen auktorisation på ett registrerat elinstallationsföretag? Jag hittar inte detta på ESVs webbplats, borde den informationen inte finnas sökbar via något gränssnitt? Eller måste man skriva brev till ESV och fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.