Jag skulle vilja testa och byta ur dessa 2 fas reläer om de inte är för dyra och man kan få dom i affär? Då behöver man dom o en lödmaskin o lite tenn ?

Jag vill om än långsökt och önsketänkande fullfölja och låta strömmen vara ur i över tio timmar för att se om det är automatic timeline.. om det skulle va så. Så köper jag mig lite tid och kan fokusera på nyinvestering i q1 istället
 
H hempularen skrev:
Om inga sådaan där simpla trick som jag tipsade om fungerar, så är det nog som sagt strul med elektroniken.

OM du vill prova att felsöka där. Några tips. Det ser ut som allt som kan lysa lyser på displayen? Det indikerar i så fall att elektroniken aldrig kommer igång, där sitter troligen en mikroprocessor som helt enkelt aldrig startar. Ja jag ska förÖka leta efter en mikroprocessor

Sådant kan bero på massor av saker, men en relativt trolig och reparerbar sak, är om den inte får matningsspänning, eller ev. så finns det någon extra drivkrets mellan processorn och panelen med LED element som inte får drivspänning, ofta kan inte processorn själv driva lysdioderna, de drar för mycket ström. Okej ja, det verkar som den hängt upp sig i ett läge. Så låter troligt . Säkerligen kan det va fler fel då vi märkt av nedgång i värmen slås av dessförinnan

Men försök lokalisera strömförsörjningen på kortet. Din andra elektronikbild, där ser man en transformator, troligen är det någonstans i närheten av den som drivspänningarna till elektroniken skapas, det kan finnas flera olika spänningar som försörjer olika delar av elektronikkortet.
Okej vilken är transformatorn ☺️ Är det i form o utseende sådan som heter df10?

Jag zoomade in bilden av det mindre kretskortet. Där sitter en likriktarbrygga, märkt df10 mellan ett par bruna elektrolytkondensatorer och några blåa saker, kondensatorer (?).

Den ser inte ut att vara ordentligt lödd på de två övre benen som skymtar i bilden, kan vara en synvilla.

Det verkar vara i sin ordning (bra syn dock o se df10)

Lyckas du lokalisera några spänningar, som exempel leds till det andras kortet via trådar, försök mät om det är 0V på någon av dem.
det skulle va flatkabeln då eller? Jag får försöka mäta sent ikväll när tiden gått ut. Hur går man tillväga ? Jag har en mätsticka men jag har ju bara testat på uttag o då använder man båda för att få en reaktion.. skall man ha den ena på den blå röda kabel som är skruvad vid sidan utanpå kretskortet?
 
E etompau skrev:
Skulle säga att det enda du som privatperson kan byta på kortet är kondensatorerna och reläerna.
Övriga grejor kan vara extremt svåra att hitta för en privatperson eller är ytmonterade komponenter som gör bytet svårare.

Ja men det kan va kul också o lära sig o försöka. Självklart vill jag helst av allt lösa det och skjuta fram problemet några månader men om inte så kan jag ändå pula vid sidan av trots om jag köper en ny.

Reläerna tror jag inte kan göra att logik/display hänger sig som du visar.
Inte ens fasreläerna? Kan det ca ett kombinations fel? För visst är det reläerna som styr värmen till plattorna? Om så då har även det strulat.
 
electroluxaren skrev:
kolla även att flatkabeln mellan korten har kontakt.
Yes jag såg att på en av bilderna så hade jag lossat på den. Den är tillbaka satt sen dess så det ser ut som det ska
 
Ta en titt på den där likriktaren jag skrev om. På bilden ser det ut som det inte är tenn i hålen.

Jag är skeptisk till att det skulle vara fel på reläerna. Men om du skall hitta dem i butik, så är det ev. Elfa som gäller, de har butik här i Solna, och om man måste beställa, så kan man hämta själv inom någon timmer vid deras lager i Järfälla.

Och skall du skaffa lödkolv, så såg jag på senaste utskicket från Lidl att de säljer en lödstation till lågt pris den här veckan. Har inte känt på den, men den såg OK ut på bilden. Troligen i ungefär samma klass som rimligt dyra lödstationer på Jula osv. Nästa steg är mer åt riktigt proffshåll, men då börjar vi prata om 10 000 och uppåt. De billigare proffsprylarna är bara marginellt bättre än lågprissortimentet.
 
H hempularen skrev:
Ta en titt på den där likriktaren jag skrev om. På bilden ser det ut som det inte är tenn i hålen.
Är det df10 du menar? Jag kan titta närmre o skicka ny bild med

Jag är skeptisk till att det skulle vara fel på reläerna. Men om du skall hitta dem i butik, så är det ev. Elfa som gäller, de har butik här i Solna, och om man måste beställa, så kan man hämta själv inom någon timmer vid deras lager i Järfälla.

Och skall du skaffa lödkolv, så såg jag på senaste utskicket från Lidl att de säljer en lödstation till lågt pris den här veckan. Har inte känt på den, men den såg OK ut på bilden. Troligen i ungefär samma klass som rimligt dyra lödstationer på Jula osv. Nästa steg är mer åt riktigt proffshåll, men då börjar vi prata om 10 000 och uppåt. De billigare proffsprylarna är bara marginellt bättre än lågprissortimentet.
 
B Batigol skrev:
Inte ens fasreläerna? Kan det ca ett kombinations fel? För visst är det reläerna som styr värmen till plattorna? Om så då har även det strulat.
Jag har ingen erfarenhet av att laga trasiga hällar, utan jag bara uttalar mig rent allmänt om att reparerar elektronik och vad som är kan göras av en slutkund.

Reläer kan du säkert hitta på Elfa/Electrokit, dom brukar ha samma benkonfiguration. Spolspänning och strömtålighetkan bör du kunna se på toppen av reläet.
Elektrolytkondensatorerna (cylinderformade) dessa är också tillgängliga över disk. Spänningstålighet och kapacitansvärde ska framgå på sidan av kondensatorn.
 
B Batigol skrev:
Inte ens fasreläerna? Kan det ca ett kombinations fel? För visst är det reläerna som styr värmen till plattorna? Om så då har även det strulat.
Jag tvivlar på att reläerna skulle ge den här effekten på elektroniken, men inte omöjligt.

OM du däremot har något glapp i matningen av elektroniken, så kan det ha påverkat styrningen av plattor, och nu slagit ut elektroniken helt.

Detta att jag snöar in mig på matningen till elektroniken, är framförallt att enligt min erfarenhet så är det strömförsörjningen som går sönder på olika sätt, i all elektronik. Den andra felkällan är annan högeffektelektronik, som ex. styrning av plattorna, om den är elektronisk, här har du mekaniska reläer, de kan givetvis gå sönder, men då mer troligt att det bara skulle slå ut en platta. Sedan kan man givetvis tänka sig fel även på själva logiken, mikroprocessorn, men det är extremt ovanligt. Och enligt min erfarenhet så går sådana komponenter oftast sönder inom första 3 - 4 drifttimmarna, klarar de första timmarna så håller de i 50 år minst.
 
Ja df10, lödningarna ser skumma ut.
 
H hempularen skrev:
Ja df10, lödningarna ser skumma ut.
E etompau skrev:
Skulle säga att det enda du som privatperson kan byta på kortet är kondensatorerna och reläerna.
Övriga grejor kan vara extremt svåra att hitta för en privatperson eller är ytmonterade komponenter som gör bytet svårare.

Reläerna tror jag inte kan göra att logik/display hänger sig som du visar.
Har du 2 profiler för jag tror jag svarade om df10
Till hempulau

Bifogar closeup bilder
Önskade kollen på df10: Hmm den hamna i mitten är på df10 o närliggande(vet inte varför den blir mindre i storlek)


Närbild av ett kretskort med komponenter och lödpunkter, fokus på en 18R0-resistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Closeup på ett kretskort med blått EPcos-relä, kondensatorer och ett integrerat krets-chip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Closeup på elektriska komponenter och kablar, särskilt komponenten märkt "df10".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Jag tvivlar på att reläerna skulle ge den här effekten på elektroniken, men inte omöjligt.

OM du däremot har något glapp i matningen av elektroniken, så kan det ha påverkat styrningen av plattor, och nu slagit ut elektroniken helt.

Detta att jag snöar in mig på matningen till elektroniken, är framförallt att enligt min erfarenhet så är det strömförsörjningen som går sönder på olika sätt, i all elektronik. Den andra felkällan är annan högeffektelektronik, som ex. styrning av plattorna, om den är elektronisk, här har du mekaniska reläer, de kan givetvis gå sönder, men då mer troligt att det bara skulle slå ut en platta. Sedan kan man givetvis tänka sig fel även på själva logiken, mikroprocessorn, men det är extremt ovanligt. Och enligt min erfarenhet så går sådana komponenter oftast sönder inom första 3 - 4 drifttimmarna, klarar de första timmarna så håller de i 50 år minst.

Låter logiskt , jag frågar för jag kan ingenting om det här. Bra p förstå andras resonemang med.
Du säger matningen kan inte felet ligga innan den distribueras ut?




Alltså här



Elanslutning med öppen ledningsdosans insida som visar ledningar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eller I dosan dessförinnan som fördelar till ugn respektive häll?
 
Här är närbilder på andra kretskortet.
Som ni ser är siffrorna 8 :surprised:r ,den är på on läge,extra värmepannor är på samt barnlåset

Närbild av kretskort med siffran åtta på displayen, indikerar 'on'-läge, komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av kretskort med siffran åtta upplyst som indikerar on-läge, kopparfärgade komponenter och kretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Närbild av ett kretskort med siffran 8 på två displayer, indikatorer för "på-läge", extra värmepannor och barnlås aktiverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Ja df10, lödningarna ser skumma ut.
Nu när du fått närbilder är din bedömning den samma?
 
Det enda du kan göra på displaykortet är att kolla flatkabeln på höger sida. Jacka försiktigt ur och återinsätt kabeln. Kanske glapp eller oxid. Övriga komponenter är inget som du själv kan fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.