Gillar inte plastfjädern alls. Bökig och alldeles för stor.

En rätt hanterad stålfjäder är det bästa.
 
var kan man köpa den? ... jag har använt bara fjäderstål... och vet att den funkar bra... så jag vet inte hur det e med dem andra...

Finns inte nåt internet butik till detta?
 
Biltema har också billiga dragfjädrar för oss hobby dragare
 
jag köpte en 20-meters nylondragfjäder, för att vara säker så jag verkligen inte går bet på längden tänkte jag, men jag skulle nog köpt en kortare, det är ett lika stort irritationsmoment varje gång att trassla upp den...och jag har aldrig behövt nyttja mer än halva.
 
electrocuted skrev:
jag köpte en 20-meters nylondragfjäder, för att vara säker så jag verkligen inte går bet på längden tänkte jag, men jag skulle nog köpt en kortare, det är ett lika stort irritationsmoment varje gång att trassla upp den...och jag har aldrig behövt nyttja mer än halva.
Det vet du väl att han som uppfann dragfjädern, det var samma gubbe som uppfann trasslet :D

Jag tejpar alltid ett par varv på 20m fädrar, det sparar en massa trasslande :)
 
Men sluta trassla, tejpa och spilla tid i onödan och köp en kati 3mm glasfiberfjäder.
Mitt tips till er, helt gratis. Ni kan tacka mig senare.
 
Kör alltid med 20m's stålfjäder.

Korrekt vårdad och använd trasslar den sig aldrig förutom vid seriös misshandel.
 
Jag håller på att bygga ett 45 m2 rum med en stor mängd hembio- och datakablar i flexslangar och aldrig, ALDRIG, har jag varit så j-vla förbannad på ett bygge som när jag försökte mig på den nyinköpta 20-meters nylondragfjädern . Usch vilken junk... Enda sättet att få igenom fjädern var att sträcka ut flexslangen hårt mellan två personer (krävde nästan hela trädgården...) och sedan trycka igenom dragfjädern. Likt förbenat satte den sig på sniskan flera gånger - jag skulle vilja se den stackare som försöker sig på att mata fjädern genom flexslangen i mitt befintliga bygge....

aldrig mer, inte ens stålfjäder =/
 
Då låter det som du har köpt för billig slang.
 
Ni skulle testa att dra kabel utan rör så skulle ni slippa en massa trassel. Jag drog kabel till 12V-spottar innanför mitt innertak i helgen. Jag använde en uträtad ståltrådsgalge. Vad skulle rör ha tillfört? Det är ju mycket lättare att komplettera/ändra/byta kabel om man kör utan rör.

Testa också såna "fish-stix" som amerikanska elektriker använder, det är som två metspön av glasfiber med krokar på, som man häktar i varandra.

Numera är det ju också tillåtet att dra EKLK/EKK direkt i vägg bara man har dragavlastning. Vi har anpassat oss efter utländska bestämmelser. Så länge man går i vertikal riktning från källare/vind, eller innanför ett innertak med glespanel, så är det ofta superlätt, bara att köra med dosfräsen, in med ett lod, kedja, "fish-stix" eller uträtad ståltrådsgalge och sen en ROT-dosa.
 
  • fish-stix_full_sm.jpg
dåligt materiel och felaktig förläggning av slang...
 
aspa-hasse skrev:
Ni skulle testa att dra kabel utan rör så skulle ni slippa en massa trassel. Jag drog kabel till 12V-spottar innanför mitt innertak i helgen. Jag använde en uträtad ståltrådsgalge. Vad skulle rör ha tillfört? Det är ju mycket lättare att komplettera/ändra/byta kabel om man kör utan rör.

Testa också såna "fish-stix" som amerikanska elektriker använder, det är som två metspön av glasfiber med krokar på, som man häktar i varandra.

Numera är det ju också tillåtet att dra EKLK/EKK direkt i vägg bara man har dragavlastning. Vi har anpassat oss efter utländska bestämmelser. Så länge man går i vertikal riktning från källare/vind, eller innanför ett innertak med glespanel, så är det ofta superlätt, bara att köra med dosfräsen, in med ett lod, kedja, "fish-stix" eller uträtad ståltrådsgalge och sen en ROT-dosa.

Nä, funkar inte... Men svensk bygg teknik så går det inte.
 
Hur spikskyddar man kabel om man har dragit den "blint" i väggen?
 
Ifö skrev:
Hur spikskyddar man kabel om man har dragit den "blint" i väggen?
Du spikskyddar ju bara då du går genom reglar. Och du fiskar ju knappast blint genom reglar.. om du inte har förborrat massa stora hål i reglarna när du byggde väggen, eller använt plåtregel med hål i :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.