Har själv letat JET produkter i sverige och för närvarande verkar det inte finnas några återförsäljare. Förut kunde man beställa från Ejca men dom verkar ha lagt ner. Enligt JET's hemsida så ska Luna vara återförsäljare men dom verkar inte vara intresserade.
Så vad jag gjorde var att jag började leta utomlands, Danmark, Finland, UK och Tyskland. Dom som var billigast var Tyskland.
Den maskin du letar efter finns att få från tex, http://www.kirchner-holzbearbeitung.de/.
Text på tyska men går att få med engelsk text uppe i högra hörnet. Annars går det alltid att använda google chrome som automatiskt översätter hela websidor till valfritt språk.
Jag har fått pris på 481,50 euro + 19% moms (tysk moms) för JBOS-5. Har även fått pris på JBOS-10 på 1235 euro + 19% moms. Frakten är inte så farlig skulle jag gissa.

Väntar i denna stund på en leverans av följande JET maskiner från just det företaget i Tyskland.
Jet JDP-2800VS 400V pelarborrmaskin
Jet JWBS-18Q 400V bandsåg
Jet 31a Combination Belt & Disc Sander
och här gick frakten på 125 euro + 19% moms. Varje maskin väger över 100kg/st
 
P-e-t-e-r skrev:
Har själv letat JET produkter i sverige och för närvarande verkar det inte finnas några återförsäljare. Förut kunde man beställa från Ejca men dom verkar ha lagt ner. Enligt JET's hemsida så ska Luna vara återförsäljare men dom verkar inte vara intresserade.
Så vad jag gjorde var att jag började leta utomlands, Danmark, Finland, UK och Tyskland. Dom som var billigast var Tyskland.
Den maskin du letar efter finns att få från tex, [länk].
Text på tyska men går att få med engelsk text uppe i högra hörnet. Annars går det alltid att använda google chrome som automatiskt översätter hela websidor till valfritt språk.
Jag har fått pris på 481,50 euro + 19% moms (tysk moms) för JBOS-5. Har även fått pris på JBOS-10 på 1235 euro + 19% moms. Frakten är inte så farlig skulle jag gissa.

Väntar i denna stund på en leverans av följande JET maskiner från just det företaget i Tyskland.
Jet JDP-2800VS 400V pelarborrmaskin
Jet JWBS-18Q 400V bandsåg
Jet 31a Combination Belt & Disc Sander
och här gick frakten på 125 euro + 19% moms. Varje maskin väger över 100kg/st
Vart det 125 euro +19 % moms för varje maskin eller? ;D
 
nejdå, 125 euro för alla 3 :)
 
  • Gilla
xhunter10
  • Laddar…
Som jag löst det är att köra med sliprullar i pelarborren, visserligen en Arboga så den klarar det och sen ett bord för det med löstagbara plattor för varje sliprulle.

/Kent
 
Kent - vad är det för märke och vart har du köpt dina sliprullar ?
 
Som jag sa, Arboga är maskinen dvs stabil maskin på en 100 kg typ och sliprullarna köper jag faktiskt på Biltema.
Klart man kan sätta dit större och dyrare med men de räcker för mig.
Behöver jag större så kan jag skaffa till vertikalfräsen eller slipa på hjulen på långbandputsen.

/Kent
 
jac skrev:
Då försöker jag med ett lite mer trevligt svar istället...

Det är kanske inte till så mycket hjälp men här är en annan tråd på ämnet:
[länk]

Ejca är tydligen generalagente för JET så det kanske är lönt att slå en signal dit:
[länk]
Det verkar inte som att ejca har en spindle sander från JET eftersom den inte finns i deras katalog!
 
jac skrev:
Då försöker jag med ett lite mer trevligt svar istället...

Det är kanske inte till så mycket hjälp men här är en annan tråd på ämnet:
[länk]

Ejca är tydligen generalagente för JET så det kanske är lönt att slå en signal dit:
[länk]
Jag ringde just och hörde ifall de hade JET maskiner och svar: Nej! De var inte längre återförsäljare till JET
 
Visst är det bra med företag som håller sina hemsidor uppdaterade...:thumbdown:
Tyvärr verkar det ofta viktigare att man har en sida än att den innehåller någon korrekt eller användbar information.
 
  • Gilla
P-e-t-e-r
  • Laddar…
Det enda som Ejca är bra på, faktiskt riktigt bra på. Är att dom har reservdelar och hjälper till med support till nästan alla gamla maskiner som man kan köpa begagnat.

pär
 
Masses skrev:
Det verkar som om Swedendro numera är svensk JET ÅF.
[länk]
Man får väll vara vaksam på Swedendro då!
 
Jämförde priser på JET maskiner mellan Axminster och Swedendros och de ligger väldigt lika i pris!
 
Så sant

Man kan ju då lätt konstatera att Ejcas deal med Jet inte var så speciellt bra.

Pär
 
Eller så var den bra men att dom gjorde som alla andra verktygsförsäljare, tog ut skyhöga vinster..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.