Enligt tabellen på sid 281 i 1960 års upplaga av Karlebo handbok skall 1/4 tums whitworth rörgänga ha ytterdiametern 13,157mm och 19 gängor per tum vilket ger stigningen 1,337mm.

Verkar det bekant?

Tumsmåttet på Whitworth rörgängor hänvisar till innerdiametern på den tidens standardrör. 1/4 tums rör hade tydligen en ytterdiameter på cirka 13,5mm.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att finnas. Wiberger har mycket användbart.

Kan du förresten ta en bilds åt mig av hur remskivan sitter fast på motoraxeln och på märkskylten på motorn?

Jag har alltid fått höra att det skall vara en tvåhastighetsmotor men i brosjyrerna du postade så står det om tre utbytbara remskivor på en motor med endast en hastighet.
Nu har ju jag en chans att få min FM-C i skick någon gång.
 
Ja ska se om jag kan få tag i ett sånt.
Ja jag läste det med i dom gamla papperna och rem skivorna och att man verkar byta dom för 3000 6000 och 10000 varv men då har man bara en med till min maskin och tror det är 6000 jag har på min. Har hört att om spindel axeln är tex 70 mm där remmen driver och motor rem skivan är tex 140mm.
Alltså får spindeln dubbel hastighet mot vad motorn har för topphastighet.
Tror det funkar så.
Närbild av en svart elektromotor med en märkningsskylt från ASEA, täckt av damm och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ska fixa lite bilder har en i mobilen på motorn iallafall
 
Redigerat:
Här kommer lite bilder till på maskinen, sitter kil och en fykantsnyckel att lossa remskivan med. Närbild av en maskindel med en synlig kil och fykantsnyckel för att lossa remskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en remskiva på en maskin med synlig kil och fyrkantshål för en snyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätverktyg använt för att mäta diameter på en maskins rostig remskiva med synligt kilspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig maskindel med en fykantig skruv använd för att lossa remskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På oljenivåröret är det 8 gängor per cm.
Oljenivårör med gängor vid skjutmått som visar mätskala på grov arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror att det borde vara detta röret som skulle passa till min maskin
Teknisk ritning av rörledning och tabell över rörgänga Whitworth mått markerat för matchning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det röret torde passa.
19 gängor per tum blir ungefär 7,4 per centimeter

Tack för bilderna. Det där ser ju enkelt ut. En stoppskruv som spänner mot kilen.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Måste bara lägga in det här! fick igång den gamla jonsered motorn precis när man var färdig att ge upp den gamla motorn, som är byggd före andra världskriget. Imponerad att den överhuvudtaget funkar:)

byggt ett nytt skydd/spånutsug för spindeln i 20 mm formplyfa med förstärkningsvinklar inuti och m12 genomgående bult och lådan är klämd under 8 mm plattjärnet som landet till fräsen sitter i så ska stå emot eventuell kutter/ spindel haveri.

Köpte en gammal wema 3 fas spånsug som med fick sej en liten upprustning:)
Nyttbyggt skydd/spånutsug i formplyfa för frässpindel, förstärkt med vinklar och genomgående bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad svart målad skyddslåda för spindeln byggd av formplyfa med genomgående bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gammal fräsmaskins spindel och skydd med varningsskyltar för roterande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart maskindel med varningsklistermärken och en metallring för spånutsug monterat på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprustad Wema 3-fas spånsug i verkstadsmiljö med genomskinlig spånsamlingspåse och vit övre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprustad Wema 3-fas spånsug i en verkstad, omgiven av verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag en sånn jäkel som kapar tråden men tänkte de kunde vara kul att se!

Lagerna i denna nyinköpta jonsered fm-c lät katastrof. Nån har skruvat i fettnipplar istället för oljepåfyllningen. Dessutom har någon smart person bytt nedre lagret och satt ett tätat lager…. Övre lär vara original, men de har gått torra. Fettet kan inte hitta in och fettade lager kan inte snurra 6000-10000 rpm. Måste vara öppna lager i oljebad.
6310 skf är övre lagret och 6308 är undre. Ny filtringstätning blir det, och oljan blir en transmissionsolja helsyltetisk 75w90 gl4 då den är lite mer lättflytande än 80w90. Har inga uppvärmda lokaler. Ingen brons finns i denna spindelanordning så 80w90 gl5 funkar i uppvärmda lokaler

Enkel att plocka isär, dock kasst att det är det ända sättet att byta rem på om man inte ska ha delad rem…. Denna rem är bra så jag behåller den.
 
  • Motoraxel, kullager och verktyg på ett verkstadsbord som illustrerar underhåll av en jonsered fm-c.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isärplockade delar av en Jonsered FM-C motorspindel med synliga lagerskador och modifieringar på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskinaxel och lager demonterade på ett arbetsbord, några verktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan av en Jonsered fm-c med synligt slitage och felaktiga fettnipplar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör vy av maskindel visar lagerytan med synlig slitage och olja, omgiven av rost och slitage på ytterhöljet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en maskinkomponents lagerhus med synliga fettnipplar och oljespår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Jag kan tro fettnipplarna var oljenipplar, de ser ju likadana ut. Folk tror det ska tryckas in fett p.g.a. likheten. Jag har en oljespruta som ser ut som en fettspruta
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kan tro fettnipplarna var oljenipplar, de ser ju likadana ut. Folk tror det ska tryckas in fett p.g.a. likheten. Jag har en oljespruta som ser ut som en fettspruta
Jahaaa ja det kan det vara ju! Var får man tag på en sån oljespruta? Hade varit nimt att fylla på så för det är små hål, oljan rinner knappt in genom att hälla!
 
B Bullebock skrev:
Nu är jag en sånn jäkel som kapar tråden men tänkte de kunde vara kul att se!
Har tråden vilat i tre år kan man kapa den i lugn och ro :)
Nu väntar vi på bilder när den är ihopmonterad :)
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Har tråden vilat i tre år kan man kapa den i lugn och ro :)
Nu väntar vi på bilder när den är ihopmonterad :)
Får bli en liten film när jag drar igång den! Huvud uppgift blir att kunna sponta tryckt trall så man kan bygga ladgårdsportar och lägga nya loftbrädor bla.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
På min var det inga oljenipplar. Det är rörkrökar md 1/8 tums Whitworth rörgänga (BSF). I hålet är det en inskruvad propp. Kröken vänds uppåt så man skruvar ur proppen och häller i olja tills nivån är den rätta i oljeglaset.
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.