7 645 läst · 45 svar
8k läst
45 svar
Vertikalfräs jonsered 1936
Enligt tabellen på sid 281 i 1960 års upplaga av Karlebo handbok skall 1/4 tums whitworth rörgänga ha ytterdiametern 13,157mm och 19 gängor per tum vilket ger stigningen 1,337mm.
Verkar det bekant?
Tumsmåttet på Whitworth rörgängor hänvisar till innerdiametern på den tidens standardrör. 1/4 tums rör hade tydligen en ytterdiameter på cirka 13,5mm.
Verkar det bekant?
Tumsmåttet på Whitworth rörgängor hänvisar till innerdiametern på den tidens standardrör. 1/4 tums rör hade tydligen en ytterdiameter på cirka 13,5mm.
Ska se om jag kan kolla det imorgon, maskinen står på ett annat ställe. Men intressant med måtten då kanske det finns någon som passar på den här sidan ändå.
https://www.wiberger.se/templates/din3018-nivaror.htm
https://www.wiberger.se/templates/din3018-nivaror.htm
Det ser ut att finnas. Wiberger har mycket användbart.
Kan du förresten ta en bilds åt mig av hur remskivan sitter fast på motoraxeln och på märkskylten på motorn?
Jag har alltid fått höra att det skall vara en tvåhastighetsmotor men i brosjyrerna du postade så står det om tre utbytbara remskivor på en motor med endast en hastighet.
Nu har ju jag en chans att få min FM-C i skick någon gång.
Kan du förresten ta en bilds åt mig av hur remskivan sitter fast på motoraxeln och på märkskylten på motorn?
Jag har alltid fått höra att det skall vara en tvåhastighetsmotor men i brosjyrerna du postade så står det om tre utbytbara remskivor på en motor med endast en hastighet.
Nu har ju jag en chans att få min FM-C i skick någon gång.
Ja ska se om jag kan få tag i ett sånt.
Ja jag läste det med i dom gamla papperna och rem skivorna och att man verkar byta dom för 3000 6000 och 10000 varv men då har man bara en med till min maskin och tror det är 6000 jag har på min. Har hört att om spindel axeln är tex 70 mm där remmen driver och motor rem skivan är tex 140mm.
Alltså får spindeln dubbel hastighet mot vad motorn har för topphastighet.
Tror det funkar så.
ska fixa lite bilder har en i mobilen på motorn iallafall
Ja jag läste det med i dom gamla papperna och rem skivorna och att man verkar byta dom för 3000 6000 och 10000 varv men då har man bara en med till min maskin och tror det är 6000 jag har på min. Har hört att om spindel axeln är tex 70 mm där remmen driver och motor rem skivan är tex 140mm.
Alltså får spindeln dubbel hastighet mot vad motorn har för topphastighet.
Tror det funkar så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ska fixa lite bilder har en i mobilen på motorn iallafall
Redigerat:
Här kommer lite bilder till på maskinen, sitter kil och en fykantsnyckel att lossa remskivan med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste bara lägga in det här! fick igång den gamla jonsered motorn precis när man var färdig att ge upp den gamla motorn, som är byggd före andra världskriget. Imponerad att den överhuvudtaget funkar
byggt ett nytt skydd/spånutsug för spindeln i 20 mm formplyfa med förstärkningsvinklar inuti och m12 genomgående bult och lådan är klämd under 8 mm plattjärnet som landet till fräsen sitter i så ska stå emot eventuell kutter/ spindel haveri.
Köpte en gammal wema 3 fas spånsug som med fick sej en liten upprustning
byggt ett nytt skydd/spånutsug för spindeln i 20 mm formplyfa med förstärkningsvinklar inuti och m12 genomgående bult och lådan är klämd under 8 mm plattjärnet som landet till fräsen sitter i så ska stå emot eventuell kutter/ spindel haveri.
Köpte en gammal wema 3 fas spånsug som med fick sej en liten upprustning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag en sånn jäkel som kapar tråden men tänkte de kunde vara kul att se!
Lagerna i denna nyinköpta jonsered fm-c lät katastrof. Nån har skruvat i fettnipplar istället för oljepåfyllningen. Dessutom har någon smart person bytt nedre lagret och satt ett tätat lager…. Övre lär vara original, men de har gått torra. Fettet kan inte hitta in och fettade lager kan inte snurra 6000-10000 rpm. Måste vara öppna lager i oljebad.
6310 skf är övre lagret och 6308 är undre. Ny filtringstätning blir det, och oljan blir en transmissionsolja helsyltetisk 75w90 gl4 då den är lite mer lättflytande än 80w90. Har inga uppvärmda lokaler. Ingen brons finns i denna spindelanordning så 80w90 gl5 funkar i uppvärmda lokaler
Enkel att plocka isär, dock kasst att det är det ända sättet att byta rem på om man inte ska ha delad rem…. Denna rem är bra så jag behåller den.
Lagerna i denna nyinköpta jonsered fm-c lät katastrof. Nån har skruvat i fettnipplar istället för oljepåfyllningen. Dessutom har någon smart person bytt nedre lagret och satt ett tätat lager…. Övre lär vara original, men de har gått torra. Fettet kan inte hitta in och fettade lager kan inte snurra 6000-10000 rpm. Måste vara öppna lager i oljebad.
6310 skf är övre lagret och 6308 är undre. Ny filtringstätning blir det, och oljan blir en transmissionsolja helsyltetisk 75w90 gl4 då den är lite mer lättflytande än 80w90. Har inga uppvärmda lokaler. Ingen brons finns i denna spindelanordning så 80w90 gl5 funkar i uppvärmda lokaler
Enkel att plocka isär, dock kasst att det är det ända sättet att byta rem på om man inte ska ha delad rem…. Denna rem är bra så jag behåller den.
Jahaaa ja det kan det vara ju! Var får man tag på en sån oljespruta? Hade varit nimt att fylla på så för det är små hål, oljan rinner knappt in genom att hälla!DennisCA skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 448 inlägg
På min var det inga oljenipplar. Det är rörkrökar md 1/8 tums Whitworth rörgänga (BSF). I hålet är det en inskruvad propp. Kröken vänds uppåt så man skruvar ur proppen och häller i olja tills nivån är den rätta i oljeglaset.