Makita-paketet har dom även på Bauhaus. Med prisgaranti hamnar det på strax under 8800.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Bosch har, men det blir nog trist med 36V skruvdragare mm ;)
Grästrimmer har dom ju men inte samma batteri som övriga verktyg?
 
Skulle köpt Boschmaskinerna och en laser till, typ GLL-80, för att komma upp i ungefär samma pris som Makita-grejerna :)
Hur du än gör så är det mkt bra att ha lite egna maskiner. Du sparar in de pengarna på nolltid om du gör ett enda projekt själv jämfört med att ta in snickare på det projektet. Sen när du har gått break even (efter första projektet) så har du bara pluspengar efter det varje gång du rör dina verktyg. Det är en skön känsla. Dock kommer du behöva köpa några verktyg till.. Tänker direkt på ett multiverktyg och en kap/ger-såg. Sen när du väl har givit upp totalt så köper du också en festool TS55. Sen blir det lödstation. Sen blir det en komplett uppsättning med el-prylar så du kan fixa all el själv. Sen en kakelklyv och betongblandare. Sen är du i nirvana :)
 
  • Gilla
P-J och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att du är nybörjare. Kommer du verkligen använda dessa vertyg? Själv skulle jag köpt en bra kap/gersåg, skruvdragare och ett multiverkyg istället. Och jag hade förmodligen köpt bosch kompakta 12v serie på både skruvdragare och multiverktyg.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
F fangalid skrev:
Du skriver att du är nybörjare. Kommer du verkligen använda dessa vertyg? Själv skulle jag köpt en bra kap/gersåg, skruvdragare och ett multiverkyg istället. Och jag hade förmodligen köpt bosch kompakta 12v serie på både skruvdragare och multiverktyg.
12v räcker långt, du kan skruva skivor, trall, borra mm.
Ska du hålsåga och dra ihop altanstommar kan en 18V vara på sin plats.
 
Om det stod mellan dessa två paket så skulle även jag som bosch-kille slå till på makitakitet. Slagskruvdragare och borrhammare väger tyngre än vinkelslip och stickis. Sen hade jag kompletterat med en halvbillig nätvinkelslip och en schysst sladdstickis kanske.

Edit: kom på att borrhammare kanske är mest för mig själv som har en hel undervåning och bjälklag i betong.
 
Valkyr, känns inte just borrhammare och slagskruvdragare som något man gärna vill ha nätdrivet så man får lite mer klös i slagen?
 
Börja med skruvdragare och sticksåg, ska du bygga stommar, trädäck eller skruva panel så slå till på en slagskruvdragare också. Börja där och komplettera med tiden.
Vad gäller märke så går du efter hur dom känns och ställer det mot priset.
Mig veterligen så skiljer det sig ytterst lite mellan hur dom presterar på den här nivån.

Jag är en boschkille men kör panasonic på dragarna då jag har det i jobbet, dock har panasonic ingen stickis av limpmodell.
 
T tobbbias skrev:
Valkyr, känns inte just borrhammare och slagskruvdragare som något man gärna vill ha nätdrivet så man får lite mer klös i slagen?
Slagskruvdragare borras det inte med, den dras det skruv med, så den vill man definitivt ha batteri på. (Man kan väl i teorin borra med den, men jag skulle inte göra det) Ex. http://m.bosch-professional.com/se/...vdragare-mutterdragare/gdr-12v-110/index.html

Borrhammare får lov att vara upp till var och en, men jag borrar sällan större hål än 10mm (kanske något enstaka 16mm) och där räcker en batterimaskin mer än nog. Exempelvis:
http://m.bosch-professional.com/se/sv/verktyg/sladdlösa-maskiner/borrhammare/gbh-18-v-ec/index.html

:)
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
En privatperson borrar nog betong så ytterst sällan att det aldrig skulle löna sig med en batteridriven borrhammare.
Jag har en lite tuffare nätdriven som jag köpte på jula för nån tusing, den funkar även att bila bort lite fix osv med vilket du aldrig kommer kunna göra,med samma resultat, med batteridriven dito.
Att sitta på en batteridriven borrhammare för att använda en gång i halvåret är bara pengar i sjön. Dom flesta klarar sig nog med absolut billigaste varianten från jula/biltema
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jag tror man ofta vill ha de bästa prylarna, men väldigt sällan har behovet för dom. Bor man inte i stenhus har man inte behov av slagborr/borrhammare över huvud taget.
 
Fulkemisten
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tror man ofta vill ha de bästa prylarna, men väldigt sällan har behovet för dom. Bor man inte i stenhus har man inte behov av slagborr/borrhammare över huvud taget.
Nä, jag har en 800W Skil som jag ärvt efter svärfar. Det är en skithammare men den gör finfina hål i mina gråsuggor i källarväggarna de få gånger det behövs. Det viktigaste är bra stål i borren.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tror man ofta vill ha de bästa prylarna, men väldigt sällan har behovet för dom. Bor man inte i stenhus har man inte behov av slagborr/borrhammare över huvud taget.
Självklart är det så, och har man dessutom köpt in sig på ett batterisystem/tillverkare så finns det inte mycket att välja på om man vill slippa sladd. Sen blir inte kostnaden enorm om man köper naken maskin.
 
Valkyr, sorry, läste i min skalle slagborrmaskin! :) Jag bor i stenhus och har precis som Magnus Larsson en 1000 krs maskin från Jula, nätdriven som äter sig in i betongbjälklag utan problem. I mina hålstensväggar duger den vanliga skruvdragaren utan besvär:)
Men åter till ämnet. man ny i hus behöver man såklart följande:
-skruvdragare
-multiverktyg
-kap/gersåg
-sticksåg
-slipmaskiner.

För trädgården behövs
-gräsklippare
-trimmer
-tigersåg
-eventuellt motorsåg
-spadar
-krattor

Då har man kommit en bra bit på vägen. Sen äger jag nog 300 verktyg till, men jag har ju bott i mitt hus i 3 år nu:)
 
  • Gilla
Rådalen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.