jag har funderat på att köpa ett multi kit med cirkelsåg, sticksåg, tigersåg osv.

men skall jag ha 18,28 eller 36v?

Och vilken tillverkare är bäst? Dewalt, Makita, Bosch eller någon annan?
 
Vad ska du ha det till? Jag har själv Makita 18V, men t.ex. cirkelsågen dör ju ganska kvickt. Ska du såga mycket är det bättre med en sladd version.
 
Jag har en sladddriven cirkel så det är mest för att kunna kapa/såga lite enklare grejor. Där man slipper att dra fram sladden.

Hur stora är accarna på den du har och hur snabbt dör den?

/N
 
Jag har 18v 3.0 ah. Lite svårt att säga hur snabbt den dör, har mest använt den till småsaker. Dock har den sin begränsning om man ska såga lite tyngre saker, den stannar ganska kvickt.
 
håller inte riktigt med Screamin-daemon om att sågen dör snabbt.
Även jag har Makita 18 V och jag var verkligen överaskad att den höll igång så länge som den gjorde.
Men visst, går att såga längre tid med en sladddriven... :)
Slutsats: jag är SKITNÖJD och ångrar INTE mitt köp.
 
naresjo skrev:
håller inte riktigt med Screamin-daemon om att sågen dör snabbt.
Även jag har Makita 18 V och jag var verkligen överaskad att den höll igång så länge som den gjorde.
Men visst, går att såga längre tid med en sladddriven... :)
Slutsats: jag är SKITNÖJD och ångrar INTE mitt köp.
Kunde ha formulerat mig bättre....

Om man sågar i lite tjockt eller hårt material, bromsar den ofta. Dock inte pga. batteriet är slutkörd, men pga. sågen är lite klen. Detta stör mig och det händer i princip aldrig med min Festool.
 
Dewalt har ett kit med 9 prylar som går på 18volt till ett vettigt pris. Jag funderade på att ta det kittet. Jag kom precis på att jag behöver en slagborrmasking också...

Det är dyrt att totaltrenovera...

/N
 
Alla märken har sina godbitar MEN ska man välja ett märke som i detta fallet skulle jag välja Makita!
 
Jag har haft Dewalt 18V XRP utan Li-Ion och har idag Makita 18V Li-Ion. Har inte testat varken Dewalt 18V Li-Ion eller nån 36V-variant.

Jag föredrar än så länge Makitorna, en bra balans mellan styrka, batteritid och ergonomi (t.ex. vikt).
Men sen beror det kanske litegrann på vilka verktyg man kommer använda mest, som parkeringsplatsen skrev så har ju alla märken sina styrkor o svagheter så man ska testa, läsa och välja den serie som fyller ens behov bäst!

Ang cirkelsågen så tycker jag den funkar rätt ok, har sågat upp lite gammal 24mm parkettgolv för att elda med och den klarar förvånansvärt många plankor innan batteriet tar slut (och är skållhett).
Men de bästa verktygen tycker jag att borrmaskinen, skruvdragaren och lampan är!
 
screamin-daemon skrev:
Kunde ha formulerat mig bättre....

Om man sågar i lite tjockt eller hårt material, bromsar den ofta. Dock inte pga. batteriet är slutkörd, men pga. sågen är lite klen. Detta stör mig och det händer i princip aldrig med min Festool.
Har sågat mycket med min, 22mm golvstån i dubbla lager och en hel del annat, men den har aldrig stannat. Batteriet klarar hur mycket som helst innan det tar slut. Ifall du har problem, har du kanske en fulklinga på?? Org är tunn och sågar riktigt bra.
 
Nope, kör med org. klinga. Kanske nåt fel på min...
 
Även jag är imponerad över hur bra och länge min Makita 18v cirkelsåg funkar på en laddning.
 
screamin-daemon skrev:
Kunde ha formulerat mig bättre....

Om man sågar i lite tjockt eller hårt material, bromsar den ofta. Dock inte pga. batteriet är slutkörd, men pga. sågen är lite klen. Detta stör mig och det händer i princip aldrig med min Festool.
Tyvärr så känns detta som att jämföra äpple och morot, men om vi för en stund helt bortser från sladdmaskiner.
Så stod jag en helg och kapade 18 mm plywood med min batterimaskin.
(Maskinval pga min dåvarande sladdmaskins motor kolliderade med tvingen på min hemmagjorda styrlist)
Men Då blev jag glatt överaskad på hur länge jag kunde såga innan batteriet var slut.

Skulle jag nu välja, visst då föredrar jag att använda sladdmaskin, kanske rent av min NYINKÖPTA Festool sänksåg, kommer inte tomten med en, så köper man en själv...
Men ibland om man är på bygghandeln och inte har lust att prösja 20-30 kr snittet för att kapa några brädor och inte vill anväda en handjagare eller uppe på ett tak, i sommarstugan.
Klart man rekomenderar denna maskin, fungerar helt förträfligt!!
Det finns bara en enda nackdel, det är batteri, och om felr är som jag, så oavsett om jag har 1000 st, så har jag aldrig ETT som är laddat, SUCK!
 
screamin-daemon skrev:
Nope, kör med org. klinga. Kanske nåt fel på min...
Missade detta, jag kör inte med orginal, utan en spec best från UK.
Betydligt fler tänder, spec lämpad för plywood.
 
Jag har Bosch 36volts-kit med Borrmaskin/slagborr/skruvdragare, cirkel och tigersåg.
Verktygen är jättebra men imponerande tunga. Bara batteriet väger strax över kilot, tror skruvdragaren väger in på närmare 4Kg. Cirkeln har jag inte provat hur långt den räcker men det har aldrig varit batteriet som begränsat användningen. Tigern är jag sådär nöjd med. Den har 2 växlar, löjligt snabbt och ännu snabbare dessutom med steglös hastighet i knappen. Tur att tigern aldrig rör sig så att man kniper hårdare på avtryckaren :)
Info med bilder här http://www.toologics.com/Reviews/Bosch_Tools/New_Bosch_36V_4-Piece_Combo_Kits_20080815904.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.