Det var mera skivomslaget än låttexten jag tänkte på...
 
  • Judas_Priest_British_Steel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aaaaaaa...du vet...synthare va!!! höll ingen koll på spandexgossarnas omslag :)
 
Martin_Blomberg skrev:
Vilka rakapparater skall man fullständigt undvika?
Alla.
-------------------------------------------------------
 
Ett par sköna polisonger sitter ju aldrig fel..
 
  • crazy03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
ACME skrev:
Ett par sköna polisonger sitter ju aldrig fel..
Nä, det var en massa annat som satt helt fel . :D :D
 
Mikael_L
Jag har haft en Braun, en Hugin och sist en Philips rakapparat.
De två första tyckte jag "ryckte" mig i skäggstubben så det rent av gjorde ont, när jag upptäckte vad mycket skönare Philipsen var så köpte jag genast en sådan (sån där med 2-3 st roterande runda huvuden). Så en philips är iaf det jag skulle rekomendera som apparat, från min begränsade erfarenhet.

Men jag har rakat mig med hyvel i många år nu, det kändes lite meckigt precis i början (jag minns inte varför jag gick över :confused: ), men nu tror jag att jag skulle tycka apparat var besvärligt, bullrande och skit i ren allmänhet. Efter att jagat billigare raksystem så har jag slutligen fastnat i mach3-träsket. Jag använder ett blad i ungefär 2 månader, men då rakar jag mig inte mer än mellan 2-4 ggr i veckan, beroende på vad som händer (på fritiden! :surprised: ).

Men sådana där gamla hyvlar... , fan va fräckt, har inte ens tänkt på att det skulle kunna fungera idag. Måste fundera på det lite. Men i så fall måste jag nog också skaffa mig ett mekaniskt Ohmega självuppdragande armbandsur ! :cool:
När bladen är för slöa för hakan fungerar dom till att skära tapeter med sen??? *ler*

Eller kanske en Edwin Jagger Cut Throat rakkniv, fy vilket läskigt namn på den rakkniven!!!, men då måste jag nog skaffa ett fickur i kedja istället :D.
 
Jag har använt en Merkur futur i ca: 3 år. Kanonbra och i längden en billig lösning. Enda nackdelen är att det tar lite längre tid att raka sig.

Mikael_L: på armen har jag en Omega Speedmaster Pro, den får man t.o.m. dra upp för hand :)
 
Jag har en "enkel" apparat, en philipshave 5401 med tre runda skärhuvuden, standard 1A alltså. Rekommenderas inte. Håller man upp ett par dagar så att skägget hinner blir lite längre så RYCKER den loss en del strån, det gör SKITONT.
Jag tror att stråna helt enkelt fastnar istället för att kapas, och så rycks de loss i och med att man rör på apparaten (rakapparaten alltså och inget annat). Har länge tänkt köpa en ny men inte fått tummen ur....


Rengöring också var det ja, efter varje rakning lyfter jag av locket, knackar lätt på sidan, sätter på locket och så var det klart. Tid 3-4 sekunder.
 
Har haft:
1. Braun - första maskinen
2. Philips 980 anno cirka 1990 modell dyrare, som jag bytt batterier på en gång och som jag ersatte med en;
3. Philips "Speed XL" från i början av detta året.
Har kört en del rakblad, &så, men faller alltid tillbaka till maskin eftersom det går mycket snabbare på mornarna.
Nummer 2 hadde en battervisare, så man hadde koll på om man behövde ta med laddaren eller inte när man skulle iväg några dagar, det har inte nummer 3, vilket jag kan sakna.

Den senaste philipsen är mycket tystare än nummer 1 & 2, och kan sköljas av under kranen. Fast jag vet inte om den är lika långlivad som nummer 2. (som jag fortfarande har kvar, men iom att den drivs med NiCd batterier tyckte jag att det inte var rätt mot miljön att byta batterier igen. Dock hadde den inbyggd laddare, så man pluggade bara 115-220V in i den. Nummer tre har en liten menlös batterieliminator som tar plats i resväskan, förmodligen för att man ska kunna hålla maskinen under vatten för att skölja av.

Själv vill jag ha en maskin som inte har någon självrengöring eller liknande, eftersom dessa oftast inte lämpar sig för resor osv (och jag har aldrig haft behov av någon automatrengöring, kanske beror på hudens beskaffenhet?).
 
Hemmakatten
coss skrev:
Jag kör sedan ett år med Mercur Futur 700, tillsammans med Zirh lite olika produkter.
Hög initialkostnad kanske men satan vilket resultat.
Vem säger vad om resultatet? Du eller din fru/sambo/partner? Är det andra som tycker det är bra, så undrar jag hur länge EFTER rakningen det är lent. Om du skulle gå bort på kvällen, då skulle du väl raka dig igen?, eller menar du att rakningen på morgonen med Mercur räcker hela dagen o kvällen till skillnad från andra blad? Lite intresserad eftersom maken rakar sig (under lite protest) på kvällen också om vi ska bort eller så.

Gimbal skrev:
Håller man upp ett par dagar så att skägget hinner blir lite längre så RYCKER den loss en del strån, det gör SKITONT.
Hahaha, det var väl inget. Kvinnor använder ofta en epilator på HELA benen. Den rycker av alla hårstrån, på mjuk hud kan jag tala om att det känns. Jag tar gärna ett glas vin eller en whisky innan.... Används en gång i månaden....
 
Hemmakatten
Ursäkta att jag la mig i denna manliga tråd. Men anledningen till att man rakar sig måste ju vara för att andra personer tycker det ser trevligt ut, och då är väl en kvinnlig åsikt/kommentar inte helt fel hoppas jag.

Vi har varit ganska mycket i Grekland och en gång i Turkiet. DÄR är männen oerhört noga med att vara välrakade och välansade. Raksalonger finns överallt. Den gången vi var i Turkiet var jag på en ganska fin salong för att fixa fötterna o naglarna (det är så billigt där att alla har råd att gå). En bit bort satt en man. Först blev han tvättad i ansiktet, därefter fick han tvål/lödder som satt säkert i 10 minuter, detta tvättades bort. Självaste rakningsmannen kom med rakkniv (en sån där gammeldags riktig kniv), han rakades noggrant, efter det blev han tvättad. En annan person kom med något som liknade en tändare och brände bort håren i näsan och i öronen. Han fick nån ny kräm/tvål och blev inlindad i varma handdukar en kvart. Därefter nytt lödder och ny rakning. Sedan tvätt igen. Noggran försiktig torkning med mjuka handdukar, svalkande ansiktsvatten och after shave. Dessutom rakade de nacken och putsade polisongerna, håret tvättades och fönades. Allt detta tog drygt en timme. Såvitt jag förstod var den mannen där flera gånger i veckan. Föreslog maken att han skulle gå dit en gång, men han protesterade vilt, allt för personligt tyckte han att det var. Rakar sig, det gör man själv hemma, tyckte han. Förstår att man inte har råd med detta i Sverige. Men en otroligt välrakad och snygg karl var det som gick från salongen i Turkiet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.