Du får ursäkta om jag ställer en korkad fråga men borde inte ströläkten kapas i rätt längder innan den spikas fast? Vad jag kan se av tidigare bilder är huset ett nybygge och då finns det väl ingen anledning att inte kapa läkten innan den spikas?
 
Jag hade nog valt en japansåg eller ev. multicutter till detta definitivt inte en cirkelsåg:)
 
S
S smurfen72 skrev:
Kanske har erfarenhet.
skillnad på tusen paket och tusen ströläkt
 
S
K Krille4 skrev:
Du får ursäkta om jag ställer en korkad fråga men borde inte ströläkten kapas i rätt längder innan den spikas fast? Vad jag kan se av tidigare bilder är huset ett nybygge och då finns det väl ingen anledning att inte kapa läkten innan den spikas?
kan ju vara en liten komplitering av ett färdigt tak
 
Mikael_L
K Krille4 skrev:
Du får ursäkta om jag ställer en korkad fråga men borde inte ströläkten kapas i rätt längder innan den spikas fast? Vad jag kan se av tidigare bilder är huset ett nybygge och då finns det väl ingen anledning att inte kapa läkten innan den spikas?
Man kan ju råka göra fel ...

Själv brukar jag kalla det att jag hade otur när jag tänkte ... ;)
 
Snailman
ceson ceson skrev:
Jag hade nog valt en japansåg eller ev. multicutter till detta definitivt inte en cirkelsåg:)
Jag använde japansåg och en vinkelhake med blad av stål innan jag övergick till multicutter och spackelspade. Med japansågen var det bra att vinkelhaken var längre än spackelspaden.

Jag kapade läkten vid takfoten och vid nocken efter monteringen, nu det sista har jag haft nytta vid montering av pannan för avloppsluftning och takhuvar då läkt kommit i vägen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju råka göra fel ...

Själv brukar jag kalla det att jag hade otur när jag tänkte ... ;)
Ja - just att råka göra fel är jag själv rätt bekant med ;)

Jag bara nyfiken på problemet och förstår inte riktigt varför ströläkten ska kapas just ovanför bärläkt och ytterligare ett snitt ca 10cm ovanför.

/Krille
 
Sorry, hade missat att det kommit en massa svar och även frågor.
Jag måste ta bort en del läkt eftersom jag ska montera solcellspaneler. Krokarna som håller uppe skensystemet kommer för högt upp annars.

Jag har köpt en Bosch GOP 40-30 med ett djupanslag. Alternativ till djupanslag är som någon nämnde, att sätta in en spackelspade under (om möjligt).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
J jonitz skrev:
Jag har köpt en Bosch GOP 40-30 med ett djupanslag.
Bra verktyg, men hoppas du inte köpte denna på Netonnet, kan bli en dyr historia
 
Nej, jag köpte lokalt på Bauhaus, var samma pris som NetonNet (1890 om jag minns rätt). Djupanslaget ca 129 kr.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Köp en japanspackel och en japansåg. Spackeln ärtillräckligt tunn och mjuk så du får in den under läkten. Sedan kapar du med japansåg. Sista tanden kommer slöas lite mot stålet men det betyder inget.

Mvh Findus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.