SBH skrev:
ursäkta jag mena handborr med ett sånt där borrstativ. inte bara i chucken å köra
typ sån här
[länk]
Ja, den ser ut som en smidig lösning. Dock verkar inte foten få plats på karmen. Vad jag fattat är den ca 150 mm bred.

@pär h
Nej, det handlar om befintliga fönster i ett 7 våningshus. Det vore inte värt att ta ner dem.

Jag får nog skaffa en stämborr, prova tekniken.
I och med det handlar om en bostadsrättsförening så skulle vi naturligtvis föredra att en snickare gör det. Fast de som utförde monteringen första gången valde att borra en hålrad med ganska gläsa hål. Därmed ligger arean i underkant och man klarar sig inte igenom OVK.

Tack allihopa!
 
Vill inte vara trist men är starkt skeptisk till att man ska kunna köra ett stämborr i handhållen maskin och orka pressa det genom träet. Tittar man på dedikerade stämborrmaskiner har de en rejält lång hävarm som man pressar med. Om det finns något borrstativ med hävarm som är lämpligt i storlek för det här projektet misstänker jag att man snarare trycker stativet från karmen än stämborret ner i träet när man tar i.

Jag tycker att kombinationen handöverfräs/sticksåg med långt blad som föreslogs tidigare låter både realistiskt och tidseffektivt.

Hur du än gör hoppas jag att vi får veta vad det blev och hur det gick.
Lycka till!
//Ronnie
 
Redigerat:
Som jag har skrivet tidigare i tråden kan jag bara hålla med om att det inte kommer att gå.
Stämborr är inget verktyg för frihandsarbete.

Det är bättre att köpa en Fein och såga igenom mellan befintliga borrhål.
 
Om man behöver hammare/klubba för att göra det med stämjärn så finns det ingen praktisk möjlighet med en stämborr.

En 3D borr och sedan rensa ur med stämjärn är en framkomlig väg, men ta inte upp för breda spår så karmen säckar ihop.

Protte
 
Om man använder en stämborrtillsats för borrmaskin monterat i ett borrstativ så måste stativet skruvas fast vid varje borrning. Och jag tror inte att ett enkelt/vanligt borrstativ är så pass kraftigt att det klarar av att ge den kraften som behövs för att stämma ut hålet. Så svaret är att det inte fungerar dessutom skulle det ta galet lång tid och man har en massa skruvhål att spackla igen. Under tiden du åker och köper allt du behöver så har du redan hamrat upp flera fönsterbänkar för hand med stämjärn och hammare,
Efter som vi inte vet hur mycket plats det finns utan bara gissar så måste fräsning vara det bästa och snabbaste,

Pär
 
Skaffa en borrmall och fäst den så du borrar mellan dom bef. hålena, då blir det inte mycket material att ta bort!?
 
Ja, det blir nog åt de hållet.

Tack allihopa :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.