Hej,

Jag behöver utöka arean på befintliga hålarad för tilluftsventiler. Det kan man göra genom att fräsa befintliga hålraden till en hel spalt. Det är ganska mycket arbete och fönsterkarmen är djupa så det gäller att välja ett effektivt verktyg.

Stämborr är det ända jag kommer på fast jag inte lyckats hitta en butik på nätet. Borren behöver vara 10- 12 mm och vara tillräckligt lång, 100 mm kanske. Nackdelen är att man ändå inte kan fräsa kontinuerligt utan borra ett hål i taget. Eventuellt kan man försöka borra 90 grader i spaltriktningen som en fuskfräsning.

Tacksam om någon kan tipsa mig en produkt och butik eller en annan lösning på verktyg.

Mvh
 
Mikael_L
Bosch PMF180 eller annan multimaskin kanske.

Om det finns tillräckligt lång blad.
 
Om det är en rad med borrade hål och karmen är monterad så är det väl enklast med stämjärn och hammare.

Protte
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Hur djupt ska du ner? Du skriver att borren måste vara 100mm men det framgår inte riktigt om detta är lika med djupet. Hur lång sträcka ska det gröpas ur och på hur många fönster?

Har du en handöverfräs och kommer du åt med den och finns det en stabil yta att köra fräsen på? Det finns riktigt långa frässtål, här tex http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Deep_Pocket_233.html . Dock måste du fräsa med ett kortare först, kanske behöver du spännhylsförlångare också.

Många om och men där, har man redan det mesta så krävs bara ett extra långt frässtål. Stämjärn och hammare funkar också, typ så här Cutting a Mortise - Mortise chisel vs bevel edge …: http://youtu.be/q_NXq7_TILA
 
Om man kommer åt med handöverfräsen så skulle jag fräsa ner en bit för att få en fin kant sedan gå på med sticksågen och ett lite längre blad. avsluta med ett stämjärn och jämna till kanterna.
 
Har fräst ur 100 tals karmar med samma problem på några hyreshus, använde en 3D borr 10 mm.

In med borren i hålet helt igenom, tryck åt sidan och dra (fräs) tillbaka.

Efter en spalt eller 2 med batterimaskin gick jag över till en med sladd, så det blev lite snurr och ork på borren.

Det här var minst 10 år sen, så jag har inte en aning om 3D borrar finns längre.
 
S
Rikard Gjersvold skrev:
Har fräst ur 100 tals karmar med samma problem på några hyreshus, använde en 3D borr 10 mm.

In med borren i hålet helt igenom, tryck åt sidan och dra (fräs) tillbaka.

Efter en spalt eller 2 med batterimaskin gick jag över till en med sladd, så det blev lite snurr och ork på borren.

Det här var minst 10 år sen, så jag har inte en aning om 3D borrar finns längre.
om du saknar dom
http://www.flinks.se/#!m=b&l=5594&pg=1&r=1090887&m=v&p=58895
 
Ja se på fan, dom finns än :) Jag har mina kvar, ovärderliga när man håller på med trädörrar och låskistor.

Kul att en från Norrbotten länkar till Flinks järn, som mig vetligen bara finns i Stockholm.
 
S
Rikard Gjersvold skrev:
Ja se på fan, dom finns än :) Jag har mina kvar, ovärderliga när man håller på med trädörrar och låskistor.

Kul att en från Norrbotten länkar till Flinks järn, som mig vetligen bara finns i Stockholm.
nä, man använder ju google. ;)
någon lyckades borra i spik så här finns ingen borr kvar
 
Efter som ts pratade om stämborr så undrar jag om fönsterbänkarna går att ta bort. För att ta med till verkstan.

Pär
 
S
pär h skrev:
Efter som ts pratade om stämborr så undrar jag om fönsterbänkarna går att ta bort. För att ta med till verkstan.

Pär
stäm går väl att använda i vanlig bormaskin. dock enklare i pelare
 
SBH skrev:
stäm går väl att använda i vanlig bormaskin. dock enklare i pelare
Vill påstå att det inte går att hantera i en vanlig borrmaskin. Du klarar nog varken av att hålla precisionen så att borret precis går före innan man skär hörnen. Och sen tror jag inte man kan få den kraft som behövs på frihand.
Men jag har aldrig provat på frihand utan bara i pelarborren.
 
S
oceanis skrev:
Vill påstå att det inte går att hantera i en vanlig borrmaskin. Du klarar nog varken av att hålla precisionen så att borret precis går före innan man skär hörnen. Och sen tror jag inte man kan få den kraft som behövs på frihand.
Men jag har aldrig provat på frihand utan bara i pelarborren.
ursäkta jag mena handborr med ett sånt där borrstativ. inte bara i chucken å köra
typ sån här
http://www.wolfcraft.com/en/products/p/drill_guides/1_tecmobil_mobile_drill_stand/s/p/index.html
 
Redigerat av moderator:
Men hur ska du använda en handborrmaskin monterad i ett stativ på en inmonterad karm? Kan inte riktigt se anordningen och hur det skulle fungera.

Du behöver en hävarm för att få kraften till att skära hörnen och det är nog svårt i ditt föreslagna ställ.
 
Redigerat:
S
oceanis skrev:
Men hur ska du använda en handborrmaskin monterad i ett stativ på en inmonterad karm? Kan inte riktigt se anordningen och hur det skulle fungera.

Du behöver en hävarm för att få kraften till att skära hörnen och det är nog svårt i ditt föreslagna ställ.
nä. jag bara fråga för egen skull
sen finns det ju mindre modeller på stativ
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.