C
least skrev:
Exakt och det är detta som jag vänder mig emot.
Men tänk dig själv. Om du teckar det billigaste grundpaketet, och sedan köper till extrautrustning efteråt, varför skulle du då få detta billigare än om du köpte rätt grejor från början? Ingen normalt funtad näringsidkare har en sådan rabattstruktur.
Att ge avtals-/stam-/volymkunder rabatt gentemot spontan-/butiks-/småkunder, visst, men det är ju en helt annan sak.
 
Jag måste rätta mig själv lite - det finns ju en annan standardnorm också; poängsystemet för trogna stamkunder. Ju mer du handlar på Jula, K-rauta, Coop etc, desto fler bonuspoäng och därmed rabatter får du.
 
cpalm skrev:
Men tänk dig själv. Om du teckar det billigaste grundpaketet, och sedan köper till extrautrustning efteråt, varför skulle du då få detta billigare än om du köpte rätt grejor från början? Ingen normalt funtad näringsidkare har en sådan rabattstruktur.
Att ge avtals-/stam-/volymkunder rabatt gentemot spontan-/butiks-/småkunder, visst, men det är ju en helt annan sak.
Du har en poäng, men näringsidkaren har även en tanke med att inte förlora befintliga kunder. Teleoperatörerna kallar detta för "churn rate".

Dessutom anser jag att tillverkaren/operatören devalverar sina produkter då de erbjuder nya kunder att köpa systemen till ett mycket lågt pris.
Detta leder till att "ingen" köper komponenter till fullpris och de flesta sitter kvar med det systemet som de köpte från start. MEN om man premierar befintliga kunder genom att erbjuda dem att köpa komponenter till ett rabatterat/subventionerat pris, så är chansen större att man får en lojal kund som stannar kvar.

Iaf jag är mer villig att bli kvar hos en operatör som är lyhörd för mina förändrade behov.
Och att köpa "rätt konfiguration" är inte alltid lätt.
 
b8q skrev:
Jag måste rätta mig själv lite - det finns ju en annan standardnorm också; poängsystemet för trogna stamkunder. Ju mer du handlar på Jula, K-rauta, Coop etc, desto fler bonuspoäng och därmed rabatter får du.
Jepp, men dessa branscher lider av grov otrohet, det är lätt att köpa mjölken från grannföretaget. Men svårt att byta larmsystem från en dag till en annan. :)
 
least skrev:
Jepp, men idag fick jag ett helt annat svar. Inkonsekvent? Jepp!
Det är väl som det alltid är med kundtjänster
 
C
least skrev:
Du har en poäng, men näringsidkaren har även en tanke med att inte förlora befintliga kunder. Teleoperatörerna kallar detta för "churn rate".
Det problemet löser den här typen av företag i första hand avtalsjuridiskt med långa bindnings- och uppsägningstider. Fattar inte att så många går på den typen av upplägg, men idag finns det ju i princip inget alternativ inom många områden, t.ex. telefoni.
 
Deras affärsmetoder är lite mystiska. Vi funderade på deras larm. När man läser avtalet så visar det sig att kunden betalar flera tusen för hårdvaran men det är Verisures egendom. Den dagen man säger upp väktaravtalet kommer dom och hämtar kameror och allt vad det nu var som ingick.
Jag betalar då inte för hårdvara utan att äga den.
Fredrik
 
cpalm skrev:
Det problemet löser den här typen av företag i första hand avtalsjuridiskt med långa bindnings- och uppsägningstider. Fattar inte att så många går på den typen av upplägg, men idag finns det ju i princip inget alternativ inom många områden, t.ex. telefoni.
Sant, men ibland är det svårt att undvika denna typ av bindande avtal.
Vad jag menade var att Verisure vill naturligtvis behålla befintliga kunder efter att eventuella bindningstider löpt ut.
Jag frågade om vad som gällde för bindningstid och fick svaret att "Vi har inga bindningstider, endast 3 månaders uppsägningstid".
 
Jag vill se ett system där jag som förstagångskund får kraftig rabatt på priset! 50% ska det stå i avtalet! Därefter ska jag som trogen kund få möjlighet att köpa vilka tillbehör jag vill till 50% rabatt på priset!

Som leverantör säljer jag min produkt till ett pris där jag har en god avans. Min prissättning ser ut så här i min katalog:
* Startpaket 2000:- Är du förstagångskund får du 50% välkomstrabatt och betalar 1000:-
* Tillbehör 1000:- Är du redan kund får du köpa till 50% trogen kundrabatt och betalar 500:-

Som leverantör tjänar jag tillräckligt även på det rabatterade priset, kunden blir skitnöjd då han tror att han bara betalar halva priset i båda fallen. En befintligt kund behöver ju inget nytt startpaket, och en ny kund behöver inga tillbehör utan startpaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.