Har ett garage med isolerade väggar och sen ska vinden isoleras också när jag gjort allt där färdigt.

Det har tre rum, det största är en verkstad där jag ska försöka hålla det 5 grader eller så, ett annat mindre rum på 5 kvadrat ska jag försöka ha på 12-15 grader och det sista rummet blir ett förråd som är kallt.

Jag tänkte dra 150-160mm spiro rör som ventilation och jag undrar vad borde jag göra för att skydda rören? Jag tänker att det startar som en ventil som börjar på vinden vid en vägg, sen går det igenom vinden och droppar ner i varje rum. Jag har gjort en bild här på en ritning som illustrerar, rött är ventilationsrören och blått är där dom går ner i rummen:

gD9gj0R.jpg

Ser detta ok ut? Vad för isolering behöver rören? Tänkte om det räcker med en s.k. kondensstruma runt rören? Kanske dom får ligga inne i isoleringen (500mm blåsull på vinden blir det)? Eller borde dom stiga över isoleringen?

I det stora rummet blir det även ett utsug i samma storlek so kopplas till en fläkt som läggs i biltaket (ej isolerat) och blåser ut luft (ett spånsugssystem). Vet inte om det har nån negativ inverkan på ventilationen annat än att när spånsugen är aktiv så sugs luft från utomhus in i det rummet, även lite luft från de andra rummen dras in i det stora rummet kanske, men jag ser inte att detta har några negativa konsekvenser.
 
Inga kommentarer som säger detta är uppenbarligen helt åt helvete iaf, så jag antar jag har tänkt rätt.
 
Ska det fungera via självdrag, eller ska det finnas någon fläkt?

Normalt så har man ju tilluft respektive frånluft (i kombination med överluft).
 
Jag vill gärna komma undan med bara självdrag, hålla det enkelt och billigt, jag vet inte alls hur venitlation ska funka så detta tänkte jag ihop sådär snabbt bara.

tillägg:
Tilluft kommer typ då man öppnar dörren och diverse ställen där det förmodligen läcker in och sen ut genom ventilerna så får man en fungerande vädring, behöver väl inte vara så avancerat tänkte jag.

Nån våt bil får aldrig komma in i detta garage, garaget är inte menat för bilen utan som verkstad/snickeri/förvaring. Bilen hamnar i carporten.

Jag tänker att när spånsugen i snickeridelen är aktiv så funkar den som mekanisk frånluft också och suger luft från de andra rummen.
 
Redigerat:
Varför inte vanliga väggventiler?

Två saker jag spontant tänker på är dels risk med fukt eftersom den gemensamma kanalen ska ventilera så pass olika uppvärmda utrymmen, dels risk för att luft med avgaser (om en bil parkeras i garaget) kan gå vidare in i de andra utrymmena.
 
Kändes bara som väggventiler skulle vara "för effektiva" och släppa för mycket värme utomhus, kanske jag har fel?
 
Värmen stiger uppåt om får du till självdraget. Sätt utloppet så högt som möjligt. Gärna på taket.
För att reglera inflödet av tilluft sätter du tallriksventiler på insidan av väggventilerna. Sätt dessa lågt så får du in frisk luft nere som sedan stiger upp. Sätt tilluften i anslutning till ev element.
 
Jag fick höra idag att man kan i varje rum dra ett ventilationsrör rakt upp ovanför isoleringen, lägga på ett galler och så är det bra så. Tillufts ventiler i rummen så har man reglerbart drag. Det är ganska öppet på vinden och två ventiler högst upp mot taket på varje sida (syns på bilden). Hur låter det?
 
DennisCA skrev:
Jag fick höra idag att man kan i varje rum dra ett ventilationsrör rakt upp ovanför isoleringen, lägga på ett galler och så är det bra så. Tillufts ventiler i rummen så har man reglerbart drag. Det är ganska öppet på vinden och två ventiler högst upp mot taket på varje sida (syns på bilden). Hur låter det?
Det låter i mina öron helt vansinnigt, man vill inte få upp fuktig varm luft på vinden.
Sätt som dem redan rekommenderat tilluftsventiler med tallrik så kan du själv reglera ventilationen, ofta är det enkla det rätta :)
 
Jag tyckte det samma men fick svaret att vinden är så dragig att det finns ingen chans att nån fukt kan lämna där.

Tilluftsventiler med tallrik på väggarna eller dylikt blir det väl oavsett, kanske lättast med en till ventil för att leda ut den nån annanstans på väggen.
 
Hmm jag hade hoppats höra lite mera kommentarer om detta med ventilation till vinden.

Farsan säger det är helt vanlig praxis, iallafall på äldre hus och dom har den ventilationsmetoden i sitt hus (elementhus byggt 1977, Oravais-hus) och aldrig haft problem med fukt i vinden. Han säger det blir ingen fukt där uppe för vinden är ventilerad, två ventiler på var sida av huset högst uppe mot takåsen ser till att luften flödar fritt, finns även luckor som inte är så täta och många andra ställen. Det är samma situation på min vind, det blåser rakt igenom den.

Med tanke på att en större hustillverkare en gång i tiden använde sig av detta system kan det ju inte vara något hopkok av en privatperson som inte förstår sig.
 
Du menar alltså att man har frånluftsventilation (från ett uppvärmt utrymme) i rör rakt upp på en kallvind, och släpper luften där, utan att det blir kondens..?

Du är välkommen till min kallvind så kan jag visa hur det ser ut efter ett dito rör som inte varit anslutet korrekt under några månader i vintras.
 
Ja det är vad dom säger. Dom har ju förstås en skorsten som även släpper ut luft från huset säger dom och skorstenen värmer och avfuktar förmodligen vinden också tror jag.

Det låter som ett riktigt mysterium, jag är ganska nyfiken ifall det fanns något system som funkade på liknande principer förr i tiden?
 
Jag har dubbla skorstenar (panna + kamin), gavelventiler och takfotsspalter på vinden.
Trots det har jag flera kvadratmeter fläckigt undertak med mögelpåväxt efter att ett frånluftsrör från en gästtoalett (ingen dusch..) stod utan korrekt anslutning i några månader i vintras..
 
Jag tycker att det låter som en dålig idé. Alla hustillverkare försöker ju att undvika just det. Sen är det ju ett garage och då kanske det inte spelar någon roll. Men det är enklast att ventilera garaget så som din vind och som Patrick E var inne på i #7. Kanske frånluft högt i det varma rummet och överluft lågt från de kallare rummen där du har tilluft lågt.

Det behöver inte vara samma luftomsättning som för en bostad utan du vill ju bara vädra bort lite fukt.

Mitt garage är ett rum på 56kvm uppvärmt till ca 10 grader och jag har två tallriksventiler på gavlarna. Där vädrar jag väldigt lite på vintern och lite mer på sommaren och det funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.