Jag såg på nåt hemma-fixar-tv-program hur de tejpade en genomskinlig plastfolie på ett garagegolv för att se om golvet var fuktigt. ( jag tror de skulle måla golvet) de tejpade i programmet en ruta typ 60x60 cm . Blev det kondens på undersidan så...
du som har två halvor kan ju tejpa två rutor för att se om det är nån skillnad.
Jag inbillar mig att det borde gå att mäta fukthalten i golvet ?!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
hyggabus skrev:
Jag såg på nåt hemma-fixar-tv-program hur de tejpade en genomskinlig plastfolie på ett garagegolv för att se om golvet var fuktigt. ( jag tror de skulle måla golvet) de tejpade i programmet en ruta typ 60x60 cm . Blev det kondens på undersidan så...
du som har två halvor kan ju tejpa två rutor för att se om det är nån skillnad.
Jag inbillar mig att det borde gå att mäta fukthalten i golvet ?!
Smart. Ska testa att tejpa plast på de olika delarna av golvet. Fast om de blir fukt nu är de kanske bara från flytspacklingen... testar i alla fall så får vi se. Borde väl funka med vilken plast som helst, typ plastpåse :) Får ta vad jag har :)
 
  • Gilla
Shukrat
  • Laddar…
Blir ju fundersam med isoleringen till plattan.
Ser på bilder att det står en hög med frigolit på baksidan. Grejen är bara att samma hög är kvar efter att garaget är klart också. Användes dom aldrig? För de är väl sån frigolit som brukar användas?
På bilden jag har där dom börjat fylla på med grus syns ingen frigolit. Kanske är den redan övertäckt. Antar att den ska ligga i botten under gruset? Trädgårdsplattor syns som dom ställt "ramen" på.
Men sen ser man frigolit sticka fram ovanpå det svarta röret, bredvid den gjutna plattan. De läggs alltså dit efter...

Lite suddig bild men här syns ingen frigolit, varken under gruset eller bredvid. Kanske är de redan täckt av gruset?
2012-09-17 19.30.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns ingen frigolit framtill heller, som kanske kunde ha stuckit fram under gruset.
2012-09-18 18.22.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men här ser man en bit ovanpå de svarta röret.
2012-09-20 16.58.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur det verkligen gjordes lär jag aldrig få veta...
 
bildGoogla platta på mark så ser du hur man ska göra, nån fyllde på grus innan det lades isolering
 
Frigoliten skulle alltså ha legat mellan gruset och betongen... och de gör de ju bevisligen inte. Suck.
2012-09-23 15.55.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja nu är det ju lite sent att göra något åt det men det lär ju va svarat på fukten :(
Så nu är då frågan vad man kan göra... finns kanske inget annat än att köra med avfuktare?
 
fukten borde inte sugas upp, ser inte ut att vara nollfraktion i bädden. Är dräneringsröret (svarta) sådär synligt fortfarande? edit: såg färdig bild ovan. vart går röret?

kan det vara så illa att det trycks in vatten under grunden via den nu!??


Vad sades till byggfirman när garaget skulle byggas? Jag hade ju beställd med golvvärme! Men beställdes det "så billigt som möjligt" så ser det ju bra ut iaf. som lekman jag är.
 
Redigerat:
Nollfraktion?
Grejen är att det är en bostadsanpassning (sitter i rullstol). Garaget skulle byggas ut, kommunen betalade och jag tog in offert ifrån företaget som tidigare byggt huset (hittar tyvärr igen kopia på offerten just nu). Det diskuterades bara storlek vad jag kan minnas och inget om själva plattan. Jag hade inte en tanke på de då. Det var aldrig prat om billigt eller bra utan bara att det befintliga skulle byggas ut och kommunen godkände offerten.

På sista bilden jag har med rören ser man att dom grävt bort mot husets avloppsbrunn så troligtvis kopplade dom på nåt där, men om de bara var garagebrunnen eller även den andra vet jag inte.
Visa bilaga 159772

Känns konstigt om fukten skulle komma från dräneringen (hur?) då marken är ganska torr med hela tomten av sand... men vad vet jag.
 
Jo det är märkligt att inte alls isolera en platta idag som ska användas till någon slags byggnad som man någon gång kan vilja värma upp. Cellplast är inte dyrt heller. Enda förklaringen jag kan komma på är om gamla plattan är oisolerad och man då bedömde det meningslöst att isolera utvygget.

Fast även om den är oisolerad borde den inte vara så fuktig om dräneringen funkar. Kall men inte fuktig.

Kolla vart dräneringen är ansluten. Kan den vara ansluten till något dagvattensystem som är överbelastat så vatten trycks in i dräneringen därifrån?
 
Dränering har man väl runt om för att få bort ev överflödigt vatten. Men om de inte finns något överflöd av vatten så bör de väl inte va mer i röret än i övriga marken?
Har lite svårt att förstå de där (också) :)
Röret bör vara kopplat till avloppet, om dom inte bara grävt för skojsskull.
Och skulle de gå tillbaka vatten borde de väl märkas i brunnen och kanske även i avloppet inne. Tömde avloppet för 2 månader sen.

Klinker bör väl ändå va ett bra golv att lägga, även om golvet är kallt? De andas väl bättre än tex om man målar de. Risken är väl att färg släpper och klinkern bör väl sitta, går ju till och med att lägga utomhus.
Är mest orolig för att fukten går in i väggarna.
 
Jag kan bara svara på målning av golvet eftersom det är vad jag har gjort. Produkten som ska användas är sk diffussionsöppen epoxi. Det betyder att den släpper igenom fukt så den passar väldigt bra på betonggolv. Väldigt många industrier/verkstäder använder den typen av produkt utan att den slits. Jag köpte epoxin på Epotex och är mycket nöjd med den. Visst har den släppt på något ställe men det var pga att jag spann loss lite med en bil och jag tror inte jag gjorde 100 % perfekt förarbete innan jag målade.
 
Mins du va du betalade, totalt?
Har ett par vänner som har målat golv, en av dom med flingor i. Skitsnyggt men efter några år har de släppt för båda, speciellt där man rullat med dubbdäck. Hade tänkt nåt liknande tidigare men nu får de bli klinker.
 
Inte på rak arm, men jag har för mig att det var runt 2000 kr för kanske 25 m2. Flingar man så måste man lägga på klarlack också tror jag och jag föredrar enfärgat (ljusgrått), med flingor är det omöjligt att hitta smågrejer man råkar tappa på golvet! ;)
 
Läste att du precis flytspacklat golvet, där har du kanske boven.
men in med en avfuktare och låt gå tills det är torrt.
 
Trodde även färg var ganska dyrt. Dubbla ditt pris om de skulle göras på mitt golv. Ungefär samma som det blir med en billigare klinker, utan övrigt material och arbete ifs.
Grått är snyggt. Gillar flingat om de är i liknande färg som golvet, bara så de bryter av lite men de är ju som du säger att de blir svårare att hitta smågrejer på golvet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.