Har ett garage på 48 kvm som är rejält fuktigt.
Har nyligen installerat en luftvärmepump och kör även en avfuktare men så fort avfuktaren stängs av börjar fukten växa enormt. Fönster och port rinner av fukt efter bara några timmar.
Innan garaget byggdes ut satt 3 ventiler på den yttre långsidan (andra sidan sitter ihop med huset), 2 högt och 1 lågt (vet inte hur det var med fukt då efter som vi inte bodde i huset)
Nu är garaget nästan dubbelt så stort och med enbart en ventil på ena nere i ena hörnet i kortsidan bredvid en ytterdörr, där de tidigare varit förrådsdel.

Frågan nu är hur många nya ventiler bör jag sätta, vart/hur bör dom placeras och är det någon viss typ av ventil man bör sätta?
(har noll koll haha)

Har även en "lucka" i taket för att kunna komma upp på innertaket. Luckan (träskiva) är oisolerad och blir också blöt så att det droppar. Hur isolerar jag den enklast utan att den blir tung och klumpig att lyfta vid behov?

Tack på förhand för svar!


Edit: Bör de bli fukt trots att man har 18-20 grader inne, oavsett ventiler?
 
Redigerat:
  • Gilla
Charlieoskar och 1 till
  • Laddar…
sätt in en liten Pax-fläkt.

Jag har 55kvm, en Pax-fläkt (som styrs av närvaro/fukt placerad ca 2,2m över golv), golvvärme och tilluft i nederlisten på portarna.
Håller ca 18 grader, aldrig minsta problem med fukt.
 
  • Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
var kommer fukten ifrån ?
jag har ett 64 m2 fristående garage ( ovan jord, ej tex souterräng) med en luft-luft värmepump som enda uppvärmning.
Jag kör värmepumpen på minsta möjliga temperatur vilket blir typ 17-18 grader.
startar v-pumpen då ute temperaturen ligger på typ 6-8 grader. sommartid ouppvärmt.

Jag har sisådär 60% luftfuktighet och inga synliga problem med fukt.
 
Släpper du in varmluft från huset i garaget?
Takluckan måste vara lufttät och isolerad.
 
Redigerat:
Jag skulle börja med att försöka utreda orsaken till att det blir så fuktigt. Det framgår inte om det gäller ett fristående garage eller om det är delvis under mark men vårt garage är en del av huset och ligger till stora delar under mark...och det är inga som helst problem med fukt, trots att det inte finns några ventiler alls. Nu parkerar vi inte någon blöt bil i garaget så vi drar inte direkt in någon fukt, det kan ju bli ganska mycket annars.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Kul med många svar. Tack! Jag hade hoppats på nåt svar i stil med "gör bara så här så löser du problemet" men det är ju sällan så enkelt haha :)

Huset är ett 1-planshus med garage bredvid, det sitter ihop med ingång direkt i huset.
Porten är en 5m bred Hörman, inte helt tät nere vid kanterna men de kommer att fixas i dagarna då ja håller på och får golvet fixat (har flytspacklats och ska klinkas), blir en kant som porten går utanför vilket bör göra det tätare.
Golvet är gjutet på plats. Gissar att de inte är någon större isolering i det.
Väggarna är i trä och normalt isolerat vad jag vet.
Luckan till taket är oisolerad så det är ett hål rakt upp när den tas bort, den bör isoleras på något sätt.
Det kommer ingen värme till garaget ifrån huset, mer än vad som kan komma igenom väggen.
Satte nyligen in en luft-luft värmepump för att kunna hålla ca 18 grader under höst och vinter. Hade förhoppning om att den kunde hjälpa till med fukten men märker ingen större skillnad.
Senaste 2 veckorna har ju varit lite extremt dimmigt och fuktigt ute också vilket gör sitt men förstår inte riktigt att de blir så väldigt fuktigt inne.
Stänger ja av avfuktaren som ja har extra tar de bara några timmar så är fukten tillbaka. Avfuktaren har stått på flera dagar och ja tömmer runt 10-15 liter per dag. Helt galet!
I dag har ja tejpat för nere vid porten och täckt för brunnen för att se om det blir mindre vatten i avfuktaren till kvällen.
Flytspacklingen kan kanske bidra med en del just nu, men problemet fanns även redan innan...
Just nu är garaget tomt (tills golvet är klart) så ingen bil som drar in fukt heller.
 
Redigerat:
Så här ser garaget ut med huset. Bilden på gaveln ser man hur ventilerna satt innan det byggdes ut.

20150824_172857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2012-09-25 09.08.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att fukt fäller ut beror ju på att varm luft möter kall yta. Då kondenseras fukten som är bunden i luften eftersom varm luft kan binda mer vatten än kall luft. Om du skulle sänka temperaturen i garaget skulle alltså mängden fukt som fäller ut på fönstren och port minska. Om du inte har tillskjutande fukt någonstans (vilket inte känns så troligt) ligger alltså lösningen i att antingen isolera de kalla ytorna eller sänka temperaturen i garaget.

Du skriver inte hur länge du ägt huset men om det är nytt för dig så kanske du haft otur att det är extremt fuktigt väder just nu och att flytspacklingen avger mycket (är plattan nygjuten?). I så fall skulle jag fortsätta med avfuktaren ett tag till och se vad som händer längre fram när det blir kallare/torrare ute. Kanske är det bara en eller ett par perioder om året där detta uppkommer. Skaffa ett par hygrometrar, en du har i garaget och en utomhus. Så fort det är lägre luftfuktighet ute öppnar du porten och fönstren så vädrar du ut mer fukt än du får in.

Ett par ventiler är ju aldrig fel heller, inte minst om du vill måla något i garaget någon gång...skönt att ha lite luftcirkulation för att få ut ångorna. En fuktstyrd fläkt kan göra underverk också. I huset jag växte upp installerade jag en sådan i badrummet i källaren. Den gick konstant i ett par veckor innan den började göra lite uppehåll, efter några månader startade den bara när någon duschat/badat bastu för att sedan stanna efter någon halvtimme.
 
Utbyggnaden är 3 år. Bodde ca 1 år innan vi byggde ut och använde inte garaget till mer än förråd innan. Efter utbyggnaden har jag sett mögelprickar inne på väggen där större grejer stått tätt emot väggen. Det har gått att tvätta bort men visar ju på fukt. Inget sånt syntes innan utbyggnaden. Hus och ursprungs garage är byggt -95. Tidigare höst/vinter har jag inte haft värme alls och de har legat runt 8-10 grader inne då. När de varit som kallast ute (15-20 minus) har de bara varit 2-4 grader inne men de är ju få dagar per vinter. Fukten har funnits även utan värmen men värst på hösten.

Känns lite som jag köpt luftvärmepumpen i onödan om ja endå inte kan ha värme inne. Dels skulle de bli skönt att kunna använda garaget för meck och fix utan att frysa men också för att slippa fukten, men där trodde ja kanske fel :(

Flytspacklade golvet för att få de jämnare och så att smältvatten osv rinner rätt. Tidigare blev det som en pool på gamla delen av golvet och en del rann ut mot väggen. Med klinker vill ja få bort den dammiga ytan och samridigt få de snyggare och lättstädat.
 
Då lär det ju inte vara plattan som genererar fukten. Misströsta inte, det är klart att det GÅR att komma tillrätta med problemet...gäller bara att hitta rätt lösning. Ditt garage är ju inte en grotta i berget! :)

Jag är bara glad amatör men för mig handlar det om att få till luftcirkulation och att se till att minska inflödet av fukt.

Att du ordnar ett bättre ytskikt än plattan kommer vara det bästa du gjort med huset! Jag såg till att måla vårt garagegolv med epoxi innan vi flyttade in och det är jag SÅÅÅ glad för idag! Bara en sån sak att kunna ta en wettexduk och torka av golvet om man t ex slipat något är underbart! För att inte tala om att kunna hämta ett verktyg från verktygstavlan i bara strumplästen! (y)
 
danne9 skrev:
Känns lite som jag köpt luftvärmepumpen i onödan om ja endå inte kan ha värme inne. Dels skulle de bli skönt att kunna använda garaget för meck och fix utan att frysa men också för att slippa fukten, men där trodde ja kanske fel :(.
Nja, värme sänker relativa luftfuktigheten. Så på det viset är det bra med pumpen. Samma sak som att det blir torrt inne på vintern. Kall luft utifrån som värms blir torr. Att du ändå får kondens beror antingen på att ytorna är väldigt kalla eller på att luftfuktigheten är väldigt hög, kanske en kombination. Men om det är normalisolerat tror jag på luftfuktigheten.

Vet du hur väldränerad/isolerad plattan är? Betong fungerar som en svamp och suger i sig vatten. Så om plattan inte är ordentligt dränerad drar den upp massa fukt från marken. Isolering ger en extra barriär och en varmare platta är också torrare.
 
  • Gilla
Saampa
  • Laddar…
Vet inte alls hur gamla golvdelen av garaget är byggt. Den nya har jag inte heller jättekoll på. Tog lite bilder under bygget men då ja har dålig koll så visste ja inte vad ja skulle kolla efter.
Har haft någon gissning om att det inte är speciellt bra isolerat efter som det varit skridskobana av smältvatten på golvet när de varit som värst.
Väggen är kanske inte heller är bra isolerad, men samma där så vet jag ju inte hur de bör vara.
Porten är ju alltid kall och blöt men den är ju som den är redan ifrån fabrik.
Grannen har likadant hus och har fortfarande garaget så som det var innan, men han har vad jag vet inga problem med fukt. Men man har ju gjort om alla 3 väggar samt tak och golv så det är ju inte konstigt om det blir förändring då, frågan är bara vad som gör störst skillnad.
Mardrömmen är ju att det blir mögel efter nåt år, tex bakom grejer som står mot väggen.
Hade hoppats på att i framtiden även kunna tvätta bilen någon enstaka gång inne, men det känns som att be om problem om det är så här redan nu. Eller är ja onödigt orolig kanske?
Har gjort om en hel del i huset sen vi flyttade hit och de mesta gjort av hantverkare har blivit halvdant så man är ju lite less. Garaget har varit i ombyggnad i 3 år och nu såg jag verkligen fram emot att de skulle bli klart.
Nu känns de lite som att ja kör på så de blir klart. Fukten bör väl gå att lösa i efterhand. Golvet eller väggarna kommer ju ändå inte att isoleras mer.

Här är fler bilder ifrån bygget.
2012-11-25 13.54.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2012-09-20 16.57.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2012-11-15 11.18.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När ja tittar på gjutningen av golvet ser det ut som dom bara haft frigolit på sidorna, skulle de även varit under/över sanden?
 
Det är bra att du har stängt in till huset för all varm luft som släpps in i det kallare garaget ökar fuktigheten. Värmepumpen sänker fuktigheten men behöver ventilation för att bli av med fukten. Avfuktaren ska inte ha ventilation för då torkar du onödigt mycket luft. Jag föreslår att avfuktaren får gå konstant tills fuktigheten sjunker. Säkert finns det mycket fukt bundet i byggnadsmaterialet som tar tid att få ut. Jag skulle råda dig att inte vänta, mögel växer fort och innebär mycket problem. kanske hyra en större avfuktare en tid. Har du varken frigolit eller plast under betongen kan fukten komma upp ur marken.
 
För att man ska få sådana fuktproblem att det rinner om väggarna redan nu under hösten skulle isoleringen behöva vara nästan obefintlig, givet någorlunda normal luftfuktighet. Gissar att det är åtminstone 95-reglar som använts för utbyggnaden och som syns på bilderna är dessa isolerade (med 95 mm med största sannolikhet). Finns gott om äldre permanenthus som har isolering i denna klassen utan några fuktproblem. Därför tror jag mer på att du måste ha ett väldigt fukttillskott på något sätt.

Nu är inte jag någon som bygger plattor varje dag men lite märkligt ser det ut i mina ögon. Verkar som höga L-stöd eller bara raka element använts för ytterkanten av grunden. Normalt läggs dock precis som du är inne på isolering inuti formen också. Vill man inte ha så tjock isolering kan man möjligen bygga upp en del med grus inuti men åtminstone 10 cm cellplast ska det vara längst upp. Svårt att riktigt se vad det är för grus men det ser lite misstänkt ut som att det innehåller även riktigt små fraktioner. Gruset under en platta innehåller normalt inget mindre än 8 mm (t.ex. 8-16) för att det ska vara kapillärbrytande. Men här kan det vara jag som ser fel också. Det vore ett klart allvarligt fel annars (och skulle leda till att fukt dras upp i plattan, speciellt om isolering också saknas). Dock verkar man ju å andra sidan varit noga och isolerat utsidan av grunden för att undvika att tjälen ska kunna leta sig in under.

Hur är det med dränering runt garaget? På grundbilden syns ett rör till vänster men vet inte om jag riktigt tycker det ser ut som ett dräneringsrör.

Det är viktigt att det är dränerat runt garaget, speciellt om det står på fuktig mark. En kombination av dålig/obefintlig dränering och en oisolerad platta byggd på icke-kapillärbrytande grus kommer leda till en stundom mycket fuktig platta, allt beroende på hur miljön är runtom. Mer eller mindre fuktig kommer den alltid vara. OM detta är problemet kommer det inte direkt att hjälpa att klinkra plattan. Möjligen stänger du in mer fukt i plattan men fukten kommer också leta sig upp genom klinkersen.

Har du tur är det istället byggfukt precis som Bjober skriver. Men att döma av datumen för bilderna var det rätt länge plattan gjöts så den borde inte av den anledningen bidra med så mycket fukt.

Försök få fram mer information kring hur garaget är byggt. Kan det rentav ha byggts på en tidigare grusad uppfart och att man då bara gjöt rakt på gruset? Kanske var det först bara en carport som man sen byggt på. Sådant har gjorts förr. I sådana fall kommer det vara svårt att använda det som varmgarage. Riktigt trist för dig om det vore så, men lika bra att ta reda på hur det ligger till innan du jobbar vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Röret som syns på bilden tror jag var till brunnen, mins inget om dränering runt om. Hela tomten har sandmark och är ganska torr.
Det är samma firma som byggde ut garaget som på 90-talet byggde huset. Det var därför jag anlitade just dom.
De var garage innan, med ett förråd. Förrådet togs bort så att garaget blev djupare samt att man gjöt en fortsättning på plattan och byggde en ny yttervägg. Har inget minne av att de fanns värme i garaget från början så kanske var de ett kallgarage då.
Dörren mellan huset och garaget sattes in samtidigt som utbyggnaden.
Ska se om jag hittar fler bilder.

Här är bilder på hur de såg ut från början.
2012-04-12 15.49.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man fortfarande den tidigare ytterväggen.
2012-11-05 09.02.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man två rör. De röda är brunnen så de svarta är kanske dränering?
2012-09-25 18.51.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.