Jag tycker ju dock VL-knappen tyder på att det är en fläkt med grundventilation (och möjlighet till forcerad ventilation)

Fungerar köksfläkten?

På vilket sätt yttrar det sig att som du säger ventilationen inte fungerar?
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
Vad står då "VL" för? Kanske TS kan återkomma med fabrikat och modellbeteckning på nuvarande köksfläkt?
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad står då "VL" för? Kanske TS kan återkomma med fabrikat och modellbeteckning på nuvarande köksfläkt?
Från någon tidigare tråd "VL betyder "Voll Luftmenge" på tyska. Det blir "full luftmängd" eller "100% luftflöde""

Misstänker det är en franke-fläkt? Jag har VL-knapp på min.
Håller spjället i fläkten stängt (eller med reglerad öppning) och kör motorn på max för att ventilera t.ex. ett badrum efter fuktpåslag om ventilationskanalerna är splittade till fler rum.
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
Ok, så när dioden lyser på VL-knappen så går den med forcerad takfläkt och när den inte lyser så går takfläkten med grundhastigheten som alltid är inkopplad?
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, så när dioden lyser på VL-knappen så går den med forcerad takfläkt och när den inte lyser så går takfläkten med grundhastigheten som alltid är inkopplad?
Korta svaret är ja. (Forcerad takfläkt och reducerad eller ingen ventilation genom fläktkåpan)

Sen finns det säkert massa undantag. T.ex. går nog ställa grundhastigheten till 0 och VL på lägre än motorns max och säkert andra justeringsmöjligheter eller modellavvikelser.
 
  • Gilla
Nina Mars och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, så när dioden lyser på VL-knappen så går den med forcerad takfläkt och när den inte lyser så går takfläkten med grundhastigheten som alltid är inkopplad?
Når jag trycker på VL-knappen fungerar ingen annan knapp på köksfläkten.
 
Tanken med VL-knappen är att man ska kunna öka grundflödet på takfläkten med den, d v s takfläkten varvas upp men spjället öppnas inte. På det sättet ökar man frånluftflödet i badrum/duschrum/toaletterna tillfälligt, vilket kan vara bra ex när man duschar.
Detta gäller dock inte om du har en fläkt inne I kåpan.

Min gissning, du har en fläkt uppe på taket, knapp 1,2,3 öppnar ett spjäll i din kåpa för att att få olika hastigheter när du lagar mat. VL knappen skickar signal till takfläkten att varva upp om du vill ha mer ventilation i exempelvis toalett/tvättstuga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.