Hej! Jag tror att ventilationssystemet på övervåningen i mitt hus inte fungerar som det ska. Vad kan jag göra för att åtgärda det? Alla tips och råd uppskattas! 😊
 
  • Ventilationssystem med mätare, rör och reglage i ett tekniskt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över ventilations- och värmesystem med diagram och komponentförklaringar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna verkar visa ditt uppvärmningssystem, inte ett ventilationssystem....
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
Ventilationssystemet??? Det du visar på bilden är en fjärrvärmeväxlare.
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bilderna verkar visa ditt uppvärmningssystem,
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bilderna verkar visa ditt uppvärmningssystem, inte ett ventilationssystem....
Var kan jag hitta ventilationssystemet istället? Jag vill kontrollera om det fungerar korrekt. Jag är ny på detta område 😅
 
J Josth skrev:
Ventilationssystemet??? Det du visar på bilden är en fjärrvärmeväxlare.
Var kan jag hitta ventilationssystemet istället? Jag vill kontrollera om det fungerar korrekt. Jag är ny på detta område😅
 
Titta i taket i de olika rummen. Det enklaste sättet är att hålla upp ett papper och se om det blåser...
På toan ska ska det sugas mot ventilationsdonet....
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Titta i taket i de olika rummen. Det enklaste sättet är att hålla upp ett papper och se om det blåser...
På toan ska ska det sugas mot ventilationsdonet....
Det har fungerat i början, men det har plötsligt slutat.
 
Ventilationen kan eventuellt ske via ett FTX-aggregat som kan vara placerat bakom kryddhyllan i köket eller i en låda på vinden. I något fall i tvättstugan. När är huset byggt?
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ventilationen kan eventuellt ske via ett FTX-aggregat som kan vara placerat bakom kryddhyllan i köket eller i en låda på vinden. I något fall i tvättstugan. När är huset byggt?
Året 1978
 
N Nina Mars skrev:
Året 1978
J Josth skrev:
Ventilationen kan eventuellt ske via ett FTX-aggregat som kan vara placerat bakom kryddhyllan i köket eller i en låda på vinden. I något fall i tvättstugan. När är huset byggt?
Menar du den
 
  • Kontrollpanel på köksfläkt med tre hastighetsknappar och ljusindikator mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, 1978 byggde man oftast med bara F-ventilation utan återvinning av värmen, dvs bara en fläkt som hela tiden suger ut luften ur huset. Oftast placerat uppe på taket eller möjligen på vinden. Ganska ofta var den kopplad till fläktkåpan i köket och fläkten där, s.k. Alliancefläkt. Har ingen bytt fläktarna under alla år så är den utsliten nu.
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, 1978 byggde man oftast med bara F-ventilation utan återvinning av värmen, dvs bara en fläkt som hela tiden suger ut luften ur huset. Oftast placerat uppe på taket eller möjligen på vinden. Ganska ofta var den kopplad till fläktkåpan i köket och fläkten där, s.k. Alliancefläkt. Har ingen bytt fläktarna under alla år så är den utsliten nu.
Tack så mycket,
 
  • Rostfri köksfläkt över spis med kontrollpanel och tända lampor för fläkthastighet 1 och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är bara en helt vanlig köksfläkt utan Alliancefunktion. Finns det någon annan styrning till takfläkten i köket eller i rummet ovanför köket? Vissa som renoverar kök förstår inte det här med Alliancefläkt och då kan fläkten på taket bara ha kopplats bort så den står still. Du behöver upp på vinden och upp på taket och se hur det ser ut och låter där. Och som sagt göra "papperstestet" vid ventilationsdonen som sagts ovan.

En typisk takfläkt som sitter uppe på taket kan se ut som denna: https://ventilation.se/sv/products/systemair-tfe-220/2202 Men det kan annars sitta en kanalfläkt inne på vinden med bara en plåthuv upp på taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det där är bara en helt vanlig köksfläkt utan Alliancefunktion. Finns det någon annan styrning till takfläkten i köket eller i rummet ovanför köket? Vissa som renoverar kök förstår inte det här med Alliancefläkt och då kan fläkten på taket bara ha kopplats bort så den står still. Du behöver upp på vinden och upp på taket och se hur det ser ut och låter där. Och som sagt göra "papperstestet" vid ventilationsdonen som sagts ovan.

En typisk takfläkt som sitter uppe på taket kan se ut som denna: [länk] Men det kan annars sitta en kanalfläkt inne på vinden med bara en plåthuv upp på taket.
Jag har den på papper? Vad tror du?
 
  • Oskarp bild av ett besiktningsdokument med teknisk information om en friliggande villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja F-ventilation heter också "mekanisk frånluft". Tyvärr brukar ventilationsaggregatet inte undersökas närmare vid en vanlig husbesiktning utan kräver i så fall en extra besiktning såsom el och även annat.
 
  • Gilla
Nina Mars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.