J Jonsjos skrev:
Den här står drygt en meter från avloppsbrunnen, yttermått ca 60 cm i diameter. Kan det vara avluftningen för markbädden?
Provade också att sätta en plastpåse med gummiband runt för att se om det kommer in/ut luft när man spolar. Påsen rörde sig "åt båda hållen". Men det gjorde den även lite ibland när man inte spolade.
[bild]
Plastpåsen satt runt röret skulle jag kanske förtydliga! 🙂
 
Hur gammal är din avloppsanläggning? Det där ser mer ut som en fördelarbrunn för mig. En meter från trekammarbrunnen är dessutom för kort för en infiltration. De brukar vara mellan 15 och 25 meter långa. Mellan trekammarbrunnen och infiltrationen brukar det sitta en fördelarbrunn där infiltrationen börjar. Jag gissar att det där är den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur gammal är din avloppsanläggning? Det där ser mer ut som en fördelarbrunn för mig. En meter från trekammarbrunnen är dessutom för kort för en infiltration. De brukar vara mellan 15 och 25 meter långa. Mellan trekammarbrunnen och infiltrationen brukar det sitta en fördelarbrunn där infiltrationen börjar. Jag gissar att det där är den.
Den är troligtvis från 1978 när huset byggdes.
Jag vet att något år när det var länge sen avloppsbrunnen hade tömts så blev det lite sankt på ett ställe på åkern bredvid. Ca 15-25 meter bort. Men där finns inget ovan jord. Infiltration där?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle nog bara lägga mitt förtroende till proffsen som byggt systemet och bara proppat men du kan såklart ganska enkelt utesluta avloppet om du vill vara helt säker.

Jag är inte särskilt bevandrad i enskilda avlopp men luftningarna brukar sitta efter trekammarbrunnen i närheten av markbädden vilket är anledningen att dom rören brukar bli en bra bit från huset. Det kan fortfarande vara för att spola avloppet men för det så behöver det inte vara öppet.
Hur kan jag utesluta att det är avloppet?
 
J Jonsjos skrev:
Hur kan jag utesluta att det är avloppet?
Öppna en kran inne och lyssna i röret. Du borde höra om det rinner. Lys ned med en ficklampa och titta. Kanske ligger rören inte så djupt att du kan se rinnande vatten.
 
J Jonsjos skrev:
Den är troligtvis från 1978 när huset byggdes.
Jag vet att något år när det var länge sen avloppsbrunnen hade tömts så blev det lite sankt på ett ställe på åkern bredvid. Ca 15-25 meter bort. Men där finns inget ovan jord. Infiltration där?
Om du har infiltrationen i åkern utan avluftning är den antagligen igensatt och fungerar inte som den ska. Det skulle jag hur som helst anta när det gäller en över 40 år gammal anläggning. Men man brukar heller inte ha infiltrationerna i åkrar. Låter mer som att infiltrationen svämmat över och vattnet fortsatt ut på åkern. Oavsett så är det ett tecken på att den inte fungerar som den ska.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Upp med bilder i rören
 
Har hittat avluftningen på taket. Och när man ropar i markröret så hörs det upp dit. Det hörs även från markröret till trekammarbrunnen.
Så dessa tre verkar ju hänga ihop. Kan markröret vara en spolbrunn då?
 
J Jonsjos skrev:
Har hittat avluftningen på taket. Och när man ropar i markröret så hörs det upp dit. Det hörs även från markröret till trekammarbrunnen.
Så dessa tre verkar ju hänga ihop. Kan markröret vara en spolbrunn då?
Ja , bara att sätta en plugg där som sagt.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Upp med bilder i rören
Inte mycket att ta kort på. Rakt ca 180 cm ner, sen en liten böj åt ett håll. Rent i röret.
 
  • Inifrån en rostig, skrovlig rörkonstruktion, fokuserad på öppningen med suddig förgrund och bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henningelvis Henningelvis skrev:
Öppna en kran inne och lyssna i röret. Du borde höra om det rinner. Lys ned med en ficklampa och titta. Kanske ligger rören inte så djupt att du kan se rinnande vatten.
Det hörs ibland, ibland inte. Vid toalettspolning hörs inget rinnande vatten. Något svagt ljud kan höras att det spolar ibland, även typ ngt ljud från lufttryck.
Det går inte se något rinnande vatten, inget genomföring, bara en böj åt ett håll.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Det verkar ändå vara en spolbrunn till avloppet, alternativt en planerad avloppsanslutning som sedan inte använts. Sätt ett lock över och se till att det är lättåtkomligt för den dag du har stopp.
 
J Jonsjos skrev:
Inte mycket att ta kort på. Rakt ca 180 cm ner, sen en liten böj åt ett håll. Rent i röret.
Stämmer det att där är en böj där så kommer du antagligen inte se något. De normala med en rensbrunn är att man ser nivån i den eftersom de är ett T
 
A Alexn72 skrev:
Stämmer det att där är en böj där så kommer du antagligen inte se något. De normala med en rensbrunn är att man ser nivån i den eftersom de är ett T
Det är väl det enda som talar emot att det är en spolbrunn/rensbrunn då. Annars verkar det ju vara det.
 
J Jonsjos skrev:
Det är väl det enda som talar emot att det är en spolbrunn/rensbrunn då. Annars verkar det ju vara det.
Ja. Och då är frågan om man inte någon gång dragit rör för en utbyggnad som inte blivit av. För det kan bli knepigt att spola avloppet med den där konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.