T
Jag får inte ihop det..... hur f-n kan man redovisa "förstärkt självdrag" i vissa lägenheter på ett system som är gjort för självdrag-och sen godkänna detta. ?
Det blir ju som om bilbesiktningen skulle godkänna cykelhjul på vissa bilmodeller.

Antingen har man självdrag i HELA systemet eller så har man förstärkt självdrag i HELA systemet, men man kan inte BLANDA dessa. Du har själv angivit att du får in ciggarretrök i din lägenhet, den brukar klassas som "sanitär olägenhet".

Mitt förslag är resolut att du sammankallar din styrelse och ser till att ni tar in en ventilationsfirma som ordnar "förstärkt självdrag" för HELA huset, det borde bli det billigaste alternativet, om ni inte vill ha en slags "vilda västern-ventilation" hos er....

Bifogar en intressant länk för dig (Riksbyggen..)

http://hotpot.se/hsb-varme-ventilation-brf.htm
 
TN-Funkis skrev:
[länk]
Intressant läsning ...
Men tyvärr ett vanligt problem när man skall göra igjordning gamla hus med dåligt självdrag eller dylikt.
Sedan för dom som läst lite på vårt forum här har vi svaren på många av dom frågor som personen har i sin långa text.
 
Vilken soppa!

Däremot så är jag tveksam till om det har med OVK att göra. Jag tror att det bara är ett svep skäl för att försvara sig alt. dölja mygel. Att det är HSBs egen konsult "luktar".

OVK besiktning görs efter de regler som gäller vid senaste ombyggnaden. Om det är ombyggnad generelt eller måste involvera ventilationen måste jag ha tag på regelboken för att svara på.

Däremot finns det en komplikation; miljööverdomstolen har underkänt ventilationsfönster som godkänt luftintag. Så man kan uppfylla OVK men ändå ha en ventilationsanläggning som inte är godkänd. ::)
 
Hej

Inte helt lätt att komma tillrätta med problemet..... antar att vicke endast störs av sitt eget matos och inte grannarnas? om man snabbt och lätt vill komma tillrätta med problemet installerar man en kolfilterfläkt, denna kommer endast att cirkulera luften genom filtret med aktivt kol tilbaka in i lägenheten utan att störa grannsämjan.

Annars kan man ju dryfta saken med x-antal instanser, ventilationsfirmor, föreningen osv dessa saker brukar som regel ta mycket lång tid och man kan ge sig fanken på att någon inte har samma åsikt som Vicke och lyckas förhala allt som kostar pengar under en lång tid.

Jag steker mina köttbullar under en kolfilter fläkt och både jag och mina grannar är nöjda. Men har man mycket tid och tålamod så går det säkert vägen med föreningen.
 
C
TN-Funkis skrev:
Jag får inte ihop det..... hur f-n kan man redovisa "förstärkt självdrag" i vissa lägenheter på ett system som är gjort för självdrag-och sen godkänna detta. ?
Det blir ju som om bilbesiktningen skulle godkänna cykelhjul på vissa bilmodeller.

Antingen har man självdrag i HELA systemet eller så har man förstärkt självdrag i HELA systemet, men man kan inte BLANDA dessa. Du har själv angivit att du får in ciggarretrök i din lägenhet, den brukar klassas som "sanitär olägenhet".
Det går faktiskt alldeles utmärkt att blanda. I vår fastighet har de flesta badrum tilluft och där fungerar självdraget utmärkt. Vissa saknar tilluft och där är det förstärkt med fläkt. Samtliga lägenheter har på 80-talet utrustats med köksfläktar, men vissa har sedermera bytts ut sina fläktar till kolfilterfläktar. Soprum och garage ventileras med mekanisk frånluft. Övrig ventilation självdrag.

Dvs. självdrag, förstärkt självdrag och mekanisk frånluft blandat i ett från början självdragssystem. Alltsammans besiktigat och godkänt efter konstens alla regler. Inga problem med cigarettrök eller dylikt.
Inget konstigt eller ovanligt med detta i ett gammalt hus.
 
vicke skrev:
ett av mina fönster står alltid öppet eller på glänt för att luft ska komma in.
Även mitt i vintern  :surprised:

Blir det inte kallt ??

Det om något borde göra föreningen intresserad av att fixa ventilationen med utsug på taket.

Jag stänger alla mina tilluftsventiler på vintern. Är det dumt ??


 
jepp även på vintern,
fast jag har provat något nytt nu.
stängt fönstrena och öppnat den enda ventilen jag har.
Sen har jag stängt ventilen i toan(som ändå inte suger) och ventilen i vardagsrummet som suger ut lite luft när man stänger den så mycket som det går och enbart ventilen i köket/loftet är öppen. Ventilation har förbättrats "något" men matos problemet kvarstår dock.

Men föreningen är "måttligt" intresserade av att fixa det. De vill ju fixa det gratis så att säga. Ju billigare desto bättre. Jag tar hellre en hyreshöjning med några hundra i månaden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.