J JFrisk skrev:
Den gör väl att den varma luften inte till lika stor del kondenserar i mot det under vissa årstider kalla röret och rinner in i huset eller ner mellan rör och innertak?

Dessutom borde det väl vid en brand i tex en imkanal ge lite extra tid innan värmen tänder eld på tex isoleringen?
Asbest är ju fantastiskt just genom att motstå och isolera mot värme så branden i imkanalen lär knappast tända på någon isolering
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pratade med förr förra ägaren som själv är hantverkare. De sa att den ventilationen ej är i bruk. Utan den bara är där den kanalen. Så det är alltså ingen fara så länge vi inte börjar pilla på det?

Det kan inte brista av sig själv bara så?
Och det ger kommer ingen asbest från den bara så?
 
Nej, det är ingen fara. Ventilationskanalerna ligger tryggt på vinden (samt inbyggda i väggarna?) och kommer inte att spontant gå sönder.
Eternit är ett fantastiskt material, det är hållbart, underhållsfritt, värmetåligt. Nackdelen är att asbestfibrerna är hälsoskadliga att andas in. Men så länge eterniten är hel, kommer inga fibrer att frigöras.
 
D Dilato skrev:
Asbest är ju fantastiskt just genom att motstå och isolera mot värme så branden i imkanalen lär knappast tända på någon isolering
Tack för informationen! Att det är fantastiskt på många sätt och är mycket värmetåligt hade jag kännedom om men att det även var så bra på att i så tunna tjocklekar isolera mot värme visste jag inte.

Risken att vattnet i varm luft kondenserar i kanalerna och rinner tillbaka kvarstår väl dock? Det har jag ju tendenser till även i mina isolerade eternitkanaler med mekanisk frånluft. Och vet även det var problem med föräldrarnas hus på liknande vis från byggnation, dock inte helt säker på om det var eternitkanaler där, inte osannolikt.

Dock inte relevant i TS fall om nu kanalerna inte alls används.

Å andra sidan, om det fungerat utan problem till nu borde det väl inte heller blir proben framåt så länge inte omgivningstemperaturen ändras, med extra isolering, bytt uppvärmning eller liknande.

Om inte kanterna används idag, vad är det då för ventilation? Var går de nya kanalerna? Någon imkanal borde väl vara ansluten till murstocken?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Gissar att detta är frånluft och då förstår jag inte vad isoleringen gör för nytta.
Frånluft från bostadsdelen innehåller fuktighet som när den kommer upp i rör på en kall vind på vintern kondenserar.
Det kan bli så mycket att det rinner i rören.

Problemet är större med spirorör i metall än dessa gammeldags kanaler av asbestcement.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.