StevieGee skrev:
Tyvärr uteslutet då jag redan inhandlat ventilerna.
Tyvärr så framgår det inte genom citat vad du svarat på,
Men generellt så är det bara att bita i det sura äpplet om man varit för snabb och köpt ventiler som inte passar till ändamålet.
OM det nu visar sig att ventilerna inte går att placera på tänkt ställe på grund av armering eller annat hinder så är det väl inte särskilt klokt att ge sig f-n på att dom ska DIT oavsett "bara" för att dom redan är inköpta.

Gör hålet på sådan plats som inte äventyrar husets konstruktion och eventullt köp nya ventiler som passar på den nya platsen.
Det går kanske att byta in dom "felaktigt" inköpta? ;)
 
Självklart tänker jag inte äventyra husets konstruktion, det är därför jag ställer alla dessa dumma frågor.
 
  • Gilla
Joakimsvederborn
  • Laddar…
Hej
Vi har samma konstruktion och förre ägaren valde att sätta ventilen bredvid fönstret 10 cm in på väggen. Nu i efterhand har det visat sig att den är lite felplacerad då gardinen täcker den delvis.
Mitt tips är att kolla gardinen innan du monterar.
Ett tips är att sätta dit freshventiler eller något liknande som riktar luften uppåt. Vi har sådana och kallraset är obefintligt.
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Vi har samma konstruktion och förre ägaren valde att sätta ventilen bredvid fönstret 10 cm in på väggen. Nu i efterhand har det visat sig att den är lite felplacerad då gardinen täcker den delvis.
Mitt tips är att kolla gardinen innan du monterar.
Ett tips är att sätta dit freshventiler eller något liknande som riktar luften uppåt. Vi har sådana och kallraset är obefintligt.
Den sitter alltså bredvid men fortfarande ovanför fönstret eller?

Tack för tipset!
 
Precis. Lite snett ovanför högra övre hörnet av fönstret.
Kanske 10cm ovanför fönstret.
 
M
Tänk på att armeringen i murskiften över fönstret går ut i väggen. De ligger alltså inte bara precis över fönstret utan sticker ut åt sidorna en bit.
 
Men tilluftsventiler ska väl vara lågt placerade om dom inte har fläkt? Vad jag förstår så är det här frågan om självdragsventiler?
 
Svar nej.Man vill att den kalla luften ska sjunka mot golvet och bli uppvärmd på vägen.
Tilluftsventiler har aldrig fläkt
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Vi har samma konstruktion och förre ägaren valde att sätta ventilen bredvid fönstret 10 cm in på väggen. Nu i efterhand har det visat sig att den är lite felplacerad då gardinen täcker den delvis.
Mitt tips är att kolla gardinen innan du monterar.
Ett tips är att sätta dit freshventiler eller något liknande som riktar luften uppåt. Vi har sådana och kallraset är obefintligt.
Vad menar du med felplacerad? Luften borde väl komma in ändå även om det hänger en gardin framför?
 
MaxPax skrev:
Ja, så länge du håller dig ifrån de tre skiften direkt ovanför fönstret bör det vara ok, jag trodde du tänkte knacka ur en i det området då det var där du skrev om först. Men det är med stor sannolikhet armering i vissa andra skift än direkt ovan fönster och dörrar.

Bestäm dig för vart du vill borra, börja med en mindre betongborr, 5-10mm, i en liggfog där. Kommer du igenom hela muren så är där inte armerat. Ca 12,5 cm om du har ordentligt tegel eller 6-7 cm om du har beklädnadstegel. Går du i armering så peta i lite bruk (eller utefog om du är lat), byt position och prova igen.
Nu har jag varit ute och provborrat. Borrade en tegelstens bredd vid sidan om fönstret i första och andra liggfogen ovanför fönstret.
I första fogen kom jag igenom men i andra var det stopp. Där fanns det något slags armering. Hoppade 10 cm längre bort och där var det stopp igen, ytterligare 15 cm bom igen, ytterligare 15 cm ingen armering.
 
Redigerat:
StevieGee skrev:
Hej.

Jag skall installera tilluftsventiler, 100 mm i diameter i våra sovrum.
Det är ett hus byggt 1978 med tegelfasad och träbjälklag på insidan.
Det är ett mycket gediget bygge och jag har exempelvis inte en enda spricka i hela fasaden.

Tänkte hyra en hålsåg för tegel och borra mig igenom, men uthyraren frågade mig om det inte var armerat. Hade inte tänkte på detta innan.
Skulle jag träffa på ett armeringsjärn blir det ju rätt dyrt för mig när jag förstört hålsågen!

Kom upp väldigt många frågor när jag började tänka på detta..

Vet någon hur man "brukade" bygga tegelfasader ovanför fönster på denna tiden?
Finns där någon armering? Hur mycket? Ligger den i teglet eller i fogen? Ligger det i varje skift?
Kan jag kolla detta innan jag hyr borren och börjar borra?

Är det någon som gjort liknande arbete och kan ge lite tips?

MVH Björn
Mycket troligt att området direkt över fönstret är armerat.
Om du lägger hålet högre upp, dvs undviker de två skiften närmast fönstret så brukar det klara sig.
 
@ StevieGee Visst kommer det in luft men gardinen bromsar flödet.
Fredrik
 
Tänkte återkoppla..

Slutade med att jag tog in en håltagare som fixade jobbet åt mig.
Vi satte hålen en meter bredvid fönstrena i första och andra skiftet ovan.
Det var ingen armering mellan första och andra skiftet men däremot dubbel armering mellan andra och tredje..

Gick ju väldigt smidigt för proffset att göra hålen. Han bultade fast maskinen som var likt en pelarborr i teglet och borrade.
Alla hålen på exakt samma höjd utifrån sett så perfektionisten i mig är nöjd han med.. ;-)

1800 kr med rot fick jag betala för 4 hål gjorda ifrån stege på andra våningen. Inte en aning om det är billigt eller dyrt men hade jag hyrt saker så hade det blivit en kostnad det med och det hade absolut inte gått lika smidigt och blivit lika bra..

Tack för alla hjälp och informativa inlägg.

/Björn
 
  • Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.