Misse skrev:
Hade ingen aning om att det är något minimimått som krävs för själva ventilationsöppningarna:surprised: men jag antar att fyra rader om 75 x 1 cm borde fungera lika bra som två rader 75 x 2 cm?
Går förstås lika bra! Sen behöver du med säkerhet inte fullt så mkt volym som de föreskriver.
 
Misse skrev:
Hade ingen aning om att det är något minimimått som krävs för själva ventilationsöppningarna:surprised: men jag antar att fyra rader om 75 x 1 cm borde fungera lika bra som två rader 75 x 2 cm?
... och om man skall ha fem rader som sinuslinus ovan, så borde man kunna ha 75 x 0,8 cm (som sitter på 0,8 cm mellanrum)?
 
sinuslinus skrev:
Här är ett exempel på avlånga spår.
[bild]
Får man lov att fråga vad det är för höjd (i cm) på spåren (samt hur långa är de)?
 
S
Misse skrev:
Får man lov att fråga vad det är för höjd (i cm) på spåren (samt hur långa är de)?
Har för mig vi brukade köra 12 mm fräs. Nischen på bilden 180 cm och spåren är uppdelade på tre delar.

Personligen tycker jag att det blir lite för blaffigt ibland (mycket trä i förhållande till luft) och föredrar JonasSuns variant.
Fast färdiga metallgaller kan se bra ut också beroende på allmänna stilen på köket.
 
Så här ser det ut hos oss.. ImageUploadedByByggahus.se1357834740.377863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spåren är ca 50cm. Och kanske 1cm tjocka..
 
Om det sparas på gallerstorleken får kyl/frys jobba mer för att kyla. Värmen som alstras från kyl/frys måste ventileras bort.
Vi har ett enplanshus och torpargrund. En ventilationsfläkt sitter i golvet under kyl/frys som går på sparlåga sommartid. Det sparar åtskilligt på gångtiden för kompressorerna.
I torpargrunden är det ca: 14° sommartid så vi kyler hela huset med luften underifrån.
Att luften är radonfri har vi kontrollerat.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Tack för alla svar. Infrästa spår fungerar tyvärr inte så bra för oss då det handlar om en gipsvägg. Man kan förstås fräsa spår i trä men enligt våra snickare blir det inte så bra att fälla in en träbit i väggen. Någon som har något annat tips på hur vi kan göra?
 
S
Såg först nu att du har 75 cm bred kyl och mina 200-250 kvadratcm gäller 60 cm. Vet inte vad Miele specar.

Kolla om det inte finns metallgaller i 75 cm bredd för de är mycket snyggare än de i plast. Brukar finns i byggvaruhusen eller hos kökstillverkaren. Om det är snickaren som bygger köket borde han kunna beställa från sina leverantörer.

Finns också mönstrade galler som man klipper till. Som på bilden här.
ImageUploadedByByggahus.se1357892668.464683.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Misse skrev:
Tack för alla svar. Infrästa spår fungerar tyvärr inte så bra för oss då det handlar om en gipsvägg. Man kan förstås fräsa spår i trä men enligt våra snickare blir det inte så bra att fälla in en träbit i väggen. Någon som har något annat tips på hur vi kan göra?
Misse - kan de inte bygga väggen i nån byggskiva istället....?! Vore klart snyggast om ni slapp nån form av galler...
 
JonasSun skrev:
Misse - kan de inte bygga väggen i nån byggskiva istället....?! Vore klart snyggast om ni slapp nån form av galler...
Resten av väggen är redan gjord... i gips. Nu handlar det om biten från tak ner till kyl/frysen så det blir tyvärr svårt att riva upp hela väggen...
 
Lämna bara en 5cm hög "glipa" längst upp? Så ser det inte ut som ett ventilationsgaller =)
 
sinuslinus skrev:
Såg först nu att du har 75 cm bred kyl och mina 200-250 kvadratcm gäller 60 cm. Vet inte vad Miele specar.

Kolla om det inte finns metallgaller i 75 cm bredd för de är mycket snyggare än de i plast. Brukar finns i byggvaruhusen eller hos kökstillverkaren. Om det är snickaren som bygger köket borde han kunna beställa från sina leverantörer.

Finns också mönstrade galler som man klipper till. Som på bilden här.
[bild]
Har tittat på ett sådant här galler (från Gysinge). Frågan är bara hur man i så fall fäller in det på något snyggt sätt?
 
Misse skrev:
Resten av väggen är redan gjord... i gips. Nu handlar det om biten från tak ner till kyl/frysen så det blir tyvärr svårt att riva upp hela väggen...
Med risk för att låta tjatig och insnöad - kan man inte lösa det genom att bygga ovanför kyl/frys med byggskiva och sen helt enkelt spackla hela den väggen (såväl gips som byggskiva). Då lär man få samma "yta". Känner mig starkt allergisk till gallerlösningen. Därför så påstridig.... :-s
 
JonasSun skrev:
Med risk för att låta tjatig och insnöad - kan man inte lösa det genom att bygga ovanför kyl/frys med byggskiva och sen helt enkelt spackla hela den väggen (såväl gips som byggskiva). Då lär man få samma "yta". Känner mig starkt allergisk till gallerlösningen. Därför så påstridig.... :-s
Jag skall höra efter vad byggkillen säger och försöka stå på mig!
Här är ett par bilder på hur det ser ut:

nisch.jpg
 
JonasSun skrev:
Med risk för att låta tjatig och insnöad - kan man inte lösa det genom att bygga ovanför kyl/frys med byggskiva och sen helt enkelt spackla hela den väggen (såväl gips som byggskiva). Då lär man få samma "yta". Känner mig starkt allergisk till gallerlösningen. Därför så påstridig.... :-s
Ett JÄTTESTORT tack JonasSun!!!!!!! Tack vare dig har vi nu 4 infrästa spår à 1 cm på väggen ovanför där kyl/frysen skall stå! Lite påstridighet är inte så dumt ibland:p!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.