Tjoa skrev:
Hur stort flöde hade du tänkt ha genom aggregatet. Och hur många m2 är ditt hus på (boendeyta)?
Nuvarande FTX-aggregat är på 30-80 l/s. Nilans VPL15 kan leverera 90l/s, så jag kan tänka mig att vi kommer att köra normaldriften på halvfart typ 45l/s. Huset mäter totalt 145 kvm i 2 plan.
 
HP=Heat Pipe
FLVP=FrånLuftsVärmePump
vx=värmeväxling

-10gr uteluft -> HP -> FLVP -> tilluft +30
..........................vx........vx
+21gr frånluft -> HP -> FLVP -> avluft -1

Temperaturer är enbart ett exempel vid ett visst flöde X för att förstå begreppen, klarnat lite mer?
 
Redigerat:
Tack, ja, jag förstår hur du menar, men jag kan inte se meningen i konstruktionen.

Det ser ut som grejerna helt enkelt inte är dimensionerade för vårt klimat.

Som L/L-värmepumparna innan de började kalla dem för Nordenpumpen och liknande.
Så då försöker man hjälpa upp situationen genom att stapla två halvdåliga apparater på varandra.

Den här "Heat pipen" är alltså bara en värmeväxlare.
Varför kan de inte skriva det då?
Vilken typ av värmeväxlare? Tvärströms, korsströms, motströms eller roterande?
Finns det data för den?


Tycker faktiskt att hela konceptet osar flum :(


Räkna noga på kostnader och vinster innan du investerar så mycket pengar.
Livslängd är inte minst en viktig aspekt i sammanhanget.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
krypgr-direktel-ftx skrev:
Vad grundar du det på? Finns det några vetenskapliga studier som påvisar detta? Den varma luften blandas ju med övriga luften i huset. Ventilationen är ju av Till+Frånlufts typ och omsätter inomhusluften efter samma princip som ett FTX aggregat gör så luftströmmen blir väl den samma? Kanske att bottenvåningen blir svalare än den övre, då vi har 3 tilluftsdon uppe o 2 st nere, det får man ju kalibrera efter driftsättning av aggregatet.


JA, vi har en separat frånluftsvärmepump för uppvärmning av varmvattnet, modell mindre (med kompressor på 515 W), Indol 190. [länk]
Jag hadde tidigare en till/frånluft värmepump (som var trasig när jag köpte huset) och när jag tittar på beräkningarna på värmesystemet så står det så här

Värmebehov totalt huset i 4,8Kw ( 3KW RAD)
Sen kan jag hänvisa till Energimyndighetens beräkningar på FXT växlare.

Kan även nämna att fläkarna i värmepumpen var helt slut och väsnades en hel del. Första jag gjorde var att koppla in en egen elmätare till värmepumen så jag fick lite veta exakt hur mycket ström den drog. På vårkanten så stängde jag av fläktarna och ersatte det med en FTX växlare. På hösten så köpte jag en Bergvärmepump. Att jag skaffade FTX var mest för att slippa dimensionera om element och slippa göra hål i väggarna för där jag bodde tidigare störde jag mig av kallras på vintern. Sen har jag kopplat in frikyla via ftx växlaren och det har fungerat riktigt bra i år.

Fick även offerter på högeffektiva frånluftvärmepumpar med tillkopplat värmebatteri för att värma upp till-luften.

Om du inte har till-luft kanaler redan i huset så kommer det att kosta en slant att få detta installerat och har du krypgrund så kanske det är bättre lösning att dra in vattenradiatorer istället.

Enligt ventilationsritningen som jag har så ska löftflödet i huset ligga på runt 50liter/sekund.

Finns inget som slår Bergvärme om du räknar på längre sikt. Har du väl ett fungerade borrhål så kan man använda detta i många år och bergvärmepumpar är inte så dyra att byta ut. Min Morbror körde sin bergvärmepump i 25år (bytt lager/cirkulationspumparna 2 gånger) innan han bytte till ny pump men han använder fortfarande samma borrhål.
 
Redigerat:
Mina föräldrar satte in en Nilan VPL15 Top (dock utan FU15) för ganska många år sedan, 5-6 år sedan har jag för mig. De ersatte ett Bacho FTX system i ett 80-tals kedjehus (147 kvm, två plan, tätt hus med direktelvärme). Funkar finfint och det är bra innerklimat. Aggregatet har fungerat felfritt hela tiden. Dock får man rengöra filter ganska ofta, 2-3 ggr per år.

Ett tips, när man sätter in aggregatet är det bra om man dammsuger befintliga kanaler ganska noga, annars suger det i sig en massa skit på en gång.

Har tyvärr inte koll på den exakta energibesparingen i siffror men min farsa hävdar att aggregatet är effektivt och att de inte behöver köra elvärmen lika hårt som tidigare.

En "lyxfiness" med med aggregatet är ju att det går att "vända" funktionen på sommaren och på så sätt få kyla i alla rum. Men om man vill köra kyla ofta på sommaren, kan det dock vara intressant att kolla på ett Nilanaggregat med inbyggd vattenberedare, då man i detta fall använder överskottsvärmen till att värma vattnet istället för att dumpa den utanför huset...

Har för mig att de använde sig av en ventfirma i Huddinge, eller i alla fall i Stockholm söderort för installation, kostnad kring 45 kkr om jag inte minns fel.
 
KnockOnWood skrev:
Det ser ut som grejerna helt enkelt inte är dimensionerade för vårt klimat.
Tror Nilan aggregaten är utvecklade i Danmark...? Inte så stor skillnad på klimat jämfört med Sverige (kustklimat + golfströmmen)...

KnockOnWood skrev:
Den här "Heat pipen" är alltså bara en värmeväxlare.
Varför kan de inte skriva det då?
Vilken typ av värmeväxlare? Tvärströms, korsströms, motströms eller roterande?
Finns det data för den?
Läste lite om Heat pipen igår, tror den benämns rörvärmeväxlare. Såg även ett diagram dock i pappersformat, där man ser verkningsgraden på HPn. Tror den börjar tillföra effekt när utetempen går ner till ett par plusgarder och ger en maxeffekt på 1,1 kW då det är som kallast ute. Kan komplettera med data när jag har diagrammet framför mig.
 
Redigerat:
plv skrev:
Mina föräldrar satte in en Nilan VPL15 Top (dock utan FU15) för ganska många år sedan, 5-6 år sedan har jag för mig. De ersatte ett Bacho FTX system i ett 80-tals kedjehus (147 kvm, två plan, tätt hus med direktelvärme). Funkar finfint och det är bra innerklimat. Aggregatet har fungerat felfritt hela tiden. Dock får man rengöra filter ganska ofta, 2-3 ggr per år.

Ett tips, när man sätter in aggregatet är det bra om man dammsuger befintliga kanaler ganska noga, annars suger det i sig en massa skit på en gång.

Har tyvärr inte koll på den exakta energibesparingen i siffror men min farsa hävdar att aggregatet är effektivt och att de inte behöver köra elvärmen lika hårt som tidigare.

En "lyxfiness" med med aggregatet är ju att det går att "vända" funktionen på sommaren och på så sätt få kyla i alla rum. Men om man vill köra kyla ofta på sommaren, kan det dock vara intressant att kolla på ett Nilanaggregat med inbyggd vattenberedare, då man i detta fall använder överskottsvärmen till att värma vattnet istället för att dumpa den utanför huset...

Har för mig att de använde sig av en ventfirma i Huddinge, eller i alla fall i Stockholm söderort för installation, kostnad kring 45 kkr om jag inte minns fel.
Bra tips, tanken har slagit mig att jag borde göra en seriös rengöring av de befintliga ventkanalerna, framförallt i anslutningar till frånluftsdon och i frånluftskanalerna.

Priset verkar vara stabilt, tror huddingefirman sa 47´för VPL15 och 13´ för Heat Pipen. Lustigt nog så bor jag 1,5 km från ventfirman där det finns en VPL28
+Heat Pipe i drift, jag ska dit o klämma o känna lite på installationen. Kanske kan dra upp den på max flöde o lyssna om man hör aggregatet i olika rum/utanför huset.

För att kunna kyla med aggregatet (tror man kan få ner tilluftstempen till ca 13 gr enl spec) måste tilluftskanalerna vara seriös isolerade (inga hålrum i isoleringen runt utsida rör), hur kontrollerar man detta enklast? När infördes detta krav i byggnormerna, var det före år 1996?
 
Redigerat:
fredrikru skrev:
Att jag skaffade FTX var mest för att slippa dimensionera om element och slippa göra hål i väggarna för där jag bodde tidigare störde jag mig av kallras på vintern. Sen har jag kopplat in frikyla via ftx växlaren och det har fungerat riktigt bra i år.
Vilka åtgärder/kontroller har du gjort med tilluftskanalerna om du kör kyld luft i dem?
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Vilka åtgärder/kontroller har du gjort med tilluftskanalerna om du kör kyld luft i dem?
Jag håller mig över 15 grader så får jag inga problem med kondens. Regleringen av detta sköter mitt FTX aggregat genom att styra en motorventil och starta & stänga av cirulationspumpsmotorn som är kopplat på kylbatteriet. Det är ingen stor kyleffekt jag får men fullt tillräckligt att ha det behagligt inne under varma sommardagar. Det kostar heller inget att använda och jag återladdar borrhålet med värme. Nu är borrhålet uppe i 8 grader och det är samma temperatur som jag hade när jag startade bergvärmepumpen för ett års sedan.

Enligt databladet så ska kylbatteriet kunna ge 2500W kyla på ett luftflöde på 200liter/sekund 25 grader in och 15 grader ut men mitt luftflöde ligger på runt 50liter/sekund vid normal drift och något mera när jag ökar fläktarna men det har jag inte mätt.

Frånluftkanalerna var efter 20års drift fulla med skit och bästa priset för rengöring fick jag faktiskt från Sotaren men jag bytte rören och dimensionerade upp kanalerna för nya typen av strömsnåla fläktmotorer som mitt FTX aggregat har kräver större luftkanaler. Jag har fina bilder på detta om du vill se hur mycket skit det finns i frånluftkanalerna efter 20år. Däremot så var det knappt någon smuts i tillluftkanalerna. Kommer nog att anlita sotaren var 5 år för rengöring av frånluftkanalerna efter detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bra, då kanske jag klarar mig från att riva ner tak för att kontrollera isolering runt tilluftsventrören... med att begränsa kyleffekten med att hålla högre än 15 gr på tilluften.

fredrikru skrev:
Frånluftkanalerna var efter 20års drift fulla med skit och bästa priset för rengöring fick jag faktiskt från Sotaren men jag bytte rören och dimensionerade upp kanalerna för nya typen av strömsnåla fläktmotorer som mitt FTX aggregat har kräver större luftkanaler. Jag har fina bilder på detta om du vill se hur mycket skit det finns i frånluftkanalerna efter 20år. Däremot så var det knappt någon smuts i tillluftkanalerna. Kommer nog att anlita sotaren var 5 år för rengöring av frånluftkanalerna efter detta.
Tror jag sett dina bilder på värmepumpsforum förrut, känner igen fenomenet, när vi flyttade in för 2 år sedan var huset 17 år gammalt och ventrören i FTX-systemet hade aldrig rensats. Köpte en ny toaborste, kapade skaftet till hälften, ställde mig på en stol under varje frånluftsdon och startade mobilkameran med lampan på, filmade upp i röret efter kröken i ca 10 sekunder. Filmen visade sen tydligt hur långt in man behöver rensa, tror jag fyllde en dammsugarpåse med skit och aggregatet fick ett nytt liv. Kanske istället ska anlita sotaren för rengöring innan nyinstallation.
Nu har dock fläktlagren börjat vissla på höga varv, motorinfästningarna av gummi har spruckit samt äldre korsvärmeväxlare växlare... gör bytet till ett nytt aggregat med lite nyare teknik ganska naturligt.

Om man har direktel, går i tankerna på att köpa en Luft-Luftvärmepump för att kapa uppvärmningskostnaderna en bit och samtidigt måste uppgradera/nyinstallera ett FTX-system, kan man fundera på detta alternativet med Ventaggregat med integrerad frånluftsvärmepump. Enklare installation, man slipper VP-utedelen och VP-värmen har mycket större chanser att sprida i hela huset.
 
Redigerat:
Jag har tidigare haft liknande lösning med uppvärm tilluft via en värmepump men idag är det bara Nibe som har kvar en sådan lösning och det var det billigaste alternativet att byta ut rakt av. Men jag ville ha en långsiktig lösning som blir billigaste i längden och då blev det bergvärme. Dom bättre FTX växlarna har högre verkningsgrad när det är minusgrader ute än en enklare frånluftvärmepump som kyler ner frånluften till ungefär 5grader.

Har du krypgrund så är det relativt enkelt att installera vattenburna radiatorer på undervåningen. Du höjer även husets värde så jag undrar varför du inte gör rätt från början? Har man inget berg att borra i så är högeffektiva frånluftvärmepump ett bra alternativ och då kan man enkelt koppla på ett till-luftaggregat.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Tror Nilan aggregaten är utvecklade i Danmark...? Inte så stor skillnad på klimat jämfört med Sverige (kustklimat + golfströmmen)...
Det är iofs helt OT, men industriprodukter som är "utvecklade i Danmark" känns inte så förtroendeingivande.

Inte ens DBS (Den beste sykkel) är dansk, som många tror, utan norsk.

Korea OK, Japan OK, Kina OK, Sverige, Tyskland, USA OK, men Danmark :surprised:
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
krypgr-direktel-ftx skrev:
Nuvarande FTX-aggregat är på 30-80 l/s. Nilans VPL15 kan leverera 90l/s, så jag kan tänka mig att vi kommer att köra normaldriften på halvfart typ 45l/s. Huset mäter totalt 145 kvm i 2 plan.
Jag kanske har missuppfattat det, och rätta mig gärna om jag har fel. Ska du värma ditt hus på 145m2 med 45l/s?
Eller menar du att du ska värma varmvattnet med en inbyggd värmepump i avluften på ett ftx aggregatet?
 
fredrikru skrev:
Jag har tidigare haft liknande lösning med uppvärm tilluft via en värmepump men idag är det bara Nibe som har kvar en sådan lösning och det var det billigaste alternativet att byta ut rakt av. Men jag ville ha en långsiktig lösning som blir billigaste i längden och då blev det bergvärme. Dom bättre FTX växlarna har högre verkningsgrad när det är minusgrader ute än en enklare frånluftvärmepump som kyler ner frånluften till ungefär 5grader.

Har du krypgrund så är det relativt enkelt att installera vattenburna radiatorer på undervåningen. Du höjer även husets värde så jag undrar varför du inte gör rätt från början? Har man inget berg att borra i så är högeffektiva frånluftvärmepump ett bra alternativ och då kan man enkelt koppla på ett till-luftaggregat.
Vet inte om du missat mina tidigare inlägg om vår nuvarande förbrukning. Den ligger på ca 9000 kWh/år, vi har alltså en ganska låg energiförbrukning vilket inte motiverar bergvärme. Vi har en nyinstallerad värmepumpsberedare så bergvärmen blir också av detta skäl MYCKET överdimensionerad för vårt hus. Att borra i berg, installera bergvärme och konvertera till vattenburen skulle säkerligen kosta oss 250 000...

Du nämner däremot en produkt från Nibe med uppvärm tilluft via en värmepump, vilken är det o vad kostar den?

Jag har funderat mer på det här med Nilans "Heat Pipe", som uppenbarligen verkar ha en mycket sämre verkningsgrad än en roterande FTX-växlare. Vad händer med Nilans lösning på höst/vår när temperaturen är som idag med varma dagar (13-17 gr) o svala nätter (0-7 gr)? Kommer den behöva stötta med VPn p g a den sämre verkningsgraden? Ett FTX med roterande klarar ju med lätthet av att hålla +20 gr på tilluften då utetempen närmar sig 0-grader utan något värmetillskott... eller hur?
 
Tjoa skrev:
Jag kanske har missuppfattat det, och rätta mig gärna om jag har fel. Ska du värma ditt hus på 145m2 med 45l/s?
Eller menar du att du ska värma varmvattnet med en inbyggd värmepump i avluften på ett ftx aggregatet?
Nja, jag spekulerar endast i nuläget, detta får man prova sig fram vilket flöde vårt hus kräver med enbart uppvärmning genom ventilationen... man måste väl hitta en balans på flödet under kalla dygn på vintern för att hitta en optimal driftsekonomi... vi behåller ju direktelen för att ev stötta enskilda rum utan tilluftsdon, precis som principen när man installerat en luft-luftvärmepump. Nej, vi har en separat värmepumpsberedare som själv sköter varmvattenproduktionen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49509.msg516996#msg516996
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.