C
abbe_ skrev:
Gamla kanaler är oftast otäta, få föreningar eller bostadsrättsinnehavare kostar på sig att täta en ventilationskanal för 1000kr/meter.

I gamla hus har man ofta kopplat ventilationen från flera rum till en pipa, tex när man byggt badrum eller dusch i rum ej avsedda för detta när huset byggdes.

Det finns, i alla fall i Stockholm, fastigheter med gemensam ventilationskanal för flera lägenheter.

Ju äldre BRF, desto fler hemmasnickrade ventilationslösningar, enligt min erfarenhet.
Det verkar som folk har respekt för elinstallationer, VVS och tätskikt i badrum, och använder fackmän. Men ventilationen fixar man själv, utan hjälp av ventilationskunniga.
Visst, vid varje OVK i en BRF blir det nästan alltid ett antal nedslag på diverse hemsnickrade, ej godkända lösningar. Sånt som utförts av proffs också för den delen... Å andra sidan kommer ju dessa problem upp till ytan vid OVK och måste då åtgärdas och ombesiktigas, så jag kan inte se hur dessa fel kan bli särskilt långlivade.

Men jag tycker det är fel att säga att förstärkt självdrag generellt sett är en dålig lösning bara för att det är vanligt med felaktiga installationer... Det gäller bara, som vanligt, att veta vad man gör.
 
I min förening (som har självdrag) godkänner vi inte fläktar med motor som släpper ut luften rakt i luftkanalerna.

En sak är att man kan få in någon annans matos, något annat är att en del människor kan vara allergiska mot exempelvis rök (eller andra konstigheter), som ju då tredje person så att säga drar in i lägenheten genom obalans i ventilationen.

Så Karin-på-tre-trappors rök kan hamna i allergiske Ulles lägenhet i bottenvåningen för att Mathias på 2 trappor har kört upp ett fläktrör i självdraget. Och då får Mathias vackert pilla ner sin dyyyyyyyyyyyyyyyyra måttanpassade italienska designkåpa om han inte vill få medlemskapet uppsagt.

Det vi godkänner är kolfilterfläktar. Man kan sätta luftutsläppet högt på väggen för att slippa få matos i ansiktet och gärna nära självdragets utsug. Samt att man öppnar tilluftsventilerna i köket.
 
Men nu är det ju så att jag inte är den enda med fläkt. Men jag skulle ju självklart ha pratat me föreningen och inte Riksbyggen när jag frågade vilken typ av fläkt jag skulle köpa!?.. angående mitt problem kanske jag kan sätta in en backventil för luften på toaletten. Så den bara få suga luft från badrummet och inte blåsa ?
 
C
Linjemontoren skrev:
angående mitt problem kanske jag kan sätta in en backventil för luften på toaletten. Så den bara få suga luft från badrummet och inte blåsa ?
Du kan tyvärr inte sätta en ventil typ kallrasskydd på självdrag. Det är för låg tryckskillnad i normalfallet för att hålla ventilen öppen. Finns nog inga magiska tricks för att lösa detta problem, utan du bör nog försöka addressera tilluftsproblemet. Vad säger föreningen? De är ändå i slutänden de som ansvarar för att ventilationen fungerar som den skall.
 
cpalm skrev:
[quote author=Linjemontoren link=1138818817/0#18 date=1140459368]angående mitt problem kanske jag kan sätta in en backventil för luften på toaletten. Så den bara få suga luft från badrummet och inte blåsa ?
Du kan tyvärr inte sätta en ventil typ kallrasskydd på självdrag. Det är för låg tryckskillnad i normalfallet för att hålla ventilen öppen. Finns nog inga magiska tricks för att lösa detta problem, utan du bör nog försöka addressera tilluftsproblemet. Vad säger föreningen? De är ändå i slutänden de som ansvarar för att ventilationen fungerar som den skall.[/quote]

De här med att det blåser från toan störs jag inte av längre och sen så resonerar jag lite å att inte väcka den björn som sover. Blir det problem av det så får jag åtgärda de när det blir akutellt, jo jag vet lite själviskt men som sagt så satt det en fläkt där förut så :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.