Hejsan
Jag håller på att renovera ett lgh kök och har precis monterat upp min spisfläkt, drar igång den och är helnöjd.. sen så börjar jag känna mat os doft och härleder det till toaletten. Från ventilationshålet så strömmar det UT luft.. alltså fel väg! Sen när jag stänger av fläkten så upphör fenomenet.

Så då gick jag över till grannen mittemot och frågar vad hon har för fläkt. Visar sig att hon har en likadan nästan som blåser lika mycket, går in på hennes toa och där blåser ingenting, kan inte påstå att det blåser nått märkvärdigt i min toa då hon kör sin heller..

Grejen är ju att tidigare för nån månad sen så monterade jag ner den gamla fläkten så jag antar att det ska sitta en fläktmotor iallafall!

edit: Nu testade jag öppna fönstret och då blev allt bra. mysko

Var kan problemet ligga?
 
Hej,

Det kan vara problem med tilluften, när fläkten suger kraftigt måste det ju kunna komma in luft i lägenheten. Vad finns det för ventiler i fönster eller väggar? Kanske stängt eller övertapetserat?

Hälsningar
Thord
 
Finns en ventil i väggen brevid som bara är delvis täckt med en passbit. Luften kan ändå snirkla genom under skåpen och till fläkten ändå. Men jag tror också att det måste bero på nått slags undertryck som skapas i lägenheten när man kör fläkten. Konstiga är att inna jag byggde om köket så satt den där ventilen inne i ett skåp. Ventilen är öppnad max men ändå så blir det problem, va kan man göra?
 
Lusläser man lite i skötselinstruktionerna till nyare köksfläktar (t.ex. Futurums) står det där att läsa att man vid användniig av köksfläkt skall öppna fönster i annat rum än köket.
En bra köksfläkt suger lätt ut 300m3/h på dom högre hastigheterna, skall du fixa friskluftsventiler/tilluft till till det luftflödet blir det jobbigt.

Vad är det för en köksfläkt du har köpt/monterat.
Om du bor i lägenhet och köksfläkten blåser upp i frånluftsytemet (eftersom det blåser ner på toal.) skall den vara gjord för att sitta i lägenhet (bl.a. avstägnings-spjäll när kåpan/fläkten inte används)
Är inte ens säkert att du får använda kåpa med fläkt i, just p.g.a. dom problem du upplevt.
 
Sedan så beror detlite på var i systemet man kopplar in om det blir problem, och hos vem det blir problem.
Den här sortens ingrepp kräver nog föreningens medgivande.
Vad satt där för fläkt förut?
 
Pratade med förvaltaren idag .. RISKbyggen :p.. där sa dom att det var ett välkänt problem i dessa hus för att själva fläktsystemet bygger på självdrag, men när folk (som jag bl.a) köper vanliga fläktar och monterar in så pajjar hela systemet. Sen så vad de där beror på kunde dom inte svara på men på nått ställe hade dom löst det med att montera in en backventil i vent. hålet på toaletten.

När jag kom hem idag var det inte alls samma skjuts i blåsten på toaletten, kom att tänka på att igår var det ett väldans lågtryck, dimmigt och fuktigt. Kan det ha gjort att luften inte ville slinka ut?

Tänker avvakta och se om det blir besvärliga problem för mig eller för andra när jag kör min fläkt.. sen ta ställning hur jag ska göra.

Denna har jag köpt.. min heter Cylinda EC60RF

http://extranet.elektroskandia.se/s...tno/E9004255T/$File/E9004255T.pdf?OpenElement

Sen kan man ju faktiskt öppna ett fönster ibland när man lagar mat.. rensar ju jäkla bra hehe
 
T
Som Thord, Poiu och Fritt-drag skrev så är det för bra drag i din nya fläkt, med resultatet att luftströmmen i frånluftsventilerna i badrum och vardagsrum då går åt fel håll och kommer in i din lägenhet. Matoset som du kände blir helt enkelt att grannes matos går upp i en annan kanal som ligger intill din kanal, uppe på skorstenen vänder sen luften då och sugs ner genom din kanal och far ut i dina ventiler.

Nästa problem är att i en del hus så delas den s.k imkanalen (från köket) av flera lägenheter, så din fläkt kan ev då trycka ut oset i ett annat kök ovan eller under ditt våningsplan, du bör kolla om du verkligen är ensam på din kökskanal.

Stor chans att den ventil i köket som du nämnde om tidigare är en typ av "skafferi-ventil" (då fanns det ev ett påbyggt skafferi mot väggen och luften leddes in genom denna ventil direkt utifrån). Alltså kan du ju då rensa denna ventil och se till att denna är helt öppen när din fläkt går, så kan du slippa ha fönster eller dörr öppen.
 
När min fläkt inte var monterad så trycktes matos in i mitt kök och även röklukt, så jag är nog inte ensam i min luftkanal. Huset är byggt -57-59 så allt är nog stenålderstänkande.

Den ventil på väggen som jag nämnde är en sån skafferiventil och igår när jag testade allt detta så räckte det inte med att den var vidöppen och den formligen forsade in luft från den, det blåste ändå på toaletten.

edit: igår blåste det så kraftigt att ventilocket på toaletten flög loss när jag vred på högsta på fläkten :) det satt iofs löst från början men ändå..
 
C
Kolla med fastighetsägaren eller för den delen direkt med stadsbyggnadskontoret hur det är med OVK-besiktningen. I ditt fall låter det ju som om du knappt hade någon tilluft alls (förutom genom frånluftskanalen i badrummet då :D), och det sätter ju effektivt stopp för allt vad ventilation heter. Särskilt när det är självdrag. Och det är ju inte bra... Självdragssystem har både för- och nackdelar, men det skall helt klart tåla en normal köksfläkt utan att haverera.

P.s. satt det inte en fläkt där tidigare? Om inte, så bör du känna till att det krävs att kanalen är dokumenterat tät för att man skall få montera en fläkt där. Samt att den inte är delad också, förstås.
 
Jo det satt en fläkt där tidigare!.. Jag har hört de där om OVK besiktning, att man kan kräva att en sån utförs?!
 
C
Det gör farbror staten redan, men det är inte alltid det blir gjort ändå. Besiktningsintervallet är 9 år för självdragssystem, så det är inte säkert att det gjordes igår. Stadsbyggnadskontoret skall som sagt ha protokollet arkiverat om det finns ett sådant.
 
cpalm skrev:
...Självdragssystem har både för- och nackdelar, men det skall helt klart tåla en normal köksfläkt utan att haverera....
Det håller jag inte med om! en köksfläkt kan lätt få självdraget att haverera.

Även om kökskanalen är tät och ej delas med andra lägenheter, så är det viktigt att få balans i lägenhetens ventilation, ofta saknas friskluftsintag. Och med motorfläkt ökar problemet.

Att sätta in fläktar i självdragsfastigheter förstör oftast inte bara den egna ventilationen, utan ofta också grannarnas ventilation. Och vem vill ha in grannens köks eller badrumsluft i sin lägenhet?

/Abbe

 
Om man utan att veta vad man gör börjar koppla in fläktar på ett självdragssystem så kan ni glömma att det blir godkänt i OVK för det är inte längre ett självdragssystem.

Eftersom det är många som vill ha köksfläktar så ta upp det på föreningsstämman.
Föreslå att ni tar in en ventilationskonsult som får komma med förslag på en samordnadlösning.
 
C
abbe_ skrev:
Även om kökskanalen är tät och ej delas med andra lägenheter, så är det viktigt att få balans i lägenhetens ventilation, ofta saknas friskluftsintag. Och med motorfläkt ökar problemet.
Så sant. Men saknas tilluft så fungerar ju inte ventilationen iallafall.

Att sätta in fläktar i självdragsfastigheter förstör oftast inte bara den egna ventilationen, utan ofta också grannarnas ventilation. Och vem vill ha in grannens köks eller badrumsluft i sin lägenhet?
Förutsatt att det är en dedikerad kanal som är tät, hur skulle detta gå till?
I äldre hus är det ju oerhört vanligt att självdragssystem kompletterats med förstärkt självdrag i badrum, kök soprum, etc. Så uppenbarligen fungerar detta alldeles utmärkt för många.
 
cpalm skrev:
[quote author=abbe_ link=1138818817/0#11 date=1138915662]Även om kökskanalen är tät och ej delas med andra lägenheter, så är det viktigt att få balans i lägenhetens ventilation, ofta saknas friskluftsintag. Och med motorfläkt ökar problemet.
Så sant. Men saknas tilluft så fungerar ju inte ventilationen iallafall.[/quote]

Sant, men lite flöde blir det genom brevinkast, otäta fönster och trossbottnar.

Att sätta in fläktar i självdragsfastigheter förstör oftast inte bara den egna ventilationen, utan ofta också grannarnas ventilation. Och vem vill ha in grannens köks eller badrumsluft i sin lägenhet?
Förutsatt att det är en dedikerad kanal som är tät, hur skulle detta gå till?
I äldre hus är det ju oerhört vanligt att självdragssystem kompletterats med förstärkt självdrag i badrum, kök soprum, etc. Så uppenbarligen fungerar detta alldeles utmärkt för många.
Gamla kanaler är oftast otäta, få föreningar eller bostadsrättsinnehavare kostar på sig att täta en ventilationskanal för 1000kr/meter.

I gamla hus har man ofta kopplat ventilationen från flera rum till en pipa, tex när man byggt badrum eller dusch i rum ej avsedda för detta när huset byggdes.

Det finns, i alla fall i Stockholm, fastigheter med gemensam ventilationskanal för flera lägenheter.  

Ju äldre BRF, desto fler hemmasnickrade ventilationslösningar, enligt min erfarenhet.
Det verkar som folk har respekt för elinstallationer, VVS och tätskikt i badrum, och använder fackmän. Men ventilationen fixar man själv, utan hjälp av ventilationskunniga.

Lös ventilationsproblemen för hela fastigheten, inte lägenhet för lägenhet.

Jag kanske är bränd av egna erfarenheter, men det är mina erfarenheter.


/Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.