Är inte det lite overkill i ett 6 kvadrats förråd som ska hållas frostfritt?
 
useless useless skrev:
Är inte det lite overkill i ett 6 kvadrats förråd som ska hållas frostfritt?
Då slipper man fundera på om man ventilerar ut för mycket värme eller om man ventilerar för lite. En sak mindre att oroa sig för är också värt en slant.
 
Antal ventiler är kopplat till vad du skall förvara i boden.
Så länge det är färg och verktyg så klarar du dig nog utan ventilation.
Men om jag utgår från mig själv så skulle det nog inte dröja speciellt länge förren det hamnar andra saker i förrådet.
Arbetskläder, dynor till utemöbler och annat som kan ha bundit relativt mycket fukt.
Utan ventilation så dröjer det inte länge innan du har svarta mögelprickar på det mesta i förrådet...
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Antal ventiler är kopplat till vad du skall förvara i boden.
Så länge det är färg och verktyg så klarar du dig nog utan ventilation.
Men om jag utgår från mig själv så skulle det nog inte dröja speciellt länge förren det hamnar andra saker i förrådet.
Arbetskläder, dynor till utemöbler och annat som kan ha bundit relativt mycket fukt.
Utan ventilation så dröjer det inte länge innan du har svarta mögelprickar på det mesta i förrådet...
Håller helt med om att det beror på vad du vill förvara. Men jag skulle även lägga till en fundering kring saker som inte är fuktiga, men som kan lukta av andra anledningar. I min verkstad luktar det olika på olika ställen. Där jag har maskiner luktar det av olja och skärvätska mm. I delen jag förvarar färg och andra kemikalier luktar det just blandade kemikalier. Ett helt tätt utrymme borde efter en tid kunna lukta rätt starkt? Jag skulle också vara lite rädd för att den lukten skulle kunna sätta sig i även torra dynor , men också i ytskiktet i väggar. Nu säger du TS att det inte är helt tätt som det är nu, så kanske är det ok ur den aspekten redan nu? Men ventilerna du tittat på verkar ju annars bra då de går att reglera. Nu är jag ingen expert på detta alls, men själv skulle jag nog börja med en ventil som bara är lite halvöppen, då boden inte är helt tät. Sedan placera en fuktmätare i boden och mäta och lukta mig till om det behövs mer ventilation.
 
Hej!
Har nu satt en frostvakt samt en ventil. Nu är det bara att vänta och se om det funkar bra. Valde att sätta en frostvakt då tempen hör nere i Lomma sällan vandrar ner under minus samt att svärfar hade en han ville bli av med . Funkar det inte så åker en mindre radiator in.

Tack för alla bra synpunkter!
 
Snyggt hus! Vad har du för färgkoder på detta?
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
S Sundance Kid skrev:
Snyggt hus! Vad har du för färgkoder på detta?
Tack, vi blev själva nöjda med valet och kör med samma färg på trädetaljerna på vårt hus. Det är Cuprinol fasadfärg plus, inköpt på Hornbach som vi använt.
 
  • Burk med Cuprinol fasadfärg Plus i färgen Classic Black, använd och något nedstänkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.