Hej, har i sommar byggt en friggebod om ca 6 m2 invändig yta. Har läst en massa trådar kring ventilation för bodar där det skrivs om 1 eller 2 ventiler. Jag blir inte riktigt klok på vad jag ska sätta. Boden kommer att ha en frostvakt för att hålla 5-10 grader och är isolerad i väggar och tak men har ingen plast i väggarna. Den ska enbart fungera som bod det vill säga förvaring av färg och verktyg m.m.
Om det ska vara två ventiler kan jag då sätta två friskluftventiler en högt och en lågt av typen
https://www.hornbach.se/shop/Vaggve...kZyR10Axan_13kGQ9TGF1yCoQiOtqD14aAt3QEALw_wcB Om det enbart är ventil så ska den väl monteras högt upp?

Boden ser ut så här:
Svartmålad friggebod med dörr och ett fönster, gräs framför, isolerad utan plast i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.
 
Det behövs två ventiler för att det ska bli något luftflöde.
 
Tack för snabb respons, kan jag använda den typen jag har angett, fast att de är friskluftventiler? Antar att jag sätter en ventil på respektive gavel?
 
Rent tekniskt funkar det nog, men det räcker med en enklare tallriksventiler och en rörstump i väggen. Det behövs ju inte något fint filter och avancerad form för att för att minska kallras i ett förråd.
Ventilerna ska sitta på olika höjd så det blir ett naturligt flöde.

Glöm inte att sätta nät mot möss...
 
Rent krasst behöver du egentligen ingen ventilation alls i ett utrymme som ingen vistas i. Jag hade nöjd mig med en enda ventil i ett sådant utrymme.
 
useless useless skrev:
Rent tekniskt funkar det nog, men det räcker med en enklare tallriksventiler och en rörstump i väggen. Det behövs ju inte något fint filter och avancerad form för att för att minska kallras i ett förråd.
Ventilerna ska sitta på olika höjd så det blir ett naturligt flöde.

Glöm inte att sätta nät mot möss...
Bra få luftflöde för fukten.
Och mössjäklarna
 
Appendix Appendix skrev:
Bra få luftflöde för fukten.
Och mössjäklarna
Du har ju fönster, så i denna bod som inte bebos hade jag inte sågat upp för ventilation. Särskilt onödigt att ventilera ut värmen från frostvakten.
 
W Wennbergp skrev:
Boden ser ut så här:

Tack på förhand.
Skulle definitivt se till att få luftföde.

Att syssla med lufttäta konstruktioner känns som vansinne 2020.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Bra få luftflöde för fukten.
Lagom luftflöde. Du vill ju inte ventilera ut all värme, men ändå ha en viss luftomsättning.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skulle definitivt se till att få luftföde.

Att syssla med lufttäta konstruktioner känns som vansinne 2020.
Det är väl iofs det som är ett av målen med dagens byggnader. Få dem så lufttäta som möjligt. Så ditt uttallande ter sig lite underligt.

Har man tillskjutande fukt på något sätt så är ventilation ett sätt att få bukt med detta. Men i en byggnad byggd enligt moderna normer som ingen vistas inne i så har man normalt ingen tillskjutande fukt.
 
N Nikorasu skrev:
Du har ju fönster, så i denna bod som inte bebos hade jag inte sågat upp för ventilation. Särskilt onödigt att ventilera ut värmen från frostvakten.
Ja, det borde väl räcka att ta bort en del av tätningsremsorna runt fönsterbågen!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det borde väl räcka att ta bort en del av tätningsremsorna runt fönsterbågen!
eller öppna fönstret (eller dörren) om det skulle bli stuffigt någon gång...;)
 
V vectrex skrev:
Det är väl iofs det som är ett av målen med dagens byggnader. Få dem så lufttäta som möjligt. Så ditt uttallande ter sig lite underligt.
Man bygger väl inga lufttäta hus utan ventilation?
 
Tack för er input i ämnet. Intressant att se att det även kring detta ämne finns olika synpunkter och inga raka svar! Tänker så här, om jag sätter en ventil högt vilket kanske räcker då huset i sig inte är helt tätt. Om det börjar lukta lite muggigt så tar jag upp en ventil i andra gaveln nära golvet för att få till mer ventilation.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.