Tveksamt. Samtliga jag pratat med är rörande överens om att självdraget förutsätter att utloppet är högt upp, eftersom varm luft stiger. Även Helo och Harvia som förespråkar utlopp nertill och inlopp upptill hävdar att en fläkt är nödvändig då.

Jag har efter en hel del övervägningar nu byggt enligt den så kallade tylö-principen och kan då tveklöst känna att självdraget fungerar. Handen på utloppet i relaxen visar ett tydligt drag av varm luft. Och då får man anta att motsvarande mängd luft går in under aggregatet, om det inte förr eller senare ska bli vacuum :)

Däremot, inte helt oväntat, förutsätts det ett regält lufttillskott till relaxen för att inte luften snabbt ska bli syrefattig. Jag brukar helt enkelt öppna fönstret eller ytterdörren där ute.

Jag satte in el i min stuga och har inte ångrat det en sekund, till alla er som står och väger. Vedbastu är hopplöst romantiserat. Jag har badat mycket i båda och skillnaden är marginell. (okej nu duckar jag för alla skor). Däremot är enkelheten med el oslagbar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.