D DorisDoris skrev:
Men hur ska jag få reda på det? Uppreglade väggar och golv. Ska jag pika upp betongen?? Fattar inte... Dörrkarmar och nån tröskel finns, men va sjutton.. Ska jah riva ut dem också?
Är ytterväggarna av betong så är det som det sig bör. Om det är gips eller organiskt material som ytskikt bör dessa avlägsnas. Jag hade flera ingjutna dörrkarmar och trösklar som såg väldigt fina ut innan jag började riva och då var det ruttet och mögligt. Du kanske har bilder?
 
Hur stor avfuktare behöver jag? Hela källarvåningen är väl c 70 m2. Behöver jag ha en för hela eller en del?
 
H Hammarfall skrev:
Är ytterväggarna av betong så är det som det sig bör. Om det är gips eller organiskt material som ytskikt bör dessa avlägsnas. Jag hade flera ingjutna dörrkarmar och trösklar som såg väldigt fina ut innan jag började riva och då var det ruttet och mögligt. Du kanske har bilder?
Jaa dom är av betong. I tvättrummet sitter plasttapet som vi håller på att riva ut. Här kommer några bilder.. Sorry kvaliten blev inte så bra.
 
  • Betongtrappa i ett under-renovering tvättrum med plasttapet på väggarna, bild tagen i dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättrum under renovering med betongväggar och diverse renoveringsmaterial framför öppna trädörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av ett rörigt tvättrum under renovering med betonggolv och en hylla med diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild på ett renoveringsprojekt med betongväggar och en dörröppning, cykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt tvättrum under renovering med synlig betong och fjärran upplyst dörröppning, omringat av oordning och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggnadsprojekt i ett mörkt tvättrum med oorganiserade skåpsdelar och byggmaterial utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett tvättrum med nakna betongväggar och tak, där en plasttapet delvis är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DorisDoris skrev:
Hur stor avfuktare behöver jag? Hela källarvåningen är väl c 70 m2. Behöver jag ha en för hela eller en del?
Kapacitet för ca 100 m2 känns rimligt. Bra om du kan koppla den till en golvbrunn, behållaren blir fylld snabbt.
 
Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar men...
Ett tips är att ta dit nån ny, som inte varit där tidigare, med bra näsa. Typ...svärmor!?
Det kan ge en hel del i vad/var det luktar...
 
  • Gilla
DorisDoris och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta bort en av trösklarna för att se hur det ser ut under. Därefter gjuta igen hålet med betong. Även kolla hyllans kant mot väggen så att den inte är skadad. Du har flera mindre utrymmen och då skulle jag satsa på en överdimensionerad luftavfuktare. Annars ser det rätt bra ut tycker jag! Inget onödigt på väggarna.

Vet du ungefär var du har marknivån i bild 1 (källartrappen)? I vissa fall är det taskigt byggt och kan lukta apa speciellt när det blir varmare.
 
H Hammarfall skrev:
Jag skulle ta bort en av trösklarna för att se hur det ser ut under. Därefter gjuta igen hålet med betong. Även kolla hyllans kant mot väggen så att den inte är skadad. Du har flera mindre utrymmen och då skulle jag satsa på en överdimensionerad luftavfuktare. Annars ser det rätt bra ut tycker jag! Inget onödigt på väggarna.

Vet du ungefär var du har marknivån i bild 1 (källartrappen)? I vissa fall är det taskigt byggt och kan lukta apa speciellt när det blir varmare.
Marknivån borde ligga ungefär där trappen vinklar sej, i hörnet,i nivå med räcket ungefär.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.