@håbbe1961
Intressant var också att vår OVK visar att våra två klädkammare med don i är projekterade till 5 l/s resp 8 l/s av husleverantören. Något lägre än de 10l/s du nämnde man skulle sikta på som minimum.
Dessa dos är knäpptysta. Man måste ha örat ca 0,5m från donet för att höra ett svagt sus
 
Det susar mer i mina öron än från ventilationen i rummet jag sitter i så det brukar bli sämre med åren , hörseln alltså :)
Man behöver inte gå på ljudjakt det är ju endast ett garage. Jag anser nog att ett garage mest efterliknar ett våtrum eller åtminstone ett smutsrum då ligger minimum på10. 125 don ger mindre ljud (vindhastiget) än 100

Lägg en kort ljuddämpare efter fläkt och gå ut med fläkten i det fria på mitten av vä väggen så får du en 90 böj vilket också förhindrar ljud. Tor nog att fläkmotorn hörs mest om den inte ligger ovanför innertak eller nått
 
H håbbe1961 skrev:
Det susar mer i mina öron än från ventilationen i rummet jag sitter i så det brukar bli sämre med åren , hörseln alltså :)
Man behöver inte gå på ljudjakt det är ju endast ett garage. Jag anser nog att ett garage mest efterliknar ett våtrum eller åtminstone ett smutsrum då ligger minimum på10. 125 don ger mindre ljud (vindhastiget) än 100

Lägg en kort ljuddämpare efter fläkt och gå ut med fläkten i det fria på mitten av vä väggen så får du en 90 böj vilket också förhindrar ljud. Tor nog att fläkmotorn hörs mest om den inte ligger ovanför innertak eller nått
Haha, ja, så är det ju @håbbe1961 . (öronen och tiden)

Ljuddämpare har jag haft i åtanke. och mycket riktigt tänker jag mig att gå ut med luften på "vänster" gavel.
Men hur menar du med 90 böj? Jag tänker mig enligt nedan bild men där är det typ raka rör förrutom T koppling til till första donet och en 90 böj till andra donet.
Schematisk bild av ventilation med fläkt, ljuddämpare och utlopp över garageportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.